Muuttaminen on rankaa puuhaa. Ainakin yleensä. Tällä
kerralla en ollut siitä kuitenkaan ihan varma. Olinhan palaamassa takaisin
kotiin... Ainakin joksikin aikaa. Tulevaisuudesta ei tiedä kukaan ja minun
elämässäni ei mikään tunnu nyt olevan kovin vakaata, joten enpä nytkään uskalla
veikkailla kuinka tätä asumista kestää. Melko lyhyeksi jäi minun
töölöläisyyteni, ainakin tällä erää. Vaan kukapa tietää: ehkä vielä jonain päivänä palaan sinne. Tai jonnekin muualle vanhaan kantakaupunkiin. Ihmismieli on kyllä välillä… tai
oikeastaan aika useinkin melko kummallinen. Nyt kun olin lähdössä Töölöstä, huomasin,
että minunhan tulee ikävä tätä paikkaa. Tämä lyhyeksi jäänyt Helsingin
kantakaupungissa asuminen osoitti todeksi sen, minkä kyllä jo tiesinkin: olen
kaupunki-ihminen ja viihdyn kaupungissa. Mitä isompi kaupunki, sen parempi.
Mitä lähempänä keskustaa, sen parempi. Siinä mielessä Töölö oli minulle hyvä paikka asua. No, onneksi suomenlinnalaisuus on melko
lähellä samaa ideaa; siellä on aina vain reilun kymmenen minuutin matkan päässä Helsingin
keskustasta.
Kuvat voi suurentaa klikkaamalla. |
Tavallaan olen ollut kuitenkin jo pitemmän aikaa jollakin
tavalla koditon… Juureni ovat irronneet maasta, eivätkä ne ole löytäneet uutta
kasvualustaa. Ja samaan aikaan olen jo ihan liian pitkään asunut
muuttolaatikoiden keskellä; koko ajan joko menossa tai tulossa. Viimeisten
parin vuoden aikana minulla on ollut kaksi kotia Yhdysvalloissa ja neljä eri
kotia Helsingissä. Se on aivan liikaa kahden vuoden ajalle.
“Minä asun vähän siellä ja täällä. Tänään sattumoisin
täällä.”
(Tove Jansson / Nuuskamuikkunen)
-------------------------------------------
Muuttamisen lisäksi tein tässä välissä vielä yhden
laivaristeilynkin, kun en muutakaan keksinyt. Tein jo toisen tämän syksyn Viking Linen 2€
hintaisen päiväristeilyn Tallinnaan. Kuluneen vuoden aikana, viime vuoden
marraskuun alusta tämän vuoden lokakuun loppuun, olen tehnyt vähän kaikenlaisia
matkoja: Viime vuoden lopulla marras-joulukuussa olin USA:ssa 1,5 kuukautta ja
taas heti perään talvella 1,5 kuukautta. Kesällä olin ensin USA:ssa 3 viikkoa, sitten käväisin
Suomessa ja lähdin parin päivän päästä viikoksi Aasiaan. Heinäkuussa olin
peräti kolmisen viikkoa Suomessa, mutta sitten taas viikon Italiassa ja kolme
viikkoa USA:ssa. Neljällä eri reissulla olen viettänyt USA:ssa vuoden sisällä
4,5 kuukautta ja olen taas pian lähdössä sinne niin, että olen melkein koko
loppuvuoden siellä. Näiden ihan oikeiden matkojen (jo vuosia olen miettinyt, onko matka
Yhdysvaltoihin enää ”matka” ollenkaan) lisäksi olen ollut jo neljä kertaa
Tallinnassa ja kerran Ruotsissa ja lisäksi matkustanut kaksi kertaa ensin
laivalla Ruotsiin ollessani matkalla Yhdysvaltoihin. Kuluneen vuoden aikana olen
ollut pois Suomesta hieman yli viisi kuukautta.
Nyt olen taas jo jossain kaukana…
ja tarina jatkukoon lähes melkein reaaliajassa tällä kertaa…
-------------------------------------------
Nyt on taas päästy ohi tämän vuoden syyskuun ja myös läpi
repaleisen lokakuun… Muuton pahimmat vaiheet on saatu onnellisesti päätökseen ja on taas aika lähteä. Marraskuun pikku käväisyni USA:ssa alkaakin sitten taas jo
tutusta paikasta: Suomenlinnasta! Aloitan matkani kylmänä ja tuulisena päivänä
lauttamatkalla Suomenlinnasta kaupunkiin. Vajaan puolen vuoden asuminen teki
minusta hieman kaupunkilaisemman ja hiukan stadilaisemman kuin ennen, joskin
olen pitänyt Helsingin keskusta-aluetta omana kotialueenani jo pitkään. Nyt
saan kuitenkin taas palata samaan aikaan myös suokkilaisuuteen ja sehän
tietysti sujuu lähes kahden kymmenen vuoden kokemuksella lähes rutiinilla.
Jotain kuitenkin jo nyt ehtinyt unohtua. Jotain, erityisesti kaupungissa
matkustamiseen liittyen, opin jo tekemään toisin. Yksi uudelleenopeteltava asia on
lauttamatkustaminen: minun on taas opittava noudattamaan orjallisesti ja
tarkkaan aikatauluja. Varsinkin talven harvavälisiä aikatauluja… Kesällä se ei ole niin tarkkaa. Alku näyttää kuitenkin lupaavalta, ilman ongelmia olen juuri sopivaan aikaan odottelemassa lautan saapumista. Ehdin jo varautua siihen, että suuri osa Suomenlinnassa asuneista yhstävistäni on muuttanut pois ja tulisin näkemään enimmäkseen vieraita kasvoja, mutta onneksi niin hyvänpäivän tuttuja kuin joitakin ystäviäkin vielä löytyy. Tällä lauttamatkalla niin paljon, etten tiedä minne suuntaan kääntyä ja kenen kanssa puhua. Vajaan puolen vuoden poissaolo on tehnyt tavallaan hyvää ja tämä come-back on alkanut hyvin sosiaalisissa merkeissä. Hetken suunnittelin erakoituvano Suomenlinnaan, mutta ainakin näin aluksi tämä hypersosiaalisuus on tuntunut hyvältä. Poissaolon jälkeen puhuttavaa riittää ja olenhan minä tavallaan vähän eri ihminen nyt kun aloitan toista kierrosta Suomenlinnassa.
Päästyäni Suomenlinnasta mantereelle kävelen läpi
Helsingin keskustan tuttujen korttelien ja olen jo pian rautatieasemalla.
Seuraava, eli toinen ”legi” on kahden tunnin junamatka Turkuun. InterCity -juna vie minut
suoraan Turun satamaan, josta pääsen näppärästi siirtymään laivaan. Näin maanantai-iltana juna on puolillaan matkustajista. Olin ollut
hieman huolissani siitä, olisiko juna ajoissa perillä… Junilla kun on vähän
tahtonut olla ongelmia aikataulussa pysymisen suhteen ja nyt minulle olisi hyvin tärkeää ehtiä ajoissa laivaan, koska muuten myöhästyisin myös lennoiltani. Olenkin siis todella
positiivisesti yllättynyt kun juna lähtee lähes sekunnilleen ajallaan kohti
Turkua. Ja jos nyt heittäydyn oikein yltiöpositiiviseksi, niin onhan VR:n
kalusto hyvää ja nykyaikaista ja myöskin siistiä. Lippujen hintojakin voi
nykyään kehua; Onnibussi teki aivan valtavan palveluksen kaikille Suomen busseja
ja junia käyttäville matkustajille aloittaessaan hurjan hintakilpailun vuosia
sitten! Kiitos edullisista junalipuista Onnibussi!
Junassa mieleeni tulee taas nuorten naisten
jalkaongelmat... Jokin ikävä vaiva, joka pakottaa heidät nostamaan jalat vaakatasoon
aina istuessa. Aloin kiinnittää tähän huomiota kun Espoon metro avattiin ja
olen pitänyt sitä tähän asti melko espoolaisena ongelmana, mutta ehkä se on nyt
päässyt leviämään myös muun väestön keskuuteen. Metron pääteasemalla Espoon
Matinkylässä huomasin, kuinka aina junan lähtiessä jollakin nuorella naisella
oli jalat (ja likaiset kengät) vastakkaisella penkillä. Ihan joka ainoa kerta.
Välillä sattui niin hullunkuriselta näyttäviä juttuja, että kolmella penkillä
käytävän toisella puolella, oli joka penkkivälissä jollakin jalat penkillä. Nyt
olen nähnyt tätä samaa todella usein Oodissa: nuoret naiset tai tytöt istuvat
jalat pöydällä! Samoilla pöydillä, joilla toiset selaavat kirjoja tai lehtiä ja
joita toiset käyttävät ”ruokapöytänä” ostaessaan jotain kahvilasta. Tämä
jalkaongelma tuli minulle nyt mieleen, kun taas junassa käytävän toisella
puolella on noin 20-vuotias nuori nainen jalat penkillä. Olen pitänyt tulevia
sukupolvia paljon viisaampina ja parempina kuin omaa sukupolveani, mutta ihan
täydellisiä eivät hekään ole…
Tänään Finnairin uusin (negatiivinen) yllätys oli
paikkavarauksen muuttuminen Atlantin yli lennon osalta maksulliseksi myös lähtöä edeltävinä tunteina,
lähtöselvityksen yhteydessä. Tai ainakin minulle se oli uutta. Vielä tähän asti
paikkavarauksen on voinut muuttaa lähtöselvitysaikana ilman kustannuksia. Vanhaan tapaan yritin
vaihtaa paikkani koneen takaosaan, mutta käytäväpaikalle olisi tullut hintaa
noin 25 euroa ja ikkunapaikalle 30 euroa. Tyydyn siis minulle annettuun, lipun
hintaan kuuluvaan paikkaan. Seuraava etappi Finnairilla lienee se, että jos et
maksa lisähintaa paikkavarauksesta, saat tyytyä seisomapaikkaan… Muutenkin
asenne ”kotimaista” kohtaan on taas kerran vähän huono, kun olen nyt jo
useamman kuukauden tapellut saadakseni puuttuvia pisteitä tililleni.
Tuloksetta… (linkki aikaismpaan blogi-tekstiin) [Tämä paikan maksuongelma muuttui vielä
mielenkiintoisemmaksi Arlandassa, kun painoin automaatin lähtöselvityksessä
nappia ”muuta paikkaa”. Nyt automaatti alkoi vaatia minulta 25 euron lisämaksua
myös minulle Finnairin toimesta valitusta paikasta! Eli näin on: seisomapaikka
ilman maksua… No,, kun keskeytin koko paikanvaihtotoimenpiteen, ei minulle
langennut laskuakaan omasta penkistäni.]
Laivaterminaalissa Turussa on yllättävän paljon ihmisiä.
Vanhoja ihmisiä. Eipä näillä eläkeläisillä taida olla paljon muuta tekemistä
kuin risteillä? Taidan olla yksi harvoista alle 70-vuotiaista… En ole
aikaisemmin matkustanut Viking Gracella ja ainakin laivan lähtö satamasta tekee
vaikutuksen. Olen ulkona kannella katselemassa Turkua kun laiva lähtee, enkä
edes huomaa sen liikkeellelähtöä. Ei meteliä. Ei värinää. Ei tärinää. Potkurit
eivät kavitoi lainkaan laivan irrottaessa laiturista ja lipuessa äänettömästi
ulos satamasta. Hienoa. Roottoripurjeen pyörimisestä aiheutuva pieni hurina on
ainoa ääni, jonka kuulen. Tämä kaunis ajatus täysin hiljaisesta laivasta tosin kariutuu
siinä vaiheessa, kun kiinnitämme yöllä Maarianhaminaan. Laivan kääntäminen 180
astetta ja peruuttaminen laituriin aiheuttaa niin paljon tärinää, että on hyvä
kun pysyn sängyssäni putoamatta lattialle. Mutta takaisin kehuihin… Laiva on
myös sisältä hieno. Erityisesti pidän laivan valaistuksesta. Muutenkin laiva on
siisti ja tyylikäs, vaikkakin joissakin paikoissa ja pienissä yksityiskohdissa
käytännöllisyys, helppo siistittävyys ja kestävyys ovat selvästikin ajaneet
tyylin ohi. Mutta kaiken kaikkiaan laiva on oikein hieno. Ehkä tätä pitäisi tullakokeilemaan joskus risteilyn tai ruotsinmatkan merkeissä, vaikka laivamatkustaminen ei juuri minkäänlaista huvia itselleni olekaan. Nyt olen kuitenkin reittimatkalla yhteen suuntaan eli Ruotsiin. Kolmas legini tällä mutkikkaalla matkalla on siis
laivareissu Turusta Tukholmaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti