Tämän vähän erilaisen blogi-kirjoitukseni (harmin)aiheena on jälleen keskustakirjasto Oodi. Matkablogin puolta edustavat Finnair ja Norwegian.
Keskustakirjasto Oodi
(josta olen jo aeimmin kirjoittanut muutaman sanan Roomasta kertovan tarinan alkuun) on ollut nyt hyvin lähellä
minun kotiani ja etäisyyden kasvaessa käynnit varmasti harvenevat tästä
eteenpäin. Harvenevat, mutta tuskin loppuvat. Olen nyt jo jonkin aikaa käynyt
täällä noin viisi kertaa viikossa ja uskoisin tästä eteenpäinkin käyväni
ainakin pari kertaa viikossa. Ellen sitten valitse rauhallisempaa kirjastoa tai
jotain ihan muuta paikkaa istuskeluun, kirjoittamiseen ja lukemiseen… Kun
aiemmin kirjoittelin Oodista, sanoin pitäväni paikasta kaikin puolin, vaikka
koenkin paikan rauhattomaksi ja jopa meluisaksi ja lisäksi paikaksi, jossa en
kahdesta kahvilasta huolimatta enää sitä todella kallista ja silti pahaa kahvia
juo. Nuo pikku pöydätkään eivät enää juuri kahvinjuontiin houkuta, sillä melkeinpä joka kerta joku nuori nainen istuu tuoleilla jalat pöydällä ja pitää hikisiä sukkiaan tai likaisia kenkiään noilla samoilla pöydillä, joilla toiset pitävät leipäänsä tai viineriänsä...
Nyt kun olen viettänyt aikaa enemmän tässä maailman hienoimmassa
kirjastossa, minun on pakko pudottaa aiemman kirjoitukseni viiden tähden
pisteytystä kolmeen tähteen… Enemmän ja enemmän jatkuva hälinä ja jopa
meluaminen sekä ihmisryhmien ja yksilöiden vaeltaminen edestakaisin pitkin
kirjastoa. Erittäin paha on ylimmän kerroksen pääty, jossa on vino lattia: se
suorastaan houkuttelee lapsia ja nuoria leikkimään ja meluamaan ja aikuisia
räpsimään valokuvia ja keskustelemaan äänekkäästi. Ymmärrä melun ja hälinän
kahdessa alemmassa kerroksessa, mutta tässä varsinaisessa kirjastokerroksessa
toivoisin rauhaa… Haluaisin tämän olevan paikka, jossa voi rauhassa keskittyä
lukemiseen ja kirjoittamiseen ja jossa voisi rentoutua ja hiljentyä. Pitäisi
kai mennä kirkkoon… Tämä maailman hienoin kirjasto on toisinaan yhtä meluisa ja
rauhaton kuin Senaatintori uuden vuoden aattona tai Espa vappuna… Ja kukaan ei
valvo tätä valtavaa tilaa millään tavalla. Vartiointiliikkeen miehet olen
nähnyt pari kertaa patsastelemassa jossakin tympääntyneen näköisinä, mutta he
eivät koskaan ole paikalla kun jotain tapahtuu. Ja täällä tapahtuu lähes koko
ajan… Ja näinä aikoina tällainen suuri tila, jota ei kukaan valvo, on
mielestäni ärsyttävyyden lisäksi monellakin eri tavalla suuri
turvallisuusriski…
Kahdella edellisellä
kerralla minun oli lähdettävä Oodista pois. Ensimmäinen äkkilähtö oli eräänä
sunnuntaina iltapäivällä, kun koko ylin kerros oli lapsiperheiden puuhamaa ja
hop lop… Toinen kerta oli maanantaina, kun kirjastosta ei löytynyt tilaa. Kirjastossa
oli monta turistiryhmää tukkimassa käytäviä ja liukuportaita ja nämä ryhmät
eivät olleet ihan hiljaisimmasta päästä. Turistiryhmien, kuljeksijoiden ja
tavallisten asiakkaiden lisäksi kirjastossa oli huomattava määrä opiskelijoita.
Nyt vasta ymmärsin, että nykyinen koulutussysteemi, johon kuuluu paljon
etäopiskelua ja vähän luennoille osallistumista aiheuttaa sen, että
oppilaitosten luentosalit ja luokat ovat tyhjinä ja opiskelijat ovat jossain
muualla. Myös kirjastoissa. Se heille tietenkin suotakoon.
Olen oppinut
keskustakirjasto Oodista myös ”hauskoja” pikku yksityiskohtia. Kuten olen
kertonutkin, tykkään istuskella vinolla lattialla olevilla pienillä, pyöreillä
tuoleilla. Olen yllätyksekseni huomannut, että työasento näillä tuoleilla
tietokoneen kanssa on erittäin hyvä. Jalat ovat juuri sopivalla korkeudella
läppärillä työskentelyyn ja myös kädet ja hartiat ovat hyvässä asennossa.
Lisäksi täältä usein löytyy ainakin yksi tyhjä tuoli. Takana oleva vino, tyhjä
lattia tosin houkuttelee tuohon mainitsemaani leikkimiseen ja meluamiseen ja
puulattia kopisee ja korostaa melua entisestään. Tämä on muutenkin kuin
moottoritie; kaikki haluavat nähdä vinon lattian ja kiivetä aivan tilan kulmaan
asti katselemaan koko seinän kokoisista ikkunoista ulos. Huomasin jonkin aika
sitten myös sellaisen asian, että melu toiselta puolelta kirjastoa kantautuu
erittäin hyvin näille pyöreille tuoleille. Ihmettelin miten toiselle puolelle
aina sattuu niin äänekkäitä ihmisiä, kunnes tajusin, että kirjaston katon on
pakko heijastaa äänet suoraan näille tuoleille. Katossa oleva pyöreä,
loivareunainen valoaukko toimii uskoakseni parabolisena peilinä ja heijastaa
äänet suoraan vastakkaiselta puolelta näille tuoleilla.
Juuri tällä hetkellä,
kirjoittaessani viimeisiä lauseita tämän kerran blogiini, yritän kirjoittaa
nopeasti päästäkseni täältä pian ulos! Tänne tulee iloisena ja hyvillä mielein ja lähtee ulos stressaantuneena ja ärsyyntyneenä! Tämä paikka ja varsinkin tämä vinolattiainen
lukunurkkaus on ihan liian usein ihan kamala paikka. Tätä melun ja riehumisen määrää… Miksi
ihmeessä kukaan ei valvo tätä tilaa? Tämä on verorahoilla rakennettu ja
jotenkin näyttää unohtuneen, että tämä on sentään kirjasto!
------------------------------------------------------
Pian jo neljä
kuukautta olen yrittänyt saada lisättyä Finnairin tililleni puuttuvia pisteitä.
Tein kesällä erään matkan, johon sisältyi erään toisen lentoyhtiön operoimia
code share -lentoja ja pisteet jäivät paluulentojen osalta puuttumaan. Olen jo
useamman kerran käyttänyt tätä tarkoitusta varten olevaa nettisovellusta ja
yrittänyt sitä kautta saada pisteitä tililleni. Olen käyttänyt nettisivujen
chattia ja vielä soittanutkin asiakaspalveluun. Saamieni ohjeiden mukaisesti
olen odottanut joka välissä kiltisti pari viikkoa, mutta sitten olen joutunut
palaamaan taas alkuun, koska pisteet eivät vaan ajankaan kuluessa ole tililleni
ilmestyneet. Jossain on nyt jotain pahasti vialla, jos kanta-asiakasohjelmaan
houkutellun asiakkaan pitää nähdä tällainen vaiva saadakseen hänelle kuuluvat
pisteet tililleen. Finnairin selitys on se, että he odottavat vielä tämän
code-share -lennon operoineen lentoyhtiön toimia… Jo yli kolme kuukautta? Pian
jo neljä kuukautta? Lukuisien reklamaatioiden jälkeen? Ja oikeastaan minua
kanta-asiakkaana ja Finnairin pistetilin haltijana ei edes kiinnosta se, miksi
pisteet puuttuvat. Se ei ole minun asiani. Finnairin asia on hoitaa puuttuvat
pisteet tililleni. (Päivitän tätä asiaa tämän blogi-kirjoituksen
kommenttiosioon kun/jos asiassa jotain tapahtuu.)
Tässä olisi vielä
hyvä tilaisuus kirjoittaa aasinsillan kautta Finnairin nettisivuista, mutta ne
ovat niin täysin kelvottomat, että en edes aloista kyseisen asian pohtimista.
Vaatisi tuntien työn käydä läpi kaikkia sivujen toimimattomia ja tai
epäloogisesti toimivia toimintoja ja kirjata ne syy-yhteyksineen ylös.
Mainitsen nyt tässä tällä kertaa vain sen, että jo ennestään todella huonosti
toimivien ja epäloogisten sivujen laatua on edelleen huononnettu sotkemalla
vanhat ja uudet nettisivut keskenään iloiseksi sekamelskaksi… Toisaalta hyvä
puoli on se, että näillä sivuilla ei juuri tule enää yllätyksiä: ne ovat jo
useita vuosia toimineet yhtä huonosti.
Se tähän on pakko
vielä lisätä, että edelleen, näistä ongelmista huolimatta pidän Finnairia
erittäin luotettavana ja hyvänä lentoyhtiönä ja myös seuraavan matkani teen
”sinivalkoisin siivin”.
Hyvää
matkailurintamalla kuuluu tällä hetkellä Norjasta. Norwegianin pahimmat
vaikeudet näyttävät nyt ainakin toistaiseksi olevan takanapäin ja yhtiö näyttää
panostavan täysillä tulevaan. Se mikä nyt näkyy yhtiö talousvaikeuksia enemmän
tavalliselle matkustajalle, on lentokoneiden puute. Kuten varmasti kaikki
tietävät, joka ainoa maailman Boeing B737 MAX -lentokone on tällä hetkellä
lentokiellossa. Tämä tilanne on nyt jatkunut pitkään, eikä kukaan tiedä koska
nämä koneet saadaan ilmaan. Myös Norwegian omistaa näitä koneita ja niiden
puutetta joudutaan nyt paikkaamaan vuokraamalla koneita muualta. Esimerkiksi
itseäni tämä koskee joulukuussa kun yhden välin Norwegianin lennon hoitaa
JetTime -yhtiö. Nyt myös Boeingin B737 NG (Next Generation) -koneet ovat
jonkinlaisissa vaikeuksissa. Niiden rungoissa on havaittu murtumia ja kaikki
tietyn määrän lentotunteja omaavat koneet on poistettu käytöstä tarkastusten ja
tarvittaessa korjaustoimien ajaksi. Tähän ”perheeseen” kuuluu 737-600, 737-700,
737-800 ja 737-900 -sarjojen koneita. Näitä lentokoneita on valmistettu
vuodesta 1997 alkaen ja myös Norwegian käyttää tätä konetyyppiä. En tosin tiedä
onko yhtään tällä hetkellä lentokiellossa vai ovatko Norwegianin koneet
uudempia. Uusimpana uutisena näinkin juuri muutama päivä sitten, että Norwegian
aikoo vaihtaa valmistajaa ja hankkia seuraavaksi Airbus A320 NEO -koneita. Tähän astihan Norwegian on käyttänyt ainoastaan Boeingin B737 ja B787 Dreamiliner -koneita.
Eikä Norwegian varmasti ole nyt ainoa "takinkääntäjä"... Siihen ei tarvita kristallipalloa, että osaa ennustaa monen muun lentoyhtiön
päätyvän samaan ratkaisuun. Jos Boeing ei olisi niin suuri
sotatarviketeollisuuden tekijä, saattaisi koko yhtiöllä olla pian loppu
lähellä? Joka tapauksessa: Norwegianin tulevaisuus näyttää nyt paljon
valoisammalta ja se ilahduttaa ainakin itseäni.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vierailulaskurit 28.10.2019:
Tämän matkablogin katselukerrat | 64 104 |
Flickr-kuvien ja albumien katselukerrat | 1 446 822 |
YouTube-videoiden katselukerrat | 125 196 |
LINKIT:
Hiekkaa Kengissä matkablogi
Frabjous Daze Flickr-valokuvablogi
Markus Kivela YouTube-videot
Markus Kivela https://www.facebook.com/Nuuskamuikkunen
Markus Kivela Instagram @markuskivela
Päivitystä Finnair-ongelmiin... Tänään lähetin taas kerran valituslomkkeen Finnairille. Yritin myös käyttää sovellusta, jolla voi hakea puuttuvia pisteitä, mutta se ei nyt näköjään toimi lainkaan.
VastaaPoista#finnair #finnairplus
En tiedä vauhdittiko tämä julkinen blogikirjoitus asian käsittelyä, mutta tällä viikolla pisteet lopulta ilmestyivät tililleni. Kiitos...
VastaaPoista