tiistai 6. tammikuuta 2015

Tiekarttoja ja sääennusteita

Vaikka minulla onkin yleiskartat jo tallennettuna päänsisäiseen muistiin ja ilmansuunnat selvilllä, olen tässä parina päivänä vähän vilkuillut myös googlen karttoja ja koneellani tallessa olevia karttoja. Varsinaiset paperiset tiekartat taitavat olla paikanpäällä kirjahyllyssä ja tarvittaessa otan ne mukaani kun jonnekin lähden. Navigaattoreita en ole koskaan käyttänyt, koska siihen ei ole ollut mitään tarvetta. Vanhat suunnistajan vaistot ja taidot sekä päässäni oleva kompassi ovat yleensä riittäneet. Jos osoite on ollut oikein vaikea, olen katsonut paikan googlen kartasta ja tallentanut sen kuvana puhelimeeni. Mutta yleensä mennään sinne minne vaisto ja muistiin painettu kartta vie...

Kuvat saa suurennettua klikkaamalla
Aina silloin  tällöin joku kyselee kauanko suora lento Helsingistä Miamiin kestää ja millaista reittiä kone lentää. Katselin sitäkin taas pitkästä aikaa ihan kartan kanssa: Kun kone nousee Helsingistä, se ei monen yllätykseksi suuntaakaan lounaaseen, niin kuin suoraksi levitetyn kartan perusteella voisi luulla. Kone lähtee yleensä jotakuinkin Porin suuntaan eli enemmänkin länteen tai jopa luoteeseen ja siitä edelleen Ruotsin ja Norjan keskiosien yli Britteinsaarten pohjoispuolelle. Tämä maapallo, jolla elämme kun sattuu olemaan muodoltaan jotakuinkin pallo ja suorin reitti kulkeen tuon pallon yli niin, että jostakin lännen ja luoteen väliltä löytyy Kanada ja Yhdysvallat. Britteinsaarten pohjoispuolelta lento jatkuu, säästä riippuen, jotakuinkin Islannin yläpuolelle ja siitä edelleen Grönlannin eteläkärkeä hipoen jonnekin Newfoundlandin, Labradorin niemimaan ja Nova Scotian suuntaan. Kanadan yläpuolelle saavuttaessa lennetään yleensä jossakin Quebecin päällä ja USA:n puolelle saavutaan Mainen osavaltion nurkilla. USA:n yläpuolella loppumatka lennetään liikenteestä ja säästä riippuen meren päällä tai aivan itärannikon tuntumassa tai joskus kauempanakin mantereen yläpuolella. Matkaa Helsingistä Miamiin kertyy noin 8300 kilometriä ja lentoaika mennessä on noin 11 tuntia ja palatessa noin 10 tuntia.

Floridaan matkustamiseen on monta tapaa ja monta reittiä, mutta tällä hetkellä paras on Finnairin suora lento Helsingistä Miamiin. Ja kuten jo edellisessä blogi-kirjoituksessani totesin, näitä meno-paluulentoja on nyt saanut tammi-helmikuulle todella havalla (noin 500e). Finnair lentää näitä suoria lentoja Floridaan vain talviaikaan ja normaalit hinnat lähtevät 750 eurosta ylöspäin. Toinen hyvä tapa lentää Floridaan on lento, jossa on koneenvaihto New Yorkissa. New Yorkiin pääsee halutessaan suoraan suomalaisella koneella, matkalla voi pysähtyä katsomaan New York Cityn ihmeitä ja jatkaa sitten haluamaansa kohteeseen Floridassa. Monelle se jatkokohde olisi varmasti Miami (MIA), minulle se on Palm Beach International Airport (PBI). Seuraavana vaihtoehtona mieleen tulee Norwegianin edulliset lennot Ft Lauderdaleen, joskaan perushintaan ei kuulu ruokaa eikä matkatavaroita. Sitten on tietysti lukematon määrä muita vaihtoehtoja New Yorkin, Chicagon, Dallasin tai Washingtonin kautta tai yhdellä koneenvaihdolla Euroopan puolella esimerksiki Lontoossa, Pariisissa, Kööpenhaminassa tai Frankfurtissa. Ja näitä yhden tai useamman koneenvaihdon sisältäviä matkoja saa nyt tosiaankin jopa reilusti alle 500 eurolla.

Miami ja Miami Beach ovat kaksi erillistä kaupunkia Miami-Dade Countyn alueella. Lyhyesti kaupunkeja voisi kuvailla niin, että Miami Beach on turisteille ja myös paikallisille ranta- ja bile-ihmisille ja Miami on "vain" arkinen suurkaupunki. Miamin keskustassa ei ole kovin paljon nähtävää, joskin pilvenpiirtäjät (oikeampi sana taitaisi olla high-rise buildings, en tiedä yltääkö mikään Miamin tornitaloista pilvenpiirtäjän korkeuksiin) täytyy turistinkin tietysti nähdä. Ja tietysti toimistorakennusten lisäksi Miami on monen koti. Miamin kaupungin alueella on myös joitakin ihan hyviä turistinähtävyyksiä ja muita kohteita sekä Miami International Airport. Muuten elämä keskittyy kyllä enemmän Miami Beachin alueelle. Miamista etelään lähdettäessä kaukana tien ja kymmenien siltojen takana on Florida Keys ja Key West. Lännessä kaupungin laidalta alkaa valtava Evergladesin suoalue. Minun suuntani on kuitenkin pohjoiseen, jossa kaupungit jatkuvat loputtomana, katkeamattomana ketjuna West Palm Beachille asti ja vielä siitäkin eteenpäin. Miami-Daden piirikunnan pohjoispuolella ovat Broward Countyy ja Palm Beach County. Isoimmat kaupungit Miamin ja West Palmin välissä ovat Ft Lauderdale, Boca Raton, Delray Beach, Boynton Beach ja Lake Worth.

Vuonna 1909 perustetun Palm Beach Countyn alueella on kaikkiaan 38 kaupunkia tai kylää. Asukkaita alueella on lähes 2,5 miljoonaa ja suurin kaupunki on West Palm Beach. Alueella liikkuessaan mistään ei voi huomata, minkä kaupungin tai kylän alueella milloinkin on. Tiet, liikerakennukset ja asutus jatkuvat ilman minkäänlaisia näkyviä rajoja kaupungista toiseen. Idässä piirikunta rajoittuu Atlantin Valtamereen ja päättymättömiin hiekkarantoihin, lännessä Evergladesin suohon, mutta pohjois-eteläsuunnassa rajoja ei näe ja matalien liikerakennusten ja asuntojen reunustamat viivasuorat tiet jatkuvat piirikunnasta ja kaupungista toiseen. Floridan teemapuistojen mekkaan,Orlandoon, jonka lähellä myös Disney World sijaitsee, on West Palmista matkaa noin 170 mailia jaKennedyn Avaruuskeskukseen matkaa on noin 150 mailia. Alle 300 mailin päästä löytyy ehkä suomalaistenkin tuntemia paikkoja: Tampa, Daytona Beach sekä Jacksonville, joka on Floridan osavaltion suurin kaupunki. Floridan pääkaupunki Tallahassee sijaitsee kauempana, aivan Floridan luoteiskulmassa (Florida's Panhandle).

Niin kuin jo aiemmin kirjoittelin, minulla ei ole sen ihmeellisempiä suunnitelmia kuukauden varalle. Tärkein ohjelma on oman "asuinyhteisön" kuntosali ja uima-allas sekä hiekkarannat. Käyn mahdollisesti lähistöllä olevalla kilparadalla drag racingia katsomassa ja aivan varmasti jossakin päin Evergladesin suota. Lähialueen luontoon on pakko päästä. Yhtä varmasti kuin tuo valtava suoalue, USA:n käynnin ohjelmaan kuuluu myös jonkinlainen shoppailu. Kennedyn avaruuskeskusta ja Bahamanristeilyäkin olen miettinyt, mutta mitään en suunnittele nyt ennalta, vaan teen ja olen sen mukaan, mikä hyvältä tuntuu. Pikku autokierroksia varten katselin tänään tiekarttoja ja muutama vaihtoehto on nyt olemassa siltä varalta, että haluan lähteä ajelemaan. Yksi suunta voisi siis olla tuo Kennedyn avaruuskeskus Cape Canaveralissa ja toinen mahdollinen reitti voisi olla rantatie kapealla saarikaistaleella ylös Stuartiin ja ehkä Daytona Beachille ja Jacksonvilleen asti. Yksi mahdollisuus olisi ajaa aution ja asuttamattoman Evergladesin halki Alligator Alley- tietä pitkin ja palata takaisin Tamiami Trailia tai sitten pohjoisen kautta Lake Okeechobeen eteläpuolta kiertäen. Toisena matkapäivänä aion ajaa Miamista West Palmin suuntaan joko mukavaa ja rauhallista A1A- rantatietä pitkin tai pitkää ja suoraa SR7 (State Road) pitkin, vaikka niillä meneekin aikaa noin tuplaten verrattuna nopeaan Interstate I-95- tai Florida's Turnpike- tiehen.

Ilmasto Floridan eteläkärjessä on trooppinen ja muualla Floridassa subtrooppinen. Talvikuukausien lämpötilat ovat lähellä (poikkeuksellisen hyvää) suomalaista kesää, sillä erotuksella, että tuo kesä jatkuu yli koko talven viikosta toiseen. Sateita ja ehkä ukkostakin todennäköisesti jokaiselle viikolle osuu, mutta sateet ovat usein lyhyehköjä kuurosateita. Kesän ja syksyn välillä on oikeasti syytä pitää silmällä Atlantilla kehittyviä hurrikaaneja, mutta nyt tammikuussa hurrikaanikausi on jo ohi. Tornadoja saattaa talvellakin esiintyä, mutta yleensä ne kulkevat ohi pohjoisempaa. Ihminen ei pysty ennustamaan säätä kuin muutamaksi päiväksi eteenpäin, mutta silti ainakin tällähetkellä tammikuun sääennusteet näyttävät +20-28C asteen päivälämpötiloja eli varsin mukavaa kesäsäätä keskellä talvea. Jonakin yönä lämpötila tosin näyttäisi tämänhetkisen ennusteen mukaan laskevan yöllä +8C asteeseen ja se on kyllä paikka huomioon ottaen todella kylmää. Pilvisyys vaihtelee täysin aurinkoisesta täysin pilviseen ja ehtii varmasti kuukauden aikana olla kaikkea siltä väliltä. Meriveden lämpötilat West Palm Beachin rannoilla lienevät tammi-helmikuussa noin +24-25 asteen tuntumassa. Viimeisin tieto West Palm Beachin mittarista (NOAA) näyttää veden lämpötilaksi +26C astetta.


2 kommenttia:

  1. Olenkohan ensimmäinen kommentoija blogissasi ;) Itse törmäsin blogiisi ennen omaa reissuamme West Palm Beachiin.
    Täältä löysinkin paljon hyödyllistä tietoa!

    Kommentoin noihin lentoreitteihin. Me lensimme Air Berlinillä Hki-Berlin-Miami. Lennot oli edulliset, vaihto erittäin helppo ja nopea Berlinin kentällä. Ja lentoyhtiöön olimme supertyytyväisiä! Itse tykkäsimme lasten kanssa vaihtaa konetta Euroopan puolella. Ei tarvinut miettiä, riittääkö vaihtoaika Nycissä, kun maahantulo pitää siellä tehdä. Koskaan ei tiedä, millaiset jonot siellä on.

    Miamissa olimme varautuneet kuulopuheiden perusteella pitkiin jonoihin. Lapsiakin varoittelin, että joudutaan ehdä pari tuntia jonottaa :D Mutta siellä olikin tiskit tyhjänä!

    Itse olen kahdesta Floridan reissusta kirjoittanut blogin tynkääni ja laittanut jonkin verran kuvia sinne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja isot kiitokset kommentista! Et ole ihan ensimmäinen, mutta toinen... :) Kävijöitä kyllä on, mutta ihmiset vaan lukee/selaa sen minkä ehtii ja jaksaa ja poistuu. Mutta joo, hyvä tietää, että tuokin yhteys toimii. Ja itselläni viime vuodelta ihan sama kokemus, kun käytin pari kertaa Air Berliniä Kreikan reissuillani: ei mitään valittamista. Miamissa itsellä nyt ihan sama kokemus kun teillä (tuonne blogin alkuppähän jo lisää tekstiä ilmestynytkin) eli tiskit oli tällä kertaa tyhjänä ja olin läpi noin viidessä minuutissa.

      Mistä tuo sinun blogisi löytyy?

      Poista

QUE SERA, SERA - OSA.1 (SISILIA, ITALIA, 2024)

1. PÄIVÄ   Yön viimeisessä lautassa Suomenlinnasta kaupunkiin ei ole paljon matkustajia. Itseasiassa minä olen ainoa matkustaja. Ulkona ilma...