Sunnuntai 4.8.2019 on meidän kahdeksas matkapäivämme ja heti hotellin
aamiaisen jälkeen on aika jättää hyvästit Senigallialle ja Anconalle ja lähteä
takaisin kohti Roomaa. Matka Trenitalian Regionale Veloce (nopealla) paikallisjunalla
kestää noin neljä tuntia ja lipun hinta on hieman alle 20 euroa. Juna kulkee
lähes suoraan lounaaseen, halki tasaisten viljelysalueiden ja läpi Apenniinien
vuoriston. Matkan varrella ei ole yhtään isoa kaupunkia, mutta lukuisia
pienempiä, kuten: Jesi, Fabriano, Foligno, Spoleto ja Terni. Ennen Rooman Terinin asemalle saapumista juna pysähtyy vielä Roma Tiburtinassa. Paikallisjuniin
ei tarvita paikkavarausta ja junan lähtiessä meidän oli vielä helppo löytää
istumapaikat, mutta saapuessamme Roomaan joka ainoa istumapaikka taisi olla
varattu, koska ihmisiä vaelteli käytävällä edestakaisin paikkaa etsien.
Meidän ensimmäisen yön hotellimme Roomassa oli erinomainen, mutta
ihan pelkän vaihtelun vuoksi olimme varanneet eri hotellin viimeiseksi
yöksi. Nämä molemmat sijaitsevat itse asiassa samassa korttelissa, mutta eri
puolilla korttelia ja eri katujen varrella. Hotellimme nimi on Viminale ja
tällä kertaa olemme varanneet hotellin, jolla poikkeuksellisesti on hyvin näkyvät kyltit ja sitä koristaa hyvin "hotellimainen" eri kansallislippujen rivi. Tällä kerralla hotelli on sen
puolesta erittäin helppo löytää. Tässäkään hotellissa ei ole mitään isompaa vikaa, mutta jollakin tapaa henkilökunta vaikuttaa hieman tylyltä ja isona miinuksena
on se, että siinä toisessa hotellissa (Aenia) tässä samassa korttelissa viikkoa aikaisemmin koko ”minibaarin” eli jääkaapin runsas sisältö kuului
hintaan. Tässä hotellissa se ei kuulunut, mutta siitä ei ollut mitään mainintaa
tai edes hinnastoa missään… Sitä kysyttiin vasta uloskirjautuessa. Pieni kuohuviinipullo sentään kuului huoneen
hintaan. Näillä perusteilla kuitenkin antaisin naapurissa olevalle
Aenia-hotellille kiitettävän arvosanan, mutta Viminalelle korkeintaan hyvän ja
vieläpä sillä huomautuksella, että heidän tulisi laittaa minibaarin hinnasto
näkyville ja myös kuitti, johon voi merkitä ostoksensa mini-baarista.
Kuvat voi suurentaa klikkaamalla. |
Jatkoimme kävelyä Piazza di Spagnalta Via del Babuinoa
pitkin kohti Piazza del Popoloa, kansalaistoria. Piazza del Popololla huomio
kiinnittyy äkkiä sen etelälaidalla oleviin kaksoiskirkkoihin. Lähes identtiset Chiesa di Santa Maria dei Miracoli ja Basilica Santa Maria in Montesanto ovat
yhdessä niin jyhkeä pari, että ne tuntuvat jotenkin hallitsevan koko aukiota.
Kirkkojen välistä kohti etelää lähtee tunnettu kauppakatu Via del Corso ja myös
me jatkoimme aukiolta Via del Corsolle, jonka varrella poikkesimme kauniissa
Jeesuksen ja Marian kirkossa (Chiesa di Gesu e Maria). Poikkesimme myös
gelateriassa, koska ainakaan minun mielestäni Italiassa ei voi syödä liikaa
jäätelöä. Suunnittelin tätä puolet Rooman tärkeimmistä nähtävyyksistä sisältävää
kävelykierrosta sitä mukaa kun etenimme ja seuraavaksi käännyimme sivukujille
ja aikamme niitä pitkin mutkiteltuamme saavuimme Piazza della Rotondalle, jonka
reunalla seisoo mahtava, kaikkien jumalien temppeli Pantheon. Sitten olikin jo
illallisaika ja aivan lähikortteleista löysimme siihen sopivan paikan.
Kierroksemme ja samalla koko ilta alkoi jo olla
lopuillaan, mutta matkalla hotellille poikkesimme vielä Fontana di Trevillä
heittämässä kolikkomme suihkulähteeseen. Tänne palaaminen on varmistettava. Kun olimme viimeksi Fontana di Trevin aukiolla, se oli niin täynnä ihmisiä, että siellä ei juuri mahtunut liikkumaan. Nytkin paikalla oli paljon ihmisiä - olihan kuitenkin vilkkain turistikausi - mutta väkeä ei kuitenkaan ollut ihan tungokseksi asti. Muutenkin Rooma oli nyt jonkin verran hiljaisempi, kuin vuosi sitten heinä-elokuun vaihteessa. Olimme ennen matkaa jostain syystä
alkaneet keskustella absintista ja siitä, että emme olleet koskaan juoneet
sitä. Nyt meillä oli tilaisuus käydä juomassa maistiaiset ja samalla mietin
yhden pullon ostamista mukaan Floridaan. Jäin kuitenkin miettimään saisiko noin
vahvaa alkoholia ottaa lentokoneeseen ja tarkastaessani asiaa törmäsin
pykälään, joka kieltää yli 70% prosenttisen alkoholin tuomisen Yhdysvaltoihin. Kaikki
absintit kaupassa, jossa olimme, ovat vahvuudeltaan 73%. Jätimme siis absintit kaupan hyllylle ja kävelimme takaisin hotellille. Koska meillä ei vielä ollut kiirettä mihinkään, kiertelimme vielä pikku kujia pitkin sen sijaan, että olisimme valinneet suorimman tien hotellille.
Maanantai, yhdeksäs ja viimeinen matkapäivämme, olikin sitten puhdas matkapäivä; teimme koko
päivän aamusta iltaan matkaa Roomasta ensin pohjoiseen ja sitten Atlantin yli
Floridaan ja Riviera Beachin kaupunkiin. Aikaeron vuoksi tämä jo muutenkin pitkä päivä oli vielä kuusi tunti pitempi. Aivan kuten ensimäisenä aamuna, myös viimeisenä aamunamme Roomassa saimme nauttia aamiaisen hotellin terassilla ulkona. Suoraan aamiaispöydästä ylös noustuamme kirjauduimme ulos hotellista ja kävelimme lyhyen matkan Terminin rautataieasemalle. Aloitimme matkamme Leonardo Express
-junalla Fiumicinon lentokentälle, jonka jälkeen lensimme Norwegianin lennolla Roomasta Oslon
Gardermoeniin. Lentomatka Rooman ja Oslon välillä kesti noin kolme tuntia ja jatkolentomme Oslosta Ft. Lauderdaleen Yhdysvaltoihin kesti noin 10 tuntia. Jos lentomme Helsingistä Roomaan olivatkin pilkkahintaiset, niin
näistä Atlantin yli lennoista jouduimmekin sitten maksan reippaan
kesälomahinnan. Ja kovasti jouduimme tekemään töitä, että löysimme yhdistelmän,
joka olisi riittävän mukava ja käytännöllinen, mutta myös edullisin vaihtoehto.
Mutta... Ikävä kyllä Norwegianilla ei ollut omaa konetta Rooman ja
Oslon välillä (ehkä se olisi ollut yksi jossakin kentällä makaavista Boeing B737 MAX-koneista), vaan sen tilalla oli EuroAtlantic Airwaysin ikivanha museokone. Se oli niin vanha, että varmasti jo eräs maailman kuuluisimmista natseista, Charles Lindbergh oli sillä lentänyt... Tämä
nk. ”wet lease” (kone + miehistö) kone tuli Portugalista ja saimme kokemuksen, jota en
tule koskaan unohtamaan. EuraAtlantic Airways: Never again! Ensinnäkin
lähtöselvitystiski oli aivan hirvittävän sekava ja ruuhkainen (tämä taisi tosin
olla Norwegianin oman henkilökunnan hoitama). Päästyämme lopulta koneeseen,
joka jo valmiiksi oli pari tuntia myöhässä, emme päässeet liikkeelle, koska
museoromun ovea ei saatu kiinni! Joka kerta kun ikivanhan Boeing B767 -koneen
liukuovi suljettiin, se veti tiivisteet kasaan ja irrotti ne paikoiltaan… Ensin
sitä korjasivat lentoemännät. Sitten mukaan tulivat stuertit. Seuraavaksi jo
koneen kapteenikin oli patsastelemassa vieressä. Sitä yritti korjata ilmeisesti
lentokentän ”ramppihenkilökunta” ja loppujen lopuksi, kymmenien yritysten ja
kymmenien minuuttien jälkeen paikalle saapui käsittääkseni ihan oikeita
lentokoneen huoltomiehiä. Kun yritin ottaa valokuvaa tästä hupaisasta, mutta
myös vakavasta asiasta, stuertti tuli huutamaan minulle kurkku suorana, että ei
saa kuvata. Erittäin tylyä ja epäkohteliasta käytöstä. Lisäksi edes koneen
kapteeni ei pahoitellut tapahtunutta viivästystä. Ei pyytänyt anteeksi.
Selitteli vain iloisena, kuinka pieni vika ei vaikuta lentoturvallisuuteen ja
kuinka kaikki on niin hyvin, vaikka kone on lähes kolme tuntia myöhässä ja lähtö
tulee yhä viivästymään. Uudesta (ties kuinka monennesta) lähtöajasta ei ollut
tietoa, koska saatu lähtöaika on taas ylitetty ja nyt joudutaan odottamaan
uutta vuoroa… Kyseessä oli lisäksi melko varmasti jo tätä aikaisemmin ilmennyt
vika. Luultavasti kone oli tämän saman vian vuoksi jo valmiiksi myöhässä. Tästä
eteenpäin tulen aina pitämään huolen, että en enää koskaan lennä tämän
lentoyhtiön koneilla.
Koska saavuimme lopulta lähes kolme tuntia myöhässä Norjaan,
jouduimme juoksemaan. Ja jouduimme juoksemaan kovaa ja pitkän matkan!
EuroAtlantic Airwaysin museokoneen vian vuoksi olimme Oslossa lähes samaan
aikaan kun seuraavan koneen piti jo lähteä. Aloitimme juoksun, mutta
puolessavälissä terminaalia vaihdoimme kävelyksi; olimme jo käytännössä
myöhästyneet. Passintarkastukseen saapuessamme huomasimme jonon olevan niin
pitkän, että menetimme vähänkin toivomme. Kävimme kyselemässä virkailijalta
pääsisimmekö jonon alkupäähän, mutta se ei käynyt alkuunkaan. Poistuimme
paikalta, mutta palasimme vielä takaisin jonoon, koska arvelimme ainakin
löytävämme Norwegianin henkilökuntaa portilta, vaikka se olisikin ollut jo
suljettu. Voisimme ainakin selvittää miten saamme jatkolennon järjestymään. Nyt
kävi kuitenkin niin, että sama virkailija, joka oli evännyt ”etuilumme” kulki
nyt pitkin jonoa ja huuteli Floridaan menijöitä. Itse asiassa ainakin me kaksi
olimme ihan henkilöinä tiedossa ja hän ohjasi meidät jonon kärkeen. Tästä
eteenpäin kaikki sujui melko hyvin: pieni odotus passintarkastuksessa ja pieni
odotus "USA-haastattelun" vuoksi, mutta nyt me ainakin tiesimme, että he
odottivat meitä. Ja tässä koneessa meitä odotettiin kohteliaasti ja hymyssä
suin. Pian olimmekin jo istumassa omilla paikoillamme ja vielä meidän jälkeenkin joku tuli
koneeseen. Tässä vaiheessa vaikea alkumatka alkoi kääntyä mukavammaksi ja
Norwegianin oman Dreamlinerin penkillä tunsin oloni jo melko mukavaksi.
Pian olimme jo matkalla Atlantin yli kohti Yhdysvaltoja,
Floridaa ja Ft. Lauderdalea. Oslon lentokentän lähellä taivaalla näkyi synkkiä
myrskypilviä, mutta onnistuimme kuitenkin välttämään ne ja nousimme vakaasti
taivaalle. Noustessamme ylöspäin mietin mahtoivatko laukkumme ehtiä tähän
koneeseen vai jäivätkö ne nyt Norjaan. Olimme varanneet molemmille lisähinnalla
liput, joihin kuului ruumaan menevä matkalaukku, ruoka ja istumapaikan vapaa
valinta. Tavaraa meillä oli mukanamme niin paljon, että isot laukut tarvitsimme
mukaamme ja halusimme myös valita itse paikkamme. Niin harvoin meillä on
mahdollisuus matkustaa samoilla lennoilla, että halusimme varmistaa
vierekkäiset istuimet. Ruoasta ei kyllä kannattaisi maksaa… Sen hinnaksi taitaa
olla laskettu 35 euroa ja tuolla hinnalla voisi ostaa vaikka (kalliista)
terminaalista paremmat eväät. Toisaalta matkan hintaan kuuluva ruokailu on myös
ajankulua; se on tapahtuma, joka auttaa ajan kuluttamisessa. Lentokone on lähes
viimeistä paikkaa myöten täynnä. Tämä on tavallista nykyään. Hyvin lennot
osataan nykyään mitoittaa ja myydä.
Koko pitkän Italianmatkamme viimeinen "legi" oli junamatka
Ft. Lauderdalesta West Palm Beachille. Tähän junamatkaan liittyivät Uber-kyydit
molemmissa päissä: Ft. Lauderdalessa lentokentältä Brightline-asemalle ja West
Palm Beachilla Brightline-asemalta kotiin. Tämän matkan voisi tehdä sekä
vanhalla, joka asemalla pysähtyvällä Tri-Rail -junalla tai tällä uudemmalla, kokonaan
toisia raiteita käyttävälläBrightline-junalla. Brightline on nykyään osa
Virgin-ketjua ja nimikin lienee hiljalleen muuttumassa Brighlinesta Virgin
Trains USA:ksi. Nämä junat ovat uusia, siistejä ja mukavia. Terminaalit ovat
säihkyvän siistejä ja hienoja, mutta se on pakko tässä mainita, että niiden
kahvilat ovat aivan järkyttävän kalliita.
Kaiken kaikkiaan meidän Italian reissumme oli suuri
menestys. Joitakin pikku kommelluksia lukuun ottamatta kaikki meni hyvin ja
meillä oli todella mukavaa. Tällaiseen matkaan ei tarvittaisi valtavia rahasummia, mutta nyt meillä paluulennot Yhdysvaltoihin muodostivat noin puolet (tai ehkä jopa vähän enemmän) koko matkan kuluista! Jos tällaisen matkan kulut laskettaisiin Helsingistä Helsinkiin, olisi lentolippujen, junalippujen ja hotellien kokonaishinta hieman yli 1000 euroa kahdelta hengeltä. Ensi vuosi on meillä jo alustavissa suunnitelmissa ja Senigallian festarien aikaan aikomuksena on yöpyä vaihteen vuoksi joko Pesarossa tai Cattolicassa. Tätä reissua emme kuitenkaan nyt vielä uskalla alkaa varailemaan, vaan ehkä vasta kevään lopussa ensi kesä alkaa hahmottua niin, että voimme suunnitella kesän lopun menomme. Senigalliaan on kuitenkin kova halu taas palata: "The Hottest Rockin' Holiday on Earth!" Olemme samaa mieltä tuon mainoslauseen kanssa.
Tässä blogissani olen nyt kirjoitellut kaikista muista Italian matka osista, mutta palaan vielä Senigalliaan ja kirjoitan oman lukunsa näistä festreista.
Tässä blogissani olen nyt kirjoitellut kaikista muista Italian matka osista, mutta palaan vielä Senigalliaan ja kirjoitan oman lukunsa näistä festreista.
Valokuvablogi: Rooma ja paluu kotiin
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vierailulaskurit 11.10.2019:
Tämän matkablogin katselukerrat | 63 680 |
Flickr-kuvien ja albumien katselukerrat | 1 427 437 |
YouTube-videoiden katselukerrat | 124 932 |
LINKIT:
Hiekkaa Kengissä matkablogi
Frabjous Daze Flickr-valokuvablogi
Markus Kivela YouTube-videot
Markus Kivela https://www.facebook.com/Nuuskamuikkunen
Markus Kivela Instagram @markuskivela
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti