perjantai 21. tammikuuta 2022

AUTOJUTTUJA UIMA-ALTAALTA

Uima-altaalle paistaa aurinko, mutta sen takaosaa reunustavien palmujen takana näkyy tummia sadepilviä. Aurinko paistaa vielä lämpimästi, mutta sadekuurot ovat tänään mahdollisia. Saavuin Floridaan jo joulupäivänä, reilut kaksi viikkoa sitten, mutta en ole vielä kertaakaan käynyt rannalla tai edes altaalla uimassa. Se ei ole mitenkään tavatonta minulle tässä nykyisessä elämänvaiheessa, mutta tällä kertaa se kyllä johtuu lähes kokonaan tästä ”pikku flunssasta”, joka tarttui minuun luultavasti heti joulupäivänä ja jonka oireet alkoivat kaksi päivää myöhemmin. Uuden vuoden aattona kotitesti kertoi tartunnasta ja enemmän tai vähemmän kipeänä on olo jatkunut tuosta päivästä asti. Pahimmat oireet katosivat viikon jälkeen, mutta kurja olo, hirveä väsymys ja kurkkukipu jatkuvat nyt jo kolmatta viikkoa. Kirjoittelin on henkilökohtaisen epikriisini edelliseen blogikirjoitukseen ”Kun korona iskee” ja jatkoin sitä tuon kirjoituksen kommenttiosioon, mutta tässä oli tämä vielä näin pikakertauksena.

Istun uima-altaalla lukemassa kirjaa ja kirjoittelemassa ”muistelmiani”… Sää on tänään hyvin vaihteleva ja se muuttuu iltapäivällä nopeasti lämpimästä auringonpaisteesta pilviin ja sadekuuroihin. Etelämpänä sadetta on tullut viime yönä niin paljon, että piirikunnan eteläosiin on annettu tulvavaroitus. Enimmäkseen sää on kuitenkin ollut koko täällä oloni ajan erittäin hyvä; on ollut aurinkoista ja lämmintä. Vaimoni mielestä liian kuumaa. Minulle säätilalla ei ole ollut juurikaan merkitystä, koska koronasta johtuen olen ollut lyhyitä ulkoiluhetkiä ja kaupassa käyntejä lukuun ottamatta lähes koko ajan neljän seinän sisällä. Menoa tulee tänä talvena hidastamaan myös se, että kahden auton sijaan meillä on tällä hetkellä vain yksi auto ja kävellen tai polkupyörällä ei tältä asuinalueelta juuri halua ulos lähteä...

Moni on kysynyt minulta millainen koronatilanne täällä on ja miten se näkyy katukuvassa. Ilman syvällisempiä analyysejä sanoisin, että koronatilanne on melko samankaltainen kuin Suomessakin. Valtava määrä koronaan ja varsinkin sen uuteen muotoon omicroniin sairastuneita. Tilanne oli kuitenkin noin viikko sitten tarkastaessani kääntynyt päälaelleen: suhteellisesti uusia tapauksia oli Suomessa huomattavasti enemmän kuin Floridassa. Testaus takkuilee. Kotitestit ovat loppuneet kaupoista ja jonot yleisille testauspaikoille ovat pitkiä. Myös yhteiskunta takkuilee… Monilla on vaikeuksia ylläpitää palveluita, koska työntekijät ovat sairaana kotona. Kouluissa on vaikeuksia, koska sekä opettajat että oppilaat ovat kotona sairaana. Tuhansia lentoja on jouduttu perumaan, koska henkilöstö on sairaana kotona. Aika samaa tahtia mennään kuin Suomessakin ja täällä esiintyy ihan samoja ongelmia rokotusten, testausten ja myös ohjeistuksen ja määräysten kanssa. Yksi silmiinpistävä ero kuitenkin on se, että jo tullessani tänne jouluna huomasin, että kaupoissa on paljon typötyhjiä hyllyjä. Tässä kapitalismin paratiisissa ja kulutusyhteiskunnan helmessä on nyt oikeasti pulakausi! Kaupoista puuttuu monia tuotteita, eikä täydennystä kuulu päiviin tai viikkoihin. Tähän toki osasyynä koronan lisäksi on globaali ongelmatilanne tavaroiden toimituksessa, mutta silti tyhjät hyllyt tämänkaltaisessa yhteiskunnassa hätkähdyttävät.

Kaupankäynti aasinsiltana seuraavaan asiaan… Katsellessani televisiosta Motortrend -kanavalta Mecumin vanhojen autojen huutokauppaa Floridan Kissimmeessä, pistän taas merkille sen, miten hurjasti vanhojen autojen hinnat ovat nousseet täällä. Ennen halpoja, vanhoja autokaunottaria ostettiin täältä puoli-ilmaiseksi ja rahdattiin mm. Suomeen ja Ruotsiin. Nyt taitaa olla jo niin päin, että ne ovat halvempia pohjoismaissa kuin täällä ja olen kuullut, että autoja on jopa ostettu takaisin Yhdysvaltoihin. Huutokaupassa myytävänä olevat autot tosin ovat lähes kaikki uskomattoman hienossa kunnossa ja lähes täydellisiä omissa ”sarjoissaan”. Pikaisesti hintatasosta voi kuitenkin sanoa, että esimerkiksi priimakuntoiset 60-luvun ja 70-luvun alun Chevroletin muskeliautot maksavat kaikki järjestään yli 100 000 dollaria! 50-lukujen kaunottaret tulevat hyvin lähellä perässä. Alle 50 000 dollarilla on melkeinpä turha haaveilla mistään loistokuntoisesta autosta. 30 000 dollarilla alkaa kuitenkin saada jo ihan kelvollisia harrasteautoja. Vuoden 2022 Shelby Mustagista maksettiin huutokaupassa 300 000 dollaria ja huutokaupan kalleimmasta autosta, 50-luvulla rakennetusta Barrisin "Hirohata" Mercurystä uskomattomat 1,95 miljoonaa dollaria! Kauniiden autojen lisäksi kiinnitän huomiota myös toiseen asiaan, joka ei ole kovinkaan kaunis… Näyttää siltä, että suurin osa yleisöstä ja ostajista on vanhoja, ylipainoisia äijiä. Punaniskoja, jotka ovat heränneet väärällä jalalla ja ovat joko tympääntyneitä tai kiukkuisia tai molempia. Sama koskee autoja näytteille ohjaavissa kuljettajissa: vanhoista, kaljamahaisista, kivikasvoisista ukoista voisi äkkiä päätellä, että ainakaan upeat vanhat autot eivät tee ihmistä onnelliseksi… Vai ovatko he niin jäykän ja ärsyyntyneen näköisiä siksi, että he ovat juuri luopumassa rakkaista autoistaan…

Myös ihan tavallisten käytettyjen autojen hinnat ovat nousseet pilviin. Tämä taas johtuu siitä, että uusia autoja ei tällä hetkellä saada myyntiin niin paljon kuin olisi tarvetta. Autotuotanto takeltelee sekin samoista syistä kuin muidenkin tavaroiden ja jopa elintarvikkeiden tuotanto. Näin televisiossa vilauksen miehestä, joka oli juuri myynyt käytetyn Chrysler Pacifica -tila-autonsa 6 000 dollaria kalliimmalla hinnalla kuin mitä hän oli itse auton ostanut. En nähnyt haastattelua kokonaan, mutta veikkaisin, että kyseisen auton hinta on ollut ehkä noin 34 000 dollaria (käytettynä) ja nyt vielä enemmän käytettynä siitä oli saatu 40 000 dollaria. Sama kävi tavallaan myös meille: vaihdoimme minun omistamani Dodge Challengerin ja vaimoni vielä rahoituksella olleen Nissan Roguen kolme vuotta vanhaan DodgeDurangoon ja vaihdossa minun Challengeristani maksettiin lähes 5 000 dollaria enemmän kuin mitä maksoin siitä itse. Tässä on tosin huomattava se, että on vaikea analysoida ja ymmärtää mitä on autokaupan laskelmien takana ja tarkkaa lukua on mahdotonta sanoa kun kyseessä on kolme eri autoa ja rahoitus… Tuon verran enemmän autosta kuitenkin muodollisesti hyvitettiin. Ihan sivuhuomauksena on pakko mainita, että vaikka rakastin Dodge Challengeriani, olemme olleet todella tyytyväisiä R/T Durangoomme. Auto on erittäin hyvin varusteltu ja iso (penkkien avulla säädettävissä nopeasti 2-7 hengen autoksi). Se on myös melkoinen voimapesä ja kuuluu Moparin muskeliautoperheeseen (Challenger, Charger ja Durango): vaikka siinä onkin V8 Hemi-koneella varustetuista Mopareista pienin eli 345 kuutiotuumainen (5,7 litraa) moottori, sen tuottamat 365 hevosvoimaa tekevät autosta tavallaan jättikokoisen muskeliauton. Kaasupolkimen kanssa on syytä olla tarkkana ja jopa hyvin rauhallisena ajajana minun on pakko tunnustaa, että joskus kiihtyvyys ja henkiin heräävän V8 Hemin ääni saattaa aiheuttaa pienen poikamaisen innostuksen… Jos olisi rahaa mielinmäärin, niin saisihan autosta tosin paljon tehokkaammankin version: Dodge Durango Hellcat SRT:n mekaanisesti ahdettu Hemi tuottaa huikeat 710 hevosvoimaa! Mopar 1) taitaa olla tämän uuden hevosvoimasodan kiistaton voittaja, mutta bensalla tuotettujen hevosvoimien aikakausi alkaa olla lopuillaan ja 2022 lieneekin viimeinen tällainen vuosi. Bensan hinta on pilvissä ja sähkö tekee tuloaan tännekin, joskin ikävä kyllä paljon hitaammin kuin Eurooppaan. Joissakin asioissa tämä maa kulkee jälkijunassa ja niin kovin kaukana kehityksen kärjestä.

Edelleen aasinsiltoja pitkin vanhojen autojen harrastukseen ja drag racingiin. Vaikka vuosi on vasta aluillaan, olen jo nyt ehtinyt missata kaksi hyvin lähellä, West Palm Beachin kaupungin puolella, järjestettyä autotapahtumaa. Suuri Cars and Coffee -tapahtuma Palm Beach Outlets -ostoskeskuksen parkkipaikalla jäi väliin koronan vuoksi ja Super Car Weekin loppunäyttely West Palm Beachin keskustassa taas jätettiin väliin sateen ja vaimon työkiireiden vuoksi. Kolmas tapahtuma olisi ollut Miami Beachin Art Deco Weekendiin kuuluva auto show ja se taas jäi väliin sen vuoksi, että olimme siellä (tietämättämme) päivää liian aikaisin. Vanhojen autojen seuraaminen on nyt siis jäänyt vain satunnaisiin parkkipaikka- ja maantiehavaintoihin sekä televisoon. Helmi- maaliskuussa toivon meillä olevan mahdollisuuksia käydä edes joissakin autotapahtumissa. Suunnitelmissa on nyt ainakin Floridan Immokaleessa järjestettävä kaksipäiväinen Rockabillaque -musiikkitapahtuma, jossa on myös autonäyttely lauantaina ja moottoripyöränäyttely sunnuntaina. Varsinaisessa musiikkitapahtumassa esiintyjinä on esimerkiksi sellaisia huippunimiä kuin Delta Bombers, Tammi Savoy & the Chris Casello Combo, Slim Jim Phantom ja Deke Dickerson. Drag racingin puolella kiihdytysautojen kuninkuusluokkien (Top Fuel ja Top Fuel Funny Car) Pro Winter Warm-Up -tapahtumaa paikallisella Jupiterin kiihdytysradalla ei järjestetä tänä vuonna lainkaan ja Gainesvillen suuret NHRA:n Gatornationals -kisat joudumme jättämään tällä kertaa väliin taloudellisista syistä: finaalipäivän halvimmat liput olisivat maksaneet $105 ja siihen kun laskee vielä hotellin ja polttoaineet päälle, niin vähän liian kalliiksi olisi tuo reissu tullut. Pienempiä sportsman -luokkien kiihdyskisoja ajetaan Jupiterissa ja sinne ehkä vielä suuntaamme.

-----------------------------

Tämän blogikirjoituksen julkaisuhetkellä joulusta on ehtinyt kulua jo melkein neljä viikkoa. Minun koronani kesti aika tarkalleen kolme viikkoa ja sitten se vaan huomaamattomasti katosi. Tai niin ainakin toivon; mielessä kuitenkin varoituksen pitkäkestoisista jälkioireista tai jälkitaudeista. Oireita oli sairausaikana enemmän kuin tarpeeksi ja toivon kovasti, että lopputalvi ja kevät menisi nyt mukavammissa merkeissä.

 

1) Mopar: Alunperin lyhenne sanoista Chrysler Motor Parts Corp. (parts, accessories, and customer service). Puhekielessä kaikista Chrysler yhtymän autoista käytettiin nimitystä Mopar. Aikaisemmin näitä autoja olivat Chrysler, Dodge, Plymouth, DeSoto ja Imperial. Nykyään osa Fiat Chrysler Automobiles -konsernia (CFA). Puhekielessä uusiin Mopar-autoihin kuuluvat: Dodge, Chrysler, Jeep ja Ram (Fiat ja Alfa Romeo ovat yhtymän muita autoja.)

 

Viimeisimmät 227 blogikirjoituksesta:

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

QUE SERA, SERA - OSA.1 (SISILIA, ITALIA, 2024)

1. PÄIVÄ   Yön viimeisessä lautassa Suomenlinnasta kaupunkiin ei ole paljon matkustajia. Itseasiassa minä olen ainoa matkustaja. Ulkona ilma...