maanantai 31. joulukuuta 2012

Tilastoja vuoden vaihtuessa

Minä kun niin kovasti tykkään aina silloin tällöin tehdä kaikenlaisia "tilastoja", niin kirjoitellaanpa nyt taas vähän yhteenvetoa menneistä reissuista. Vuoden vaihtuessa uuteen on taas hyvä muistella vähän menneitä...

Lähdetään liikkeelle hieman kauempaa. Mietin kuinka monen eri lentoyhtiön koneella olen lentänyt. Se lista ei ole suurensuuri, eikä mitenkään eksoottinen, vaan hyvinkin tavanomainen. Olen suosinut paljolti samoja lentoyhtiöitä matkoillani. Listalla ovat: Finnair, Air Åland, Blue1, SAS, British Airways, Britannia, Airtours, Lufthansa, Brussels Airlines, Air Dolomiti, Norwegian, Tower Air, American Airlines, American Eagle, United Airlines ja Virgin Atlantic Airways.

Air Dolomiti ATR-42
Lentoyhtiöistä erikoismaininnan arvoisia ovat ehkäpä Virgin Atlantic, SAS ja kyllä... myös Finnair. Vaikka Finnairin taso onkin tainnut tässä vuosien mittaan laskea, on palvelu kuitenkin ollut aina hyvää tai ainakin kohtuullista, koneet ovat siistejä ja hyväkuntoisia ja Finnair tuntuu edelleen hyvältä ja luotettavalta lentoyhtiöltä. Ja aivan sama koskee Virginiä ja Scandianavian Airwaysia, joskin niiden palvelutaso on kyllä selvästi parempi kuin Finnairilla. Norwegian voisi ansaita minut arvostelussani ykkössijan loistavalla hinta-laatu- suhteella. Myös Air Dolomitista ja Lufthansasta on jäänyt oikein positiivinen kuva. Unitedin USA:n itä- ja länsirannikon väliä sahaavat koneet muistuttivat minusta pääkaupunkiseudun seutuliikenteen kulahtaneita busseja, mutta saman yhtiön Havaijin ja länsirannikon välillä lentävät laajarunkokoneet olivat uusia ja hyväkuntoisia ja Honolulu - San Francisco välin lentänyt Unitedin Boeing B777 jätti muistoihini mukavimman ja tasaisimman lentokokemuksen. Huonoja noista ei kai ole mikään, mutta American taitaisi jäädä kuitenkin peränpitäjäksi. Americanilla en tosin ole lentänyt kuin USA:m sisäisiä lentoja, jotka nekin ovat vain "paikallisliikennettä". Aivan hännänhuippuna olisi Tower Air, mutta koko firmaa ei taida enää olla edes olemassa. Aivan ääripäät puuttuvat kokonaan minun listaltani; sekä ne parhaat ja loisteliaimmat että myös oikeasti surkeat.

Lentokoneista maalla liikkuviin kulkuneuvoihin. Junalla olen matkustellut Italiassa useammallakin matkallani. Olen kulkenut junalla Genovan ja Firenzen välillä edestakaisin muutamalla matkalla ja kerran olen matkustanut edestakaisin välin Cattolica - Bologna - Venetsia. Myös väli Nizza - Genova on kuljettu junalla molempiin suuntiin. Rooman seudulla olen kulkenut junalla tietysti Fiumicinon lentokentän ja Rooman väliä ja myös yhden kerran molempiin suuntiin Rooman ja Ostian di Lidon väliä. Lisäksi olen tehnyt yhden junamatkan Lanuviosta Roomaan. Italian lisäksi en sitten olekaan kulkenut junalla muualla kuin Englannissa: kerran Surreystä Lontooseen ja kerran edestakaisin välin Lontoo - Brighton.

La Spezia Centrale
Italiassa junayhteydet ovat hyvät, junilla on helppo liikkua ja liputkin ovat edullisia. Rataverkosto kattaa hyvin koko Italian ja junia kulkee paljon. Junat kulkevat melko hyvin aikataulujensa mukaan ja sanoihan jo itse Benito Mussolinikin, että Italia on maa, jossa junat kulkevat ajallaan. Englannin junista en osaa näin pitkän aikaa päästä jälkikäteen sanoa sen enempää, mutta ainakaan mitään isoa moittimista en niistä noilla reissuilla löytänyt.

Busseilla olen kulkenut Ranskassa Nizzan ja Monacon sekä Kanarialla Las Palmasin ja Playa del Inglesin välin edestakaisin. Lisäksi olen matkustanut Havaijilla, Oahulla, Waikikin ja Kailuan välisellä linjalla molempiin suuntiin sekä Waikikin ja Hanauma Bayn sekä Waikikin ja Pearl Harborin välisillä linjoilla edestakaisin. Muuten en sitten pitempiä bussilinjoja olekaan käyttänyt ja osaksi sen vuoksi haluaisin vielä joskus nähdä Yhdysvaltoja Greyhoundin kyydistä. Haluaisin matkustaa oikeasti pitkiä matkoja busseilla, koska nuo kaikki mainitsemani ovat oikeastaan jotain seutubussien ja pitkän matkan bussien väliltä. Turistibusseilla olen matkustellut todella pitkän matkan Egyptissä Hurghadasta Kairoon ja seuraavana päivänä takaisin. Etelä-Ranskassa olen myös tehnyt pitemmän kierroksen turistibussilla.

TheBus, Hanauma Bay, Oahu, Hawaii, USA
Paikallisliikenteen busseja, ratikoita, junia ja metroja onkin tullut sitten käytettyä ahkerasti eri puolilla maailmaa. Niitä en ala tässä edes erittelemään ja luetteloimaan, vaan tyydyn pelkkiin metrolinjoihin: olen matkustanut Tukholman, Lontoon, Pariisin, Brysselin, Milanon, Rooman, Washingtonin ja New Yorkin metroilla.
Brooklyn, NY, NY
Kaikki nuo metrolinjat ovat olleet nopeita ja hyvin toimivia ja oikeissa suurkaupungeissa metro onkin ehdottomasti paras kulkuväline. Jos omia jalkoja ei lasketa mukaan... Lontoo on varmasti tuosta luettelosta se metrojen ykkönen. Kaikkihan ovat nähneet sen kuuluisan "the tuben" metrokartan... Tietysti myös New Yorkin metroverkko on aivan valtava ja tuttu monista elokuvista. Myös Pariisin metroverkko on melko kattava ja todella vanha. Erikoisimpiä minulle ovat ehkä olleet Pariisin kumipyörillä kulkevat automaattimetrot ilman kuljettajia. Oma viehätyksensä on ollut myös Washingtonin ja New Yorkin tietyillä metrolinjoilla...

Olen matkustellut etupäässä Euroopassa; monissa eri kaupungeissa ja maissa. Jos ja kun Egypti lasketaan Afrikkaan, olen käynyt kerran Afrikassa... Ja kaksi kertaa Kanarialla: ensimmäisen ja viimeisen, molemmat yhdellä kertaa... Pisin matka on suuntautunut Havaijille. Kaksi maata erottuu selvästi yli muiden ja niistä olen jo aiemmin kirjoittanut tähän uuteen ja myös vanhaan matkablogiini paljonkin: ne maat ovat Italia ja USA. Aasiassa en ole käynyt koskaan, enkä myöskään Etelä-Amerikassa. Ihan oikea Afrikkakin on kokematta. Matkani suuntaa määrää nyt paljon kakkoskoti USA:ssa ja kakkostyö jossakin, mutta paikkoja joissa vielä haluaisin käydä ovat Sisilia ja monet muut paikat Italiassa, ehkä Praha ja Budapest, ehkä Australia, ehkä Meksiko ja... No onhan niitä ja monessa paikassa haluaisin käydä vielä uudestaan.

Työmatkoillakin olen päässyt käymään jo aika monessa paikassa eri puolilla maailmaa. Jos kirjaan vain ulkomaat ja jätän esimerkiksi Ahvenanmaan pois laskuista, pääsen seuraavanlaiseen tulokseen: Ruotsissa olen käynyt yhden kerran viikonlopun yli kestäneellä käynnillä. Tuo ainoa kerta ei ollut ihan tavallinen matka, vaan se oli laivastovierailu ohjusveneellä Gävleen ruotsalaisten kanssa yhdessä pidetyn laivastoharjoituksen alussa. Olen päässyt käymään myös kerran Lontoossa Englannissa, kerran Brysselissä Belgiassa, kerran Pariisissa Ranskassa, kerran Kreikassa, kaksi kertaa Italian La Speziassa, kaksi kertaa Washingtonissa Yhdysvalloissa ja viime vuoden syksyllä vietin 40 päivää Roomassa Italiassa työtehtävissä.

Jotenkin matkat ovat nyt kasaantuneet tähän viime ajoille ja olen nyt käynyt vajaan kahden vuoden aikana työtehtävissä Roomassa, Brysselissä, Pariisissa ja kaksi kertaa Washingtonissa ja lisäksi lomamatkoilla kerran Roomassa ja kaksi kertaa Floridassa. Kahtena viime vuotena olen tehnyt kahdeksan ulkomaan matkaa ja ollut pois Suomesta kaikkiaan noin 3,5 kuukautta.Elämä on ollut matkantekoa, jossa päämäärä ei todellakaan ole ollut tärkeintä, vaan itse matka... Olen ollut koko ajan tulossa jostain ja taas menossa jonnekin ja kai minun on pakko tunnustaa, että pidän siitä. Siitäkin huolimatta, että toinen puoli minusta haluaisi löytää pysyvyyttä ja paikallaanoloa.


Pari vuotta sitten (kylläpä aika kulkee nopeasti... Ihan kuin se olisi ollut juuri eilen...), tammikuussa 2011 ostin itselleni uuden matkalaukun USA:n työmatkaa varten. Ostin hieman paremman laukun ja ajattelin silloin, että ehkä tuhlaan turhaan rahojani matkalaukkuun. Ajattelin, että tuskinpa sille kovin paljon tulee käyttöä. Nyt, vajaat kaksi vuotta myöhemmin huomaan, että tuo laukku on ollut mukana jo kahdeksalla ulkomaan matkalla...

Toivottavasti matkalaukulle löytyy paljon käyttöä myös vuonna 2013.
Tervetuloa uusi vuosi! Onnellista uutta vuotta kaikille!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

KÄYTÄNNÖN VINKKEJÄ YHDYSVALTOIHIN MATKUSTAVILLE

Palataanpa aivan vuoden alkuun… Niin se vuosi vaihtui taas tälläkin kertaa Suomenlinnassa. Ja tämä vuosi alkoi sellaisella säällä, että minu...