keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Paluu Suomeen ja kohti uusia seikkailuja

Suomeen paluustani on kulunut nyt jo hieman reilu kuukausi. Takana on reilut puoli vuotta elämää Kreikassa ja olen taas sopeutumassa normaaliin Suomen arkirytmiin, jos minulla nyt koskaan mitään varsinaista arkirytmiä on edes ollut. Kirjoittelen tässä lähiaikoina hieman lisää Kreikan kokemuksista ja myös siitä, miltä paluu Suomen syksyyn on tuntunut. Pitkä matkakertomuskin on jo noin 95% valmis, mutta lykkään sen julkaisua vielä hieman myöhemmäksi. Kirjoittaminen on nyt tuottanut suuria vaikeuksia, eikä se ole nyt kiinnostanut minua alkuunkaan, mutta väkisin kirjoitan nyt muutaman sanan ja tulen esiin pimennoista kertoakseni, että olen yhä olemassa ja tulen tätä blogia edelleen jatkamaan. Nyt siis vaan pikaiset kuulumiset ulkomailla asumisen jälkeen, seuraavaksi vähän lisää ja sitten lopulta koko pitkä matkakertomus pitkän matkan vaiheista.

Kirjoitin yli kuukausi sitten toisaalle, että tuskin tulen enää koskaan palaamaan Kreikkaan siellä viettämäni reilun puolen vuoden ajanjakson jälkeen. Kun pari tuntia oli kulunut ja katselin lämpimältä parvekkeeltani katua ja tuttua kaupunkinäkymää, tajusin yhtäkkiä, että kyllä minun vielä varmasti tulee sitä paikkaa ikäväkin. Kaupunki, jossa olin, ei ehkä ole maailman viehättävin kaupunki ja kaikki tuossa maassa ei todellakaan ole kaipaamisen arvoista, mutta yhtä kaikki: Larissa oli reilut puoli vuotta minun kotini, tärkeä osa minun elämääni ja olin siihen kaikkeen jo niin tottunut ja hyväksynyt sen jokapäiväiseen elämääni. Ehdin tottua siihen ja elämään toisaalla jo niin hyvin, että nyt paluu Suomeen on ollut pientä paikan hakemista ja totuttautumista uuteen, vanhaan rooliin. Paljon on ehtinyt tapahtua viimeisen reilun kolmen vuoden aikana ja tämän matkan jälkeen olen taas muuttunut paljon lisää siitä, mikä ja kuka olin vuonna 2010.

Olen viettänyt tänä vuonna hotelleissa 117 yötä... Olen ollut hotellissa Larissassa, Thessalonikissa, Voloksella, Skiathoksella, Ateenassa, Roomassa, Anconassa, New Yorkissa, Helsingissä, Vantaalla, Forssassa, Sastamalassa ja Kemiössä. Ja näiden reilun sadan hotelliyön lisäksi lähes sata yötä on tullut vietettyä jossain muussa majapaikassa Larissassa, Säkylässä, Sastamalassa ja Haminassa. Hmmmm... Olen kai minä jonkun yön kotonakin nukkunut, mutta oma sänky ei ole tänä vuonna tosiaankaan käytöstä kulunut ja suurimman osan vuodesta olen viettänyt pois kotoa ja pois Suomesta. Vain muutaman viikon lyhyinä pätkinä olen ollut tänä vuonna kotona. Melko paljon on tullut lennettyäkin: yksittäin laskettuna minulla on tänä vuonna takana 19 lentoa. Ja tämä tuskin oli vielä kaikki; tätä vuotta on vielä jäljellä kolme kuukautta...

Ennen kuin tämä pitkä reissuni oli edes lopussa, ajattelin jo mielessäni seuraavia reissuja ja mistäpä sitä koskaan tietää, vaikka palaisin vielä joskus Kreikkaankin tervehtimään tuttuja. Yksi varma asia, ainakin omissa ajatuksissani tällä hetkellä, on nyt kuitenkin parikin matkaa omaan kotiin Yhdysvaltoihin. Ensimmäistä matkaa olen alustavasti suunnitellut joulukuulle ja toista ensi vuoden puolelle. Tällä viikolla suunnitelmat ovat kuitenkin muuttuneet ja kehittyneet niin, että yhden pitkän matkan tulen tekemään luultavasti tammikuussa: todennäköisesti lähden heti loppiaisen jälkeen ja palaan helmikuun alkupuolella. Toinen matka sijoittuisi sitten joulukuun alkuun tai huhtikuun puolelle. Ainakin toinen (todennäköisesti jopa molemmat) matkoista minun pitää todennäköisesti tehdä yksin.

Vielä jokin aika sitten suunnittelimme viettävämme viime joulun tapaan myös tämän joulun isommalla joukolla Floridassa, mutta se näyttää nyt mahdottomalta toteuttaa liian tiukan "aikaikkunan" ja juuri sen ikkunan kohdalla järkyttävän hintaisten lentolippujen vuoksi. Huonoillakin yhteyksillä joulun aikaan osuva matka Floridaan tulisi nyt maksamaan huomattavasti enemmän kuin vuosi sitten. Lippujen hinnat ovat halvimmillaankin noin 800-1000 euroa (meno-paluu, aikuinen). Se on monta sataa liikaa ja jos lähtijöitä olisi 5-6, matkan hinta nousisi ihan järjettömän suureksi. Tämän tilalle olemme nyt etsimässä jotakin halpaa matkaa Välimeren suuntaan joko jouluksi tai uuden vuoden nurkille tai sitten jopa yli molempien juhlapyhien. Paikasta tai mistään muustakaan ei vielä ole mitään tietoa, mutta Italiaa olen katsellut ja nyt ehkä vahvimpana ehdokkaana on Espanja ja Barcelona.

Näin ollen tulen siis melko varmasti tekemään 1-2 matkaa Yhdysvaltoihin yksin. Minulla on jäljellä tämän ja viime vuoden lomia vielä yhdeksän viikkoa ja lentolippuja saa nyt myös todella edullisesti, jos on mahdollisuuksia valita matka-ajankohta vapaasti tai jos se osuu jonnekin muualle kuin yleiseen loma-aikaan (kuten joulu). Esimerkiksi Norwegianilta on mahdollista saada edullisimmillaan hieman yli 400 euron meno-paluu- lippuja noin Ft Lauderdaleen Floridaan (noin 80km asunnoltamme). Matka-ajankohdassa pitää kuitenkin tosiaan olla silloin valmis joustamaan. Olen nyt jo alustavasti selaillut lentoja loppiaisen ja helmikuun alun välille Norwegianin, Finnairin ja ebookersin kautta ja vaihtoehtoina ovat nyt oikeastaan Norwegian suoraan Ft Lauderdaleen yhdellä vaihdolla tai Finnair New Yorkiin ja yhdellä vaihdolla West Palm Beachille. Lentolippujen hinnat tuona ajankohtana vaihtelevat noin 550-800 euron välillä. Yksi vaihtoehto olisi myös Finnairin suorat lennot Miamiin ja takaisin hintaan 790 euroa.


------------------------------------------

Tämän matkablogin, Flickr-valokuvablogin ja YouTube-videoiden laskurit 1.10.2014:
Tämän matkablogin katselukerrat 10 637
Flickr-kuvien ja albumien katselukerrat 386 458
YouTube-videoiden katselukerrat 71 375
https://www.facebook.com/Nuuskamuikkunen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

KÄYTÄNNÖN VINKKEJÄ YHDYSVALTOIHIN MATKUSTAVILLE

Palataanpa aivan vuoden alkuun… Niin se vuosi vaihtui taas tälläkin kertaa Suomenlinnassa. Ja tämä vuosi alkoi sellaisella säällä, että minu...