torstai 24. tammikuuta 2019

LENTOHAKUHELVETISSÄ...

Tähän asti olen viime vuosina käyttänyt kolmea eri kanavaa lentojen hakemiseen: Momondoa (hakukoneiden hakukone) sekä Norwegianin ja Finnarin omia nettisivuja. Olen käyttänyt Momondoa useita vuosia ja tähän asti kaikki on toiminut hyvin ja ollen aina löytänyt linkitetyiltä sivustoilta juuri ne samat hinnat, jotka Momondon alkuperäisessä haussakin löytyivät. Lisäksi nämä linkitetyt sivustot ovat toimineet hyvin, niitä on ollut kohtuullisen helppo käyttää ja ne ovat olleet luotettavia: liput ovat aina tulleet sähköpostiin niin kuin pitikin.

Tämän viikon kokemuksina voin nyt kuitenkin todeta, että näihin Momondon hakutuloksiin ei ole enää luottamista ja ainakin seuraavia Momondon kautta linkitettyjä sivustoja neuvoisin jättämään kokeilematta: Sembo, Ticket.fi ja AirNGo. Itseltäni tuhlaantui sekä aikaa että vaivaa melkoisesti seikkailtuani näillä sivuilla. Sembosta totesin useamman haun jälkeen suoraan, että sen tuloksii ei voi luottaa: Momondon puolella ilmoitettuja hintoja ei koskaan (ainakaan minun kokeilujeni perusteella) löydy Momondon avatessa linkin Sembon puolelle. Poistin siis Sembon hakutuloksista suoraan.

Ticketin kohdalla asia olikin monimutkaisempi; jopa niin monimutkainen, että tuskin onnistun sitä täysin kuvaamaan tässä muutamalla sanalla jälkikäteen. Ihan ensimmäinen ansa sivuilla on valinta ”Standard” tai ”Light” -lippu: se ei tarkoita esim One World -allianssin käyttämää matkustusluokittelua, vaan se on Ticketin oma ja hyvin erikoinen tapa yrittää tyrkyttää asiakkaalle maksullista neuvontapalvelua. Tämän jälkeen siuvuilla edetessä nämä tämän kaltaiset ansat toistuvat kerta toisensa jälkeen ja lopulta, vastattuani toistakymmentä kertaa kieltävästi erilaisiin kysymyksiin ja tyrkytyksiin ja uudestaan samoihin tyrkytyksiin, pääsin lopulta maksamaan... Kävin läpi koko normaalin nettimaksamisen ketjun: omat tiedot, luottokorin numero ja muut tiedot, suojattu maksaminen pankin tunnisteiden kautta ja sitten lopulta… Maksettuani matkan (ttai niin ainakin kuulin) koko hakutapahtuma "kaatui" ja esiin tuli (hyvinkin varmasti suunniteltu) virheilmoitus. Virheilmoituksessa pyydettiin antamaan sähköpostiosoite ja tilausnumero, mutta eihän tässä vaiheessa ole mitään tilausnumeroa käytettävissä. Virheilmoituksen yhteydessä neuvotaan myös ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun, mutta asiakaspalvelun yhteystietoja ei ole missään.

Aloitin haun uudelleen ja pääsin taas alkuun, mutta hintapa ei ollutkaan enää sama... Se oli noussut tuntuvasti ja oli nyt paljon kalliimpi kuin Momondon haussa... Tyhjensin kaikki hakuhistoriatiedot evästeineen ja aloitin lennon varaamisen uudestaan. Nyt hinta oli taas pudonnut samaan kuin Momondon sivuilla. Menin läpi koko saman raivostuttavan, sekavan ja helposti harhaanjohtavan varaamistoimenpiteen ja jatkoin maksamiseen asti; olinhan jo antanut henkilötietoni ja luottokorttitietoni jollekin, josta en edes tiedä minne henkilökohtaiset tietoni päätyivät ja aikooko joku käyttää niitä hyödykseen, koska ainakaan lippuja en saanut niillä maksettua. En ensimmäisellä kerralla, enkä myöskään toisella.

En enää jatkanut... Menin Finnairin sivuille ja varasin lennon. Maksoin siitä enemmän kuin aluksi kuvittelin maksavani, mutta ainakin minulla oli selkeät liput luotettavalta toimittajalta. Jännityksellä seuraan tässä toisella silmällä luottokuntaa ja visa-korttini tietoja... Ainakin toistaiseksi näyttää hyvältä sen puolesta. Luottokorttiini ei ainakaan vielä ole kajottu, enkä oikeasti usko että kajotaankaan: tässä lienee vain kyseessä hinnan hilaaminen reilusti ylös alkuperäisestä hausta... Uskoisin tämän homman menevän jotakuinkin näin: Finnair (lennon operaattori) ja joka ikinen muu hakukone/vast myy hintaan 750-800€, mutta Ticket.fi ja AirNGo (joka muuten on pelkkä Ticket.fi:n peilisivusto) kauppaavat niitä näennäiseen 570€ hintaan ainoana tarkoituksenaan haalia asiakkaita sivuilleen. Erikoista tässä on se, että jopa maksutapahtuma menee (melkein) läpi... Ja harmillista suuren vaivan ja hankalan varaustoimenpiteen lisäksi se, että henkilötiedot ja luottokorttitiedot menevät jonnekin, mutta lippuja ei tule.

[Momondo on vastannut minun reklamaatiooni... Lähettämällä paluupostissa jonkinlaisen copy/paste -vakiovastauksen minun hyvinkin yksityiskohtaiseen palautteeseen. Todella ikävä suhtautumistapa asiakkaisiin. Palaan tähän pian tarkemmin.]


#momondo #ticketfi #ticket #airngo #sembo

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

QUE SERA, SERA - OSA.1 (SISILIA, ITALIA, 2024)

1. PÄIVÄ   Yön viimeisessä lautassa Suomenlinnasta kaupunkiin ei ole paljon matkustajia. Itseasiassa minä olen ainoa matkustaja. Ulkona ilma...