Tähän asti olen viime vuosina käyttänyt
kolmea eri kanavaa lentojen hakemiseen: Momondoa (hakukoneiden hakukone) sekä
Norwegianin ja Finnarin omia nettisivuja. Olen käyttänyt Momondoa useita vuosia
ja tähän asti kaikki on toiminut hyvin ja ollen aina löytänyt linkitetyiltä
sivustoilta juuri ne samat hinnat, jotka Momondon alkuperäisessä haussakin
löytyivät. Lisäksi nämä linkitetyt sivustot ovat toimineet hyvin, niitä on
ollut kohtuullisen helppo käyttää ja ne ovat olleet luotettavia: liput ovat
aina tulleet sähköpostiin niin kuin pitikin.
Tämän viikon kokemuksina voin nyt
kuitenkin todeta, että näihin Momondon hakutuloksiin ei ole enää luottamista ja
ainakin seuraavia Momondon kautta linkitettyjä sivustoja neuvoisin jättämään
kokeilematta: Sembo, Ticket.fi ja AirNGo. Itseltäni tuhlaantui sekä aikaa että
vaivaa melkoisesti seikkailtuani näillä sivuilla. Sembosta totesin useamman
haun jälkeen suoraan, että sen tuloksii ei voi luottaa: Momondon puolella
ilmoitettuja hintoja ei koskaan (ainakaan minun kokeilujeni perusteella) löydy
Momondon avatessa linkin Sembon puolelle. Poistin siis Sembon hakutuloksista
suoraan.
Ticketin kohdalla asia olikin
monimutkaisempi; jopa niin monimutkainen, että tuskin onnistun sitä täysin
kuvaamaan tässä muutamalla sanalla jälkikäteen. Ihan ensimmäinen ansa sivuilla
on valinta ”Standard” tai ”Light” -lippu: se ei tarkoita esim One World
-allianssin käyttämää matkustusluokittelua, vaan se on Ticketin oma ja hyvin
erikoinen tapa yrittää tyrkyttää asiakkaalle maksullista neuvontapalvelua.
Tämän jälkeen siuvuilla edetessä nämä tämän kaltaiset ansat toistuvat kerta
toisensa jälkeen ja lopulta, vastattuani toistakymmentä kertaa kieltävästi
erilaisiin kysymyksiin ja tyrkytyksiin ja uudestaan samoihin tyrkytyksiin,
pääsin lopulta maksamaan... Kävin läpi koko normaalin nettimaksamisen ketjun:
omat tiedot, luottokorin numero ja muut tiedot, suojattu maksaminen pankin
tunnisteiden kautta ja sitten lopulta… Maksettuani matkan (ttai niin ainakin
kuulin) koko hakutapahtuma "kaatui" ja esiin tuli (hyvinkin varmasti
suunniteltu) virheilmoitus. Virheilmoituksessa pyydettiin antamaan
sähköpostiosoite ja tilausnumero, mutta eihän tässä vaiheessa ole mitään tilausnumeroa
käytettävissä. Virheilmoituksen yhteydessä neuvotaan myös ottamaan yhteyttä
asiakaspalveluun, mutta asiakaspalvelun yhteystietoja ei ole missään.
Aloitin haun uudelleen ja pääsin taas
alkuun, mutta hintapa ei ollutkaan enää sama... Se oli noussut tuntuvasti ja
oli nyt paljon kalliimpi kuin Momondon haussa... Tyhjensin kaikki
hakuhistoriatiedot evästeineen ja aloitin lennon varaamisen uudestaan. Nyt
hinta oli taas pudonnut samaan kuin Momondon sivuilla. Menin läpi koko saman
raivostuttavan, sekavan ja helposti harhaanjohtavan varaamistoimenpiteen ja
jatkoin maksamiseen asti; olinhan jo antanut henkilötietoni ja
luottokorttitietoni jollekin, josta en edes tiedä minne henkilökohtaiset
tietoni päätyivät ja aikooko joku käyttää niitä hyödykseen, koska ainakaan lippuja
en saanut niillä maksettua. En ensimmäisellä kerralla, enkä myöskään toisella.
En enää jatkanut... Menin Finnairin
sivuille ja varasin lennon. Maksoin siitä enemmän kuin aluksi kuvittelin
maksavani, mutta ainakin minulla oli selkeät liput luotettavalta toimittajalta.
Jännityksellä seuraan tässä toisella silmällä luottokuntaa ja visa-korttini
tietoja... Ainakin toistaiseksi näyttää hyvältä sen puolesta. Luottokorttiini
ei ainakaan vielä ole kajottu, enkä oikeasti usko että kajotaankaan: tässä lienee
vain kyseessä hinnan hilaaminen reilusti ylös alkuperäisestä hausta... Uskoisin
tämän homman menevän jotakuinkin näin: Finnair (lennon operaattori) ja joka
ikinen muu hakukone/vast myy hintaan 750-800€, mutta Ticket.fi ja AirNGo (joka
muuten on pelkkä Ticket.fi:n peilisivusto) kauppaavat niitä näennäiseen 570€
hintaan ainoana tarkoituksenaan haalia asiakkaita sivuilleen. Erikoista tässä
on se, että jopa maksutapahtuma menee (melkein) läpi... Ja harmillista
suuren vaivan ja hankalan varaustoimenpiteen lisäksi se, että henkilötiedot ja
luottokorttitiedot menevät jonnekin, mutta lippuja ei tule.
[Momondo on vastannut minun
reklamaatiooni... Lähettämällä paluupostissa jonkinlaisen copy/paste
-vakiovastauksen minun hyvinkin yksityiskohtaiseen palautteeseen. Todella ikävä suhtautumistapa asiakkaisiin. Palaan
tähän pian tarkemmin.]
#momondo #ticketfi #ticket #airngo #sembo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti