maanantai 28. lokakuuta 2019

OODI, FINNAIR JA NORWEGIAN

Tämän vähän erilaisen blogi-kirjoitukseni (harmin)aiheena on jälleen keskustakirjasto Oodi. Matkablogin puolta edustavat Finnair ja Norwegian.

Keskustakirjasto Oodi (josta olen jo aeimmin kirjoittanut muutaman sanan Roomasta kertovan tarinan alkuun) on ollut nyt hyvin lähellä minun kotiani ja etäisyyden kasvaessa käynnit varmasti harvenevat tästä eteenpäin. Harvenevat, mutta tuskin loppuvat. Olen nyt jo jonkin aikaa käynyt täällä noin viisi kertaa viikossa ja uskoisin tästä eteenpäinkin käyväni ainakin pari kertaa viikossa. Ellen sitten valitse rauhallisempaa kirjastoa tai jotain ihan muuta paikkaa istuskeluun, kirjoittamiseen ja lukemiseen… Kun aiemmin kirjoittelin Oodista, sanoin pitäväni paikasta kaikin puolin, vaikka koenkin paikan rauhattomaksi ja jopa meluisaksi ja lisäksi paikaksi, jossa en kahdesta kahvilasta huolimatta enää sitä todella kallista ja silti pahaa kahvia juo.  Nuo pikku pöydätkään eivät enää juuri kahvinjuontiin houkuta, sillä melkeinpä joka kerta joku nuori nainen istuu tuoleilla jalat pöydällä ja pitää hikisiä sukkiaan tai likaisia kenkiään noilla samoilla pöydillä, joilla toiset pitävät leipäänsä tai viineriänsä...


Nyt kun olen viettänyt aikaa enemmän tässä maailman hienoimmassa kirjastossa, minun on pakko pudottaa aiemman kirjoitukseni viiden tähden pisteytystä kolmeen tähteen… Enemmän ja enemmän jatkuva hälinä ja jopa meluaminen sekä ihmisryhmien ja yksilöiden vaeltaminen edestakaisin pitkin kirjastoa. Erittäin paha on ylimmän kerroksen pääty, jossa on vino lattia: se suorastaan houkuttelee lapsia ja nuoria leikkimään ja meluamaan ja aikuisia räpsimään valokuvia ja keskustelemaan äänekkäästi. Ymmärrä melun ja hälinän kahdessa alemmassa kerroksessa, mutta tässä varsinaisessa kirjastokerroksessa toivoisin rauhaa… Haluaisin tämän olevan paikka, jossa voi rauhassa keskittyä lukemiseen ja kirjoittamiseen ja jossa voisi rentoutua ja hiljentyä. Pitäisi kai mennä kirkkoon… Tämä maailman hienoin kirjasto on toisinaan yhtä meluisa ja rauhaton kuin Senaatintori uuden vuoden aattona tai Espa vappuna… Ja kukaan ei valvo tätä valtavaa tilaa millään tavalla. Vartiointiliikkeen miehet olen nähnyt pari kertaa patsastelemassa jossakin tympääntyneen näköisinä, mutta he eivät koskaan ole paikalla kun jotain tapahtuu. Ja täällä tapahtuu lähes koko ajan… Ja näinä aikoina tällainen suuri tila, jota ei kukaan valvo, on mielestäni ärsyttävyyden lisäksi monellakin eri tavalla suuri turvallisuusriski…

Kahdella edellisellä kerralla minun oli lähdettävä Oodista pois. Ensimmäinen äkkilähtö oli eräänä sunnuntaina iltapäivällä, kun koko ylin kerros oli lapsiperheiden puuhamaa ja hop lop… Toinen kerta oli maanantaina, kun kirjastosta ei löytynyt tilaa. Kirjastossa oli monta turistiryhmää tukkimassa käytäviä ja liukuportaita ja nämä ryhmät eivät olleet ihan hiljaisimmasta päästä. Turistiryhmien, kuljeksijoiden ja tavallisten asiakkaiden lisäksi kirjastossa oli huomattava määrä opiskelijoita. Nyt vasta ymmärsin, että nykyinen koulutussysteemi, johon kuuluu paljon etäopiskelua ja vähän luennoille osallistumista aiheuttaa sen, että oppilaitosten luentosalit ja luokat ovat tyhjinä ja opiskelijat ovat jossain muualla. Myös kirjastoissa. Se heille tietenkin suotakoon.

Olen oppinut keskustakirjasto Oodista myös ”hauskoja” pikku yksityiskohtia. Kuten olen kertonutkin, tykkään istuskella vinolla lattialla olevilla pienillä, pyöreillä tuoleilla. Olen yllätyksekseni huomannut, että työasento näillä tuoleilla tietokoneen kanssa on erittäin hyvä. Jalat ovat juuri sopivalla korkeudella läppärillä työskentelyyn ja myös kädet ja hartiat ovat hyvässä asennossa. Lisäksi täältä usein löytyy ainakin yksi tyhjä tuoli. Takana oleva vino, tyhjä lattia tosin houkuttelee tuohon mainitsemaani leikkimiseen ja meluamiseen ja puulattia kopisee ja korostaa melua entisestään. Tämä on muutenkin kuin moottoritie; kaikki haluavat nähdä vinon lattian ja kiivetä aivan tilan kulmaan asti katselemaan koko seinän kokoisista ikkunoista ulos. Huomasin jonkin aika sitten myös sellaisen asian, että melu toiselta puolelta kirjastoa kantautuu erittäin hyvin näille pyöreille tuoleille. Ihmettelin miten toiselle puolelle aina sattuu niin äänekkäitä ihmisiä, kunnes tajusin, että kirjaston katon on pakko heijastaa äänet suoraan näille tuoleille. Katossa oleva pyöreä, loivareunainen valoaukko toimii uskoakseni parabolisena peilinä ja heijastaa äänet suoraan vastakkaiselta puolelta näille tuoleilla.

Juuri tällä hetkellä, kirjoittaessani viimeisiä lauseita tämän kerran blogiini, yritän kirjoittaa nopeasti päästäkseni täältä pian ulos! Tänne tulee iloisena ja hyvillä mielein ja lähtee ulos stressaantuneena ja ärsyyntyneenä! Tämä paikka ja varsinkin tämä vinolattiainen lukunurkkaus on ihan liian usein ihan kamala paikka. Tätä melun ja riehumisen määrää… Miksi ihmeessä kukaan ei valvo tätä tilaa? Tämä on verorahoilla rakennettu ja jotenkin näyttää unohtuneen, että tämä on sentään kirjasto!


------------------------------------------------------


Pian jo neljä kuukautta olen yrittänyt saada lisättyä Finnairin tililleni puuttuvia pisteitä. Tein kesällä erään matkan, johon sisältyi erään toisen lentoyhtiön operoimia code share -lentoja ja pisteet jäivät paluulentojen osalta puuttumaan. Olen jo useamman kerran käyttänyt tätä tarkoitusta varten olevaa nettisovellusta ja yrittänyt sitä kautta saada pisteitä tililleni. Olen käyttänyt nettisivujen chattia ja vielä soittanutkin asiakaspalveluun. Saamieni ohjeiden mukaisesti olen odottanut joka välissä kiltisti pari viikkoa, mutta sitten olen joutunut palaamaan taas alkuun, koska pisteet eivät vaan ajankaan kuluessa ole tililleni ilmestyneet. Jossain on nyt jotain pahasti vialla, jos kanta-asiakasohjelmaan houkutellun asiakkaan pitää nähdä tällainen vaiva saadakseen hänelle kuuluvat pisteet tililleen. Finnairin selitys on se, että he odottavat vielä tämän code-share -lennon operoineen lentoyhtiön toimia… Jo yli kolme kuukautta? Pian jo neljä kuukautta? Lukuisien reklamaatioiden jälkeen? Ja oikeastaan minua kanta-asiakkaana ja Finnairin pistetilin haltijana ei edes kiinnosta se, miksi pisteet puuttuvat. Se ei ole minun asiani. Finnairin asia on hoitaa puuttuvat pisteet tililleni. (Päivitän tätä asiaa tämän blogi-kirjoituksen kommenttiosioon kun/jos asiassa jotain tapahtuu.)

Tässä olisi vielä hyvä tilaisuus kirjoittaa aasinsillan kautta Finnairin nettisivuista, mutta ne ovat niin täysin kelvottomat, että en edes aloista kyseisen asian pohtimista. Vaatisi tuntien työn käydä läpi kaikkia sivujen toimimattomia ja tai epäloogisesti toimivia toimintoja ja kirjata ne syy-yhteyksineen ylös. Mainitsen nyt tässä tällä kertaa vain sen, että jo ennestään todella huonosti toimivien ja epäloogisten sivujen laatua on edelleen huononnettu sotkemalla vanhat ja uudet nettisivut keskenään iloiseksi sekamelskaksi… Toisaalta hyvä puoli on se, että näillä sivuilla ei juuri tule enää yllätyksiä: ne ovat jo useita vuosia toimineet yhtä huonosti.

Se tähän on pakko vielä lisätä, että edelleen, näistä ongelmista huolimatta pidän Finnairia erittäin luotettavana ja hyvänä lentoyhtiönä ja myös seuraavan matkani teen ”sinivalkoisin siivin”.

Hyvää matkailurintamalla kuuluu tällä hetkellä Norjasta. Norwegianin pahimmat vaikeudet näyttävät nyt ainakin toistaiseksi olevan takanapäin ja yhtiö näyttää panostavan täysillä tulevaan. Se mikä nyt näkyy yhtiö talousvaikeuksia enemmän tavalliselle matkustajalle, on lentokoneiden puute. Kuten varmasti kaikki tietävät, joka ainoa maailman Boeing B737 MAX -lentokone on tällä hetkellä lentokiellossa. Tämä tilanne on nyt jatkunut pitkään, eikä kukaan tiedä koska nämä koneet saadaan ilmaan. Myös Norwegian omistaa näitä koneita ja niiden puutetta joudutaan nyt paikkaamaan vuokraamalla koneita muualta. Esimerkiksi itseäni tämä koskee joulukuussa kun yhden välin Norwegianin lennon hoitaa JetTime -yhtiö. Nyt myös Boeingin B737 NG (Next Generation) -koneet ovat jonkinlaisissa vaikeuksissa. Niiden rungoissa on havaittu murtumia ja kaikki tietyn määrän lentotunteja omaavat koneet on poistettu käytöstä tarkastusten ja tarvittaessa korjaustoimien ajaksi. Tähän ”perheeseen” kuuluu 737-600, 737-700, 737-800 ja 737-900 -sarjojen koneita. Näitä lentokoneita on valmistettu vuodesta 1997 alkaen ja myös Norwegian käyttää tätä konetyyppiä. En tosin tiedä onko yhtään tällä hetkellä lentokiellossa vai ovatko Norwegianin koneet uudempia. Uusimpana uutisena näinkin juuri muutama päivä sitten, että Norwegian aikoo vaihtaa valmistajaa ja hankkia seuraavaksi Airbus A320 NEO -koneita. Tähän astihan Norwegian on käyttänyt ainoastaan Boeingin B737 ja B787 Dreamiliner -koneita. Eikä Norwegian varmasti ole nyt ainoa "takinkääntäjä"... Siihen ei tarvita kristallipalloa, että osaa ennustaa monen muun lentoyhtiön päätyvän samaan ratkaisuun. Jos Boeing ei olisi niin suuri sotatarviketeollisuuden tekijä, saattaisi koko yhtiöllä olla pian loppu lähellä? Joka tapauksessa: Norwegianin tulevaisuus näyttää nyt paljon valoisammalta ja se ilahduttaa ainakin itseäni.



----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vierailulaskurit 28.10.2019:
Tämän matkablogin katselukerrat 64 104
Flickr-kuvien ja albumien katselukerrat 1 446 822
YouTube-videoiden katselukerrat 125 196

LINKIT:
Hiekkaa Kengissä matkablogi 
Frabjous Daze Flickr-valokuvablogi
Markus Kivela YouTube-videot 
Markus Kivela https://www.facebook.com/Nuuskamuikkunen
Markus Kivela Instagram @markuskivela 



2 kommenttia:

  1. Päivitystä Finnair-ongelmiin... Tänään lähetin taas kerran valituslomkkeen Finnairille. Yritin myös käyttää sovellusta, jolla voi hakea puuttuvia pisteitä, mutta se ei nyt näköjään toimi lainkaan.
    #finnair #finnairplus

    VastaaPoista
  2. En tiedä vauhdittiko tämä julkinen blogikirjoitus asian käsittelyä, mutta tällä viikolla pisteet lopulta ilmestyivät tililleni. Kiitos...

    VastaaPoista

QUE SERA, SERA - OSA.1 (SISILIA, ITALIA, 2024)

1. PÄIVÄ   Yön viimeisessä lautassa Suomenlinnasta kaupunkiin ei ole paljon matkustajia. Itseasiassa minä olen ainoa matkustaja. Ulkona ilma...