Viimeinen
aamu New Yorkissa. Olisihan täällä voinut olla vaikka vielä pitempäänkin, mutta
toisaalta on mukava lähteä nyt kohti aurinkoa ja lämpöä ja omaa kotia. Ja
seuraavalla kerralla tulen varmasti New Yorkiin kun on vähän lämpimämpää. Tämä
oli kolmas kerta New Yorkissa ja joka kerta on ollut todella kylmää.
Taas yksi hotellin vessanikkunakuva... |
Lähden
jo aikaisin aamulla ostamaan deodoranttia ja paristoja parin korttelin päästä 5th
Avenuen Wallgreensiltä. Kauppa sijaitsee Empire State Buildingin ”kivijalassa”
ja tehdessäni ostoksia toisessa kerroksessa huomaan käytävän päässä tutut
hissit; niillä olen joskus matkannut itsekin ylös korkeuksiin. Ostosten jälkeen
kävelen aamiaiselle Lexington Avenuelle jo melkein kantapaikaksi tulleeseen
Murray Hill Dineriin. Tällä kertaa syön tuossa ”aitoamerikkalaisessa” dinerissa
munaa, pekonia, kinkkua ja perunaa ja niiden kanssa tuoremehua ja kahvia. Tätä
paikkaa voin suositella: mukava sisustus, hyvä palvelu ja hyvä
hinta-laatusuhde.
Hotellilla
käyn vielä pikasuihkussa. Pukeudun samalla niin, että laitan jo ylimääräiset
vaatekerrat matkalaukkuuni. Pukeudun kevyen talvisesti. Matkalaukkuun on tullut
muutamia matkamuistoja ja juomaa ja syömistä junamatkaa matkaa varten sen
verran, että minulla alkaa olla vaikeuksia saada pieni matkalaukkuni kiinni.
Pieni matkalaukku osoittautuu myöhemmin hyväksi valinnaksi junaa ajatellen,
mutta eväät huomaan oikeastaan täysin turhiksi.
Hotel 31, 31st Street, Midtown Manhattan, NYC |
Kävelen
noin 15min matkan Penn Stationille. Reitti on helppo: suoraa tietä 31. katua
Penn Stationille. Seurailen pienen hetken elämää isolla asemalla ja ymmärrän
pian miten siellä toimitaan. Isolle näyttötaululle tulee 10-15 minuuttia ennen
junan lähtöä laiturin numero ja sen jälkeen ”boordaus” tapahtuu hieman samalla
tavalla kuin olisi menossa lentokoneeseen. Minulla on taas jonkin verran aikaa
odotella ja yritän saada yhteyttä Amtrakin ilmaiseen aseman wifiin, tuloksetta:
etsitää, kirjaudutaan, etsitään, kirjaudutaan… Ei onnistu.
Lopulta
tulee minun junani vuoro ja minä siirryn portin kautta yhtä kerrosta alemmas
laituritasolle. Useampikin virkailija seisoo matkan varrella opastamassa
ihmisiä ja löydän pian oman vaununi todella pitkän junan takaosasta. Edessä on
pitkä jono tavallisia vaunuja ja viimeisenä tulee kaksi Viewliner Sleeping
Caria. Minä majoitun mukavan tuntuiseen yksiööni ja rentoudun. Ennen junan
lähtöä yksi virkailijoista tulee pienen hyttini ovelle ja esittäytyy Billyksi.
Hän esittelee minulle Roometten hienoudet ja näyttää miten ylävuoteen saa alas
ja miten penkeistä tulee alavuode sekä opastaa vessan, vesihanan ja taittuvan
altaan, valojen, ilmastoinnin ja verhojen käytössä. Hyvää palvelua.
Edessä
olisi 29 tunnin ja yli 2000km pituinen junamatka, mutta koska ratatöiden vuoksi
juna ei pääse Floridan Jacksonvilleä pitemmälle, edessä on yli 29 tunnin ja yli
2000km juna- ja bussimatka… (Tarkalleen ottaen lopulta ensimmäiset 20 tuntia Floridan puolelle junassa ja
sen jälkeen vielä viisi tuntia bussissa.)
Silver Star New Yorkin Pennsylvania Stationilla |
Amtrakin Silver Servicen juna 91, Silver Star lähtee natisten ja heiluen liikkeelle ja käväistyään se painuu alas North River
Tunneliin, jolla on mittaa yli neljä kilometriä. Tulemme maanpinnalle Newarkissa,
New Jerseyn osavaltion puolella. Newarkissa on myös junan ensimmäinen
pysähdyspaikka. Siletä näen vielä myös jo kauaksi taakse jääneet Midtown ja
Downtown Manhattanin, tai oikeastaan vain korkeat rakennukset: Empire State
Buildingin ja One World Trade Centerin. Hieman junan lähdön jälkeen tarjoilija
tulee koputtamaan hyttini oveen ja kyselee koska herra haluaisi syödä lounasta:
sopisiko klo 12 vai yhden kattaus…
Philadelphia, Pennsylvania |
New
Jerseyn Trentonin jälkeen ylitämme Delaware-joen ja siirrymme Pennsylvanian puolelle ja tulemme korkeiden
pilvenpiirtäjien Philadelphiaan 1,5 tuntia junan lähdön jälkeen. ”Phillyn”
jälkeen seuraava pysähdyspaikka on Willmington Delawaren osavaltiossa ja tässä
vaiheessa matkaa on tehty jo kaksi tuntia. On myös lounasaika ja minä siirryn seuraavaan
vaunuun, joka on tämän junan Dining Car. Ravintolavaunu onkin ihan oikea diner,
amerikkalaistyyppisine pöytä- ja sohvapenkkiryhmineen. Pöydällä on monen
ruokalajin ruokalista, josta valitsen lounaaksi hampurilaisaterian. Saan eteeni
limsan ja ison lautasen, jossa on hampurilaissämpylä, todella iso ja mehevä
pihvi, pekonia, juustoa, tomaattia, salaattia ja chipsejä. Ja ruoka on todellakin
ihan oikeaan ruokaa (ei VR:n/Avecran muoviin pakattu reissumies, vaikka listahinta
taitaa olla sama…), jonka tekee kokki ja ruokaa on tarjoilemassa kaksi
tarjoilijaa. Jälkiruoaksi otan vielä kahvin ja todella herkullisen juustokakun
palan, jossa on päällä mansikkahilloa. Jos pidinkin junalippua ja hyttiä hieman
kalliina, niin tämä hintaan sisältyvä lounas (ja illallinen) kyllä saavat
mielen hyväksi. Tällainen junamatkailu onkin todella kivaa.
Dining Car |
Syötyäni
palaan takaisin hyttiin ja oikaisen pitkäkseni penkeille ja käyn myös
kokeilemassa yläpunkkaa, jossa maatessa näkee ikkunasta ohivilisevät maisemat. Olemme
Baltimoressa, Marylandissa noin kolme tuntia lähdön jälkeen ja seuraava asema
on Washington D.C. Näillä nurkilla näen paljon tuttujakin maisemia. Juna seisoo
Washingtonissa noin 20 minuuttia ja minä käyn hieman ulkona laiturilla kävelemässä.
Ilma on kylmä ja sataa lunta.
Mitä
enemmän etelään pääsemme, sitä lumisemmiksi maisemat muuttuvat. Ei lunta
missään ole kuin korkeintaan sentti tai kaksi, mutta New Yorkissa ei ollut
lunta lainkaan ja nyt sitä on koko ajan enemmän. Pian Washingtonin jälkeen
saavumme Alexandriaan Virginian puolella ja juuri kun pääsin ajattelemasta,
että koko matkan asutusta on ollut tasaisesti koko ajan, niin nyt tulemme
harvaan asutuille seuduille. Seuraavan 1,5 tunnin ajan maisemat ovat melkein
pelkästään metsää. Kun saavumme Richmondiin (edelleen Virgniassa) alkaa olla jo
pimeää ja ulkona maa on yhä ohuen lumikerroksen peitossa.
Washington D.C. |
Hytin
hintaan kuuluu siis myös illallinen ja sen syön kahdeksalta illalla. Valitsen
ruokalistan monista vaihtoehdoista kanaa ja riisiä, joiden lisäksi annos
sisältää myös vihanneksia, salaattia ja sämpylän. Syömisen jälkeen kysyn vielä
tarjoilijalta, että olisiko sitä samaa juustokakkua vielä jäljellä… Se oli niin
hyvää, että otan nytkin jälkiruoaksi juustokakkua ja kahvia.
North
Carolinan osavaltiossa sijaitsevan Raleighin jälkeen juna pysähtyy vielä kerran
pienellä Caryn asemalla. Olemme tehneet nyt matkaa jo 10 tuntia ja aika on
mennyt kuin siivillä. Aivan kuin vasta äsken olisin noussut junaan. Minä lasken
yläpunkkaa puoli metriä alaspäin, jolloin seisomakorkeus sen alta katoaa, mutta
yläpunkalle jää paremmin tilaa. Suunnittelen nukkuvani sillä periaatteella,
että nukun jos nukun, ja jos en, niin sitten en. Aion pitää verhot auki ja
katsella ulos pimeyteen ja varmasti jossain välissä (todennäköisesti hyvinkin
pian) nukahdan. Aamulla pitääkin sitten herätä niin, että junan jäädessä
Jacksonvilleen aamulla on minun vaihdettava bussiin.
Raleigh, North Carolina |
Meno
on ollut välillä vauhdikkaampaa, mutta hyvin paljon aivan hidasta köröttelyä.
Myös asemilla seisotaan aina kauan. Välillä juna on pikkuisen edellä
aikataulusta, välillä taas reilusti myöhässä. Välillä mennään tasaisemmin,
mutta toisin paikoin juna huojuu ja heiluu ja pomppii niin, että sen luulisi jo
putoavan raiteilta. Junamatkailussa on kyllä joka tapauksessa oma hohtonsa;
minä olen todella nauttinut tästä päivästä kiskoilla ja uskon, että tämä ei jää
viimeiseksi junamatkaksi…
Kymmenen
jälkeen illalla kipuan yläpunkalle ja menen peiton alle. Kun vaunussa on aivan
pimeää, näen selvästi lumiset metsät ja joskus harvoin ohitamme jonkun pienen
autiolta ja jäiseltä näyttävän kylän. Katselen pää tyynyllä jollakin tavalla
niin rauhallisen näköisiä maisemia ja välillä kirkasta tähtitaivasta ja
täysikuuta. Siihen tähtien ja lumisten metsien ja unisten kylien katseluun
sitten lopulta nukahdan tyytyväisenä.
Amtrak 91, Silver Star, Ashland, Virginia, heading south to Florida
Amtrak Silver Service route from New York to Florida
Valokuvat
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti