Kun yläkerran koira on herättänyt
minut hieman puolenyön jälkeen, on minulla enää vajaat neljä tuntia nukkua ja
se menee vähän niin ja näin. Herään siis neljältä aamulla, keitän kahvit ja
laitan loput tavarat matkalaukkuun. Katson vielä ennen lähtöä, että asunnossa
on kaikki kunnossa lähtöä varten. Ilmastointi päälle, ettei kuumuus ja kosteus
iske, kaikki sälekaihtimet kiinni, niin on edes vähän sirpalesuojaa jos tornado
iskee, sähkölaitteet pois päältä, ovet lukkoon...
Viiden aikaan olen jo matkalla kohti
paikallista lentokenttää ja ulkona on vielä pimeää. Kadut ovat kerrankin
hiljaiset, mutta kyllä kulkijoitakin alkaa jo tähän aikaan olla. Tankkaan auton
Military Trailin ja Community Driven risteyksen Mobililla ja jatkan matkaa.
Matka lentoasemalle ei tankkauksineenkaan kestä kuin reilut 10 minuuttia. Jätän
autoni Hertzin toimipisteeseen lentokentän lähelle ja siirryn sieltä
pikkubussin kyydillä terminaalille. Jos oli auton saaminen Hertziltä vaikeaa
(ja jälkipyykki puidaan vielä Suomessa), niin palauttaminen sentään käy
nopeasti ja näppärästi. Päästyäni kentälle vilkaisen ulkona vielä viimeisen
kerran palmupuita ja vedän viimeisen kerran henkeeni lämmintä ilmaa…
Olen pitänyt West Palm Beachin
lentokenttää pikkukenttänä, mutta tämä "pikkukenttä" taitaa olla lähes
samaa kokoluokkaa kuin Helsinki-Vantaa... Kentän virallinen nimi on Palm Beach
International Airport (PBI) ja sieltä on lentoyhteyksiä lähinnä Yhdysvaltoihin,
mutta myös joihinkin ulkomaankohteisiin. Baggage Drop on järjestetty kätevästi
niin, että heti terminaalille tullessa laukut jätetään jo ulkopuolelle oven
vieressä olevaan pisteeseen. Tänään tosin virkailijoilla on ongelmia
tulostimensa kanssa ja he joutuvat kantamaan laukkuni lähtöselvitystiskille ja
siellä toiset virkailijat laittavat tagin laukkuun ja siirtävät sen hihnalle.
Kaikki käy kuitenkin nopeasti ja helposti ja yhtä helposti ja nopeasti läpäisen
turvatarkastuksen.
Delta Airbus A319 |
Lennän Deltan Airbus A319- koneella
West Palm Beachiltä New Yorkiin, La Guardian (LGA) kentälle. Lentoaika on tänään noin 2h 30min. Kone nousee suoraan merelle päin ja
aivan kuten olen jo monena päivänä katsellut uimarannalta, tämäkin kone kaartaa
heti meren päälle tultuaan jyrkästi vasempaan, kohti pohjoista. Ehdin nousun
aikana nähdä Interstate I-95:n valtavat risteykset, Lake Mangonian ja Clear
Laken, juna-aseman, keskustan high-rise- rakennukset, Palm Beachin ja West Palm
Beachin yhdistävän sillan ja hiekkarannat, joilla vielä hetki sitten
makailin... Käännyttyämme pohjoiseen ja edelleen jonkin matkaa luoteeseen, näen
oman asunnon pikku järven kaukana alhaalla. Se on helppo tunnistaa muotonsa
perusteella. Jonkin matkaa lennettyämme näen myös Etelä-Floridan keskiosissa
sijaitsevan, USA:n toiseksi suurimman järven: Lake Okeechobeen.
Lake Okeechobee häämöttää jossain alhaalla |
La Guardiassa kävelen pitkän matkan
Deltan terminaalilta keskusterminaalille ja käyn siellä aamukahvilla. Elättelen
toiveita, että 4G-verkko olisi New Yorkissa parempi kuin West Palm Beachilla,
mutta yhteyttä ei tahdo syntyä millään. Kyllästyn yrittämiseen ja päätän
vaihtaa paikkaa. Minulla on todella runsaasti aikaa, mutta jatkan jo matkaani
bussikuljetuksella John F. Kennedyn kentälle.
JFK:n terminaalilla 8 minulla onkin
sitten aikaa kentällä lorvailuun monta tuntia. Jos vielä käytän tätä
samaa yhteyttä, lähden seuraavalla kerralla West Palm Beachiltä vasta
seuraavalla lennolla, olisin nytkin ehtinyt vielä silläkin. JFK:n kentältä on
yllättävä vaikea löytää istumapaikkaa, enkä vielä halua mennä turvatarkastuksesta
lähtöaulojen puolelle. Lopulta löydän hyvän istumapaikan saapuvien lentojen
aulasta alakerrasta.
Muistan kuinka WTC:n iskujen jälkeen
tuskailtiin tiukentuneiden turvatarkastusten ja jonojen vuoksi, mutta siitäkin
on tullut ihan täysin arkipäivää. Niitä pitkiä jonoja ei yleensä missään ole
kuin pahimpina ruuhka-aikoina ja suurin osa ihmisistä tietää miten
turvatarkastuksessa toimitaan ja kun ihmiset tietävät sen ja ovat varautuneet
siihen, tarkastus sujuu joustavasti ja ongelmitta (lukuun ottamatta Heathrown
kenttää, jossa ne ammattitaidottomat jostakin Intian kulmilta kotoisin olevat turvatarkastajat
kyllä tietävät miten jonotusta venytetään ja miten ihmiset saadaan
hikeentymään). New Yorkissakin turvatarkastus menee tänään sujuvasti ja
nopeasti. Lähtöaulojen puolella syön tutulla ravintola-alueella ja istun sen
jälkeen vielä reilun tunnin Finnairin lähtöportin lähellä latauspisteellä
lataamassa tietokoneen akkua. Täällä 4G-yhteyskin toimii hyvin T-Mobilen nettitikulla.
Iso
Finnairin Airbus A330 lähtee ajallaan klo 5.45pm New Yorkista. Tällä kertaa
nousemmekin ilmaan Long Islandin suuntaan, eikä keskustaa voi enää nähdä. Ulkona
on tullut jo pimeää. Valtava suurkaupungin ja sen esikaupunkialueiden ja jo
seuraavienkin kaupunkien valomeri aukeaa allamme. Sitten tuo kirkas ja
yhtenäinen valomatto jää taaksemme ja suuntaamme Mainen osavaltion yli kohti
USA: pohjoisrajaa sekä Kanadaa ja siitä edelleen Grönlannin eteläkärkeä ja
asumattomia alueita ja Atlanttia kohti. Minulla käy hyvä tuuri ja vieressäni
oleva paikka jää tyhjäksi. Ikkunan vieressä on tässä laajarunkokoneessa vain
kaksi istumapaikkaa ja nyt ne ovat yksin minun koko matkan ajan ja saan
levittäytyä istumaan huomattavasti mukavammin. Lennämme 10-11 kilometrin korkeudessa
yli 800 kilometrin tuntinopeudella kohti kotia. Suomessa päivä on jo vaihtunut
perjantaiksi koneen noustessa, USA:n itärannikolla päivä vaihtuu vasta kuusi
tuntia lähtömme jälkeen ja silloin meidän pitäisi olla jo Norjan rannikolla.
Lento sujuu todella mukavasti ja tasaisesti ja tällä kertaa melkeinpä nautin
tästä lentomatkasta.
Finnair Airbus A330, John F. Kennedy, NYC, NY |
Olen
ollut nyt yksin pitkällä matkalla lähemmäs kolme viikkoa. Olen kulkenut pitkin
poikin New Yorkia. Olen matkustanut junalla ja bussilla läpi USA:n itärannikon.
Olen elellet vajaat kaksi viikkoa West Palm Beachilla. Olen lukenut,
kirjoittanut, kuunnellut ja puhunut vain Englannin kieltä; tavallaan jo
tutussa, mutta silti niin vieraassa ympäristössä. Yksinolo tai yksinäisyys ei
ole haitannut minua. Olen viihtynyt itseni kanssa oikein hyvin. Oikeastaan
minulle on ollut aika tärkeää saada tehdä tämä matka yksin ja minulla on koko
ajan ollut se tunne, että tämä tie on pakko kulkea ja minun on saatava tämä tie
itsekseni kulkea. Minun on jollakin tavalla ollut pakko kokea tämä yksin.
Vaikka matka on ollutkin vaeltamista New Yorkissa ja rentoa lomailua Floridan
lämmössä, niin ehkä pohjalla on ollut tippa ajatusta: ”Lähden maailmalle,
etsimään itseäni. Syvältä itsestäni…” Ehkä jotain olen taas itsestäni
löytänytkin ja jotain minussa on taas tämänkin matkan jälkeen vähän muuttunut.
Toki
seuraakin olen kaivannut ja aina silloin tällöin ajatukset ovat käyneet jossain
muualla. Monta kertaa olen kyllä huomannut, että mietin jo yksin kulkiessani
seuraavia reissuja ja sitä mitä kaikkea voimme tehdä sitten kun minulla on joku
muu tai muita mukanani, enkä ole vain yksin kaikkea näkemässä ja kokemassa. On
mukava ajatella, että seuraavaa matkaa tuskin tulen tekemään yksin. Jaettu ilo on aina kaksinkertainen ilo…
Valokuvat
Valokuvat
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti