Olen silloin tällöin miettinyt
erästä sanaa, josta pidän kovasti: setämies. Setämies hyvinkin negatiivisessa, mutta silti jotenkin hauskassa mielessä. Tai ainakin sarkastisessa mielessä. Meistä jokaisella taitaa olla vähän oma
käsityksensä setämiehestä, mutta kerron silti oman ajatukseni. Itse ajattelen melko laajasti, että setämies on Äijä. Vanha jääräpää Äijä, jonka mielestä maapallonkin pitäisi olla vielä litteä. Ja sen jälkeen kun maailman todettiin olevan pyöreä, ei mikään ole enää ollut hauskaa. Setämies on paikalleen
jämähtänyt takapajulan äijä, jota kauhistuttaa kaikki muutos, kehitys ja
edistys: "Me too" ja feminismi (mistä tämän sanan käyttö taisi
alkaakin), Greta Thunberg, uusiutuva energia, luonnonsuojelu, LGBTQ ja myös
esimerkiksi maahanmuuttajat ja pakolaiset. Jopa suvaitsevaisuus... Lista olisi pitkä, jos sitä
jatkaisi. Yleensä Setämies vain kiukuttelee. Kiroilee kun "mitään ei saa
enää tehdä tai sanoa" ja usein myös yrittää vääntää vitsiä kaikesta ja
nauraa kaikelle, mikä on uutta ja erilaista. Nauraa hermosyuneesti kaikelle, mikä häntä pelottaa ja mikä on hänelle etäistä ja tuntematonta. Joskus pahanlaatuinen setämäisyys
voi johtaa lopulta vihaan öyhöttämiseen (toinen mielenkiintoinen sana). Se voi johtaa katkeruuteen sekä vihaan ja vihapuheeseen. Varsinkin niinä synkkinä ja yksinäisinä hetkinä netin kommenttiketjujen likaisissa syövereissä. Sosiaalisen median viemäreissä. Hyvin lyhyesti
kuvattuna; tällainen on minun setämies. Setämies edustaa hyvin usein erästä
tiettyä puoluetta, mutta setämäisyyttä esiintyy kyllä yli puoluerajojen, joten jätetään puoluepolitiikka nyt tähän. Ikää ei voi määrittää, mutta useinmiten se on jossakin 30 ja kuoleman välillä.
Setämies voi olla joskus (harvemmin) myös nainen, mutta minusta tantta kuvaa
aika hyvin tätä samaa asiaa: vanha tantta...
Kävellessäni muutama päivä sitten
illalla kotiin Eteläsatamasta, aloin katsella liikennevaloissa seisovia autoja.
Tarkalleen ottaen aloin kuunnella liikennevaloissa seisovia autoja, enkä
eräässäkään risteyksessä kuullut mitään, vaikka valojen vaihtumista oli
odottamassa useampikin auto. Olen hyvilläni siitä, että keskustelu sähköautoista on saatettu pätökseen jo kauan sitten. Oikeastaan jo vuosia sitten. Jo kauan ennen Greta Thunbegia. Siinä ei enää ole käytännössä mitään keskusteltavaa ja kyse on enää siitä, kauanko jotkut jääräpäät vielä pystyvät jarruttamaan kehitystä ja edistystä. Kauanko he vielä viitsivät epätoivoisesti harata vastaan. Jotkut jaksavat edelleen jääräpäisesti vängätä
vastaan ja väittää, että mitään ilmastonmuutosta ei ole olemassakaan. Ja että ihmisen
pitäisi saada vapaasti jatkaa ilman saastuttamista. Ja että ihmisten pitäisi
vain jatkaa myrkyllisten savujen hengittämistä. He yrittävät jarruttaa
kehitystä, mutta ihan huomaamattakin jotain kuitenkin tapahtuu koko ajan.
Vaikka mitään täydellistä vihreää vallankumousta ei olekaan tapahtunut, asiat
muuttuvat pikku hiljaa. Asia paranevat pikku hiljaa. Kehitys ja edistys
voittavat pikku hiljaa jääräpäisyyden ja asiat menevät jääräpäiden vastustuksesta
huolimatta eteenpäin ja kohti parempaa. Meillä tulee olemaan kaikin puolin paljon parempia autoja ihan lähitulevaisuudessa.
Yksi tällainen melkeinpä
huomaamatta tapahtunut asia on autojen päästöt. Päästöt ovat tietenkin
muutenkin pienentyneet onneksi huomattavasti, mutta nyt kuunnellessani liikennevalojen
äänettömyyttä, tulen miettineeksi, että pian enää hyvin harva auto seisoo
kadulla moottori käynnissä. Yhä harvemman auton pakoputkesta tupruaa myrkyllisä kaasuja meidän hengitettäväksemme. Yhä suuremmassa osassa autoista on tietysti
sähkömoottori, mutta lisäksi yhä useampi polttomoottoriauto pysäyttää moottorin
automaattisesti pysähdyttäessä. Ellei setämies ole ohittanut tätä automatiikkaa ja pysäyttänyt tätä toimintoa... Katselen vielä varmuuden vuoksi valoissa
seisovien autojen kuljettajia. En näe yhtäkään kummallsta, hirvittävää ja pelottavaa
kukkahattutätiä tai -setää. En näe yhtäkään pelottavaa viherpiipertäjää,
ituhippiä tai mitään muutakaan mörköä. Hetken epäilen, että yhdessä autossa
saattaisi istua hirveä puunhalaaja, mutta en ole asiasta ihan varma. Ihan
tavallisilta nuo ihmiset näyttävät minun mielestäni. Vaikka niinpä ne taitavat
nuo muutkin möröt olla lopulta olla vain ihan tavallisia ihmisiä, ehkäpä jopa
paljon ”keskimääräistä ihmistä” parempia ihmisiä… Eikä varmasti ole vielä
yhdenkään miehen parta lakannut kasvamasta, vaikka hän ajaisikin
ympäristöystävällisellä autolla…
Koska vielä käytän tästä
blogistani termiä ”matkablogi”, niin yritän nyt taas siirtyä esipuheesta ulos
maailmalle. Lentomatkailu on tietysti aiheena hieman huono, jos miettii mitä
juuri edelliseen kappaleeseen kirjoitin. Toistaiseksi kuitenkin lentäminen on
välttämätöntä ja vaikka sitä voitaisiin (toivottavasti) vähentää, on kuitenkin
aivan selvää, että kokonaan sitä ei voi koskaan lopettaa. Pitemmällä
aikavälillä lentäminenkin kyllä varmasti muuttuu puhtaammaksi. Se on tehnyt jo nyt sitä, toki enemmänkin rahallisten säästöjen vuoksi, polttoaineen kulutuksen pienentämisen "oheistuotteena". Tulevaisuudessa toivottavasti lennämme vielä huomattavasti puhtaammin. Halusin
kuitenkin kirjoittaa tähän intron loppuun jotain arkipäiväistä positiivista ja yksi mieleeni tullut, ainakin
lentomatkustajien kannalta positiivinen asia on se, että Norwegian sai
lisäaikaa lainojensa maksuun ja jatkaa toimintaa käsittääkseni jotakuinkin
normaalisti. Valtavalla voimalla kasvaneella Norwegianilla on ollut pitkään
taloudellisia vaikeuksia, mutta ainakin toistaiseksi yhtiö jatkaa ja pari viikkoa
sitten tehty päätös lainanmaksun pitkittämisestä varmisti toiminnan jatkumisen.
Olen käyttänyt Norwegiania paljon sekä Euroopan sisällä että Euroopan ja
USA:n välillä ja vaikka kaikki ei olekaan ollut täysin positiivista ja
huonojakin kokemuksia on, niin silti pidän Norwegiania yhtenä parhaista
lentoyhtiöistä. Toivon, että Norwegianin toiminta tulee jatkumaan tulevaisuudessakin.
Ja nyt taas Italiaan, jonne sinnekin lensimme Norwegianilla...
--------------------------------------------------
Jätimme Pisassa käynnin
jonkinlaiseksi optioksi kun lähdimme Italiaan heinäkuun lopulla 2019. Emme
suunnitelleet sitä sen enempää, mutta emme myöskään sulkeneet sitä pois. Kun
olimme palanneet maanantai-iltana hotellille, teimme jo päätöksen, että olemme nähneet
Firenzen keskustan tärkeimmät paikat ja olemme valmiita lähtemään Pisaan. Heti
hotellin aamiaisen jälkeen valitsimme sopivan junan ja lähdimme päiväretkelle
Pisaan.
Junamatka Pisaan kestää vajaan
tunnin ja liput maksavat vajaat yhdeksän euroa. Junia kulkee todella tihein
välein, mutta on huomattava, että vain osa niistä on nopeampia Regionale Veloce
-junia ja loput ovat tavallisia Regionale-junia, joilla matka kestää 1,5
tuntia. Me valitsimme junan, jolla olimme perillä noin puolenpäivän aikaan. Pisan
asemalta kävelimme noin kahden kilometrin matkan läpi koko vanhan keskustan aina sille
kuuluisalle kellotornille asti. Kävelimme kaupungin läpi kulkevaa leveää
ostoskatua, jonka varsilla riittää nähtävää; Pisa on paljon muutakin kuin vain
se torni… Tätä ostoskatua pitkin kävellessään ajautuu hieman sivuun kaltevasta
tornista, mutta jatkoimme edelleen sitä eteenpäin, koska muistin, että
lähestyttäessä tornia siitä suunnasta, se näyttää erityisen upealta tullessaan esiin kadun päästä. Täällä,
kuten monessa muussakin paikassa, meille riitti se, että näimme kuuluisan
tornin ulkoa ja Pisan kaupungin kävellen (minulle tämänkin paikka oli jo kolmas
kerta). Vaimoni olisi halunnut kiivetä torniin, mutta jonotusaika olisi ollut
useita tunteja, joten sekin jäi nyt väliin.
Kiersimme Pisan kaltevalle
tornille pienen koukkauksen kautta idän puolelta ja palasimme takaisin
aseman suuntaan suorinta tietä läpi vanhan keskustan. Tämä vanha keskusta vanhoine taloineen ja kapeine kujineen on hieno ja olen sitä
mieltä, että kyllä Pisassa on muutakin näkemistä kuin se torni. Erityisen hieno on Ritarien aukio ja sitä
reunustavat talot, varsinkin nykyään kouluna toimiva Palazzo della Carovana
dei Cavalieri. Palattuamme takaisin keskustaa halkovalle leveälle kadulle
pysähdyimme juomaan kahvit ja syömään vohvelit. Hieman sellainen
turistipyydyshän tuo baari terasseineen oli, mutta menettelevä kuitenkin ja "hätä" ei lue lakia eli tällaisilla reissuilla silloin tällöin on vaan viisainta pysähtyä hetkeksi lepäämään sekä syömäänja juomaan, oli edessä sitten milainen turistipyydys tahansa.
Vohvelit syötyämme oli aika päättää loppupäivän ohjelmasta. Koska kello ei
ollut vielä kovinkaan paljon, päätimme ottaa käyttöön myös toisen optiomme eli
jatkoimme matkaa junalla eteenpäin Luccan kaupunkiin. Luccassa en minäkään ole
käynyt aikaisemmin ja se toive tulikin nyt minun suustani. Halusin nähdä minäkin jotain uutta tällä matkalla. Kävelimme siis
takaisin rautatieasemalle ja ostimme muutaman euron liput Luccaan.
Matka Pisasta Luccaan kestää
vajaat puoli tuntia. Juna tällä välillä on tavallinen paikallisjuna; hyvin samanlainen kuin
Flirt-junat Helsingin lähiliikenteessä. Juna oli mennen tullen lähes tyhjä ja tämä pikku junamatka läpi Pisan alueen maaseudun, vuorenrinteiden juurella, oli hyvinkin rentouttava.
Luccassa olimme pienen hetken vähän hämmennyksissä, ennen kuin ymmärsimme minne
suuntaan asemalta tulisi lähteä. Luccakin oli siis optiona mukana
suunnitelmissa, mutta emme olleet sitä mitenkään suunnitelleet, emmekä olleet
siihen valmistautuneet. Elisan Reissunetin kanssa uskalsin kuitenkin puhelinta
sen verran käyttää, että avasin siihen hetkeksi Luccan kartan. Ylitettyämme aseman edessä olevan
ruohoalueen ja sen keskellä olevan ojan (jotka yhdessä ovat käsittääkseni
kaupunkilinnoituksen vallihauta) pääsimme kaupungin muurin läpi kulkevaan
käytävään. Muurien sisäpuolelle päästyämme, istuimme hetkeksi kirkon (Duomo di
San Martino) aukion reunalla oleville portaille miettimään minne meidän tulisi
suunnata.
Kierroksemme alkoi siis
rautatieaseman kohdalla, kaupungin muurien sisäpuolella olevalta Duomolta. Sain
googlen kartasta jonkinlaisen käsityksen kaupungista ja suuntasimme
ensimmäiseksi Piazza Napoleonelle ja sitä kautta kohti tämän vanhankaupungin ydintä.
Jatkoimme kapeita katuja pitkin seuraavalle merkittävälle kirkolle, jonka nimi
on Chiesa di San Michele in Foro. Tämä uskomattoman upea
kirkko on roomalaiskatolinen basilika. Sen rakentamisajasta ei ole tietoa,
mutta se lienee noin 1300 vuotta vanha. Näin jälkeenpäin
ajatellen ainakin minulle itselleni tämä vanha basilika oli ehkä Luccan päänähtävyys ja keskus.
Jatkoimme edelleen kauemmas rautatieasemalta ja ohitimme Torre delle Oren,
vanhan kellotornin. Torniin olisi päässyt kiipeämään, mutta se vaikutti niin
korkealta, että päätimme säästää helteisessä säässä voimiamme patikoimiseen ja
kaupungin kiertämiseen. Useita kortteleita myöhemmin saavuimme toiselle Luccan
”keskusaukiolle”, Piazza dell’ Anfiteatrolle, jonka sisäpuolelta löytyy talojen
välistä suuri aukio ja useita ravintoloita. Poikkesimme vielä syömässä välipalaa
kahvilassa ja sitten olikin jo aika palata takaisin rautatieasemalle.
Palasimme lopulta Luccasta
takaisin Pisaan samanlaisella lähijunalla kuin olimme sinne menneetkin ja Pisan
asemalla vaihdoimme suoraan Firenzeen lähtevään junaan. Olimme perillä
Firenzessä illalla kahdeksan aikaan ja meillä oli vielä aikaa ja voimia tehdä
pieni kävelykierros Firenzen yössä. Olimme eläneet päivän juomisen ja pienen
välipalan voimin ja sen vuoksi meidän oli vielä etsittävä myös ruokapaikka. Junamatkalla mietin vielä tätä päivää, joka meni melkolailla "play by the ear". Ehdottomasti käymisen arvoisia molemmat paikat: sekä Pisa että Lucca. Itse
pidän Luccaa nyt yhtenä hienoimmista paikoista, missä olen Italiassa käynyt. Tällaisen matkan pystyy helposti
tekemään Firenzestä käsin yhden päivän aikana. Missään vaiheessa meille ei
tullut sellaista oloa, että meillä olisi kiire tai että pitäisi juosta paikasta
toiseen. Kävelymatkaa tosin päivän aikana kertyi melkoisesti. Matka ei myöskään
ole kallis, varsinkin jos miettii mitä sillä rahalla saa. Kaksi todella kaunista
vanhaa kaupunkia: paljon kapeita kujia, hienoja taloja, paljon historiaa ja
tietysti se Pisan kalteva torni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti