Seison Viking XPRS:n
peräkannella katselemassa loittonevaa Helsinkiä. Päivä on kaunis: aurinko paistaa
lähes pilvettömältä taivaalta, on kohtalaisen lämmin ja melkein tyyntä. Alemmalla
kannella baari on auki ja auki taitaa olla myös toinen baari, joka sijaitsee
korkealla keulan puolella. Suurin osa peräkannen tuoleista ja pöydistä on
varatta ja ihmisiä seisoskelee siellä täällä. On koronanjälkeinen aika… Tai ei
ehkä ihan vielä, mutta melkein. Pikku hiljaa Eurooppa palaa takaisin kohti
vanhaa, mutta vielä ei olla lähelläkään sitä pistettä, mikä jäi taaksemme helmikuussa. Laiva on yllättävän täynnä. Jo ennen lähtöä terminaalirakennuksessa oli paljon
ihmisiä, mutta mitään varsinaista ruuhkaa siellä ei kuitenkaan ollut. Lisäksi
aika moni ihminen jätti väliä muihin ihmisiin ja jono laivaan alkoi ainakin
loppupäässä (missä olivat kaikki rauhallisimmat ihmiset, jotka vielä halusivat noudattaa
sääntöjä) venyä ja siihen ilmestyi aukkoja ihmisten pitäessä etäisyyttä
toisiinsa. Laivalla on vielä hyvin tilaa, joskin joihinkin paikkoihin
ahtautuu liikaa ihmisiä ja pientä ruuhkaa on hetkittäin joissakin tietyissä
paikoissa.
Olen nyt siis itsekin matkalla Tallinnaan hyvin
luottavaisin mielin (kop-kop koputan puuta) ja vaikka laiva onkin melko täynnä
ja ihmiset ovat paikoitellen pakkautuneet hyvinkin tiiviisti, en silti tunne
oloani turvattomaksi. Toki tällaisen kriisin jälkeen asenne on varautuneempi
kuin ennen ja suuret ihmisjoukot tuntuvat edelleen hieman oudoilta.
Kävellessäni laivaa mietin taas kerran tuota ohjetta 1m turvavälistä. Tuostahan
on puhuttu jo helmikuusta alkaen, vaikka se välillä joissakin paikoissa onkin
kasvanut kahteen metriin (myöhemmin huomaan, että Tallinnassa se on kaikkialla
yksiselitteisesti 2m). Yhden metrin turvaväleistä muistuttelu on mielestäni
melko turhaa ja tuntuu jopa hieman tekopyhältä. Minusta yksi metri on melko
normaali väli jopa vilkkaillakin paikoilla ja jos joku on toista lähempänä kuin
yksi metri, silloin ollaan kyllä jo hengittämässä toisen niskaan… Mutta näin
mennään ja näin tehdään (ainakin itse kuulun siihen pieneen joukkoon, joka enää
mitään ohjeita noudattaa) ja toivottavasti myös muualla maailmassa tilanne pian
kääntyy positiiviseen suuntaan.
Kuten jo mainitsinkin: aurinko
paistaa ja sää on muutenkin upea. Lämpötila on jossakin 20 asteen tietämissä.
Seisoskelen edelleen laivan peräosassa yläkannella ja katselen ihmisiä
alemmilla kansilla. Ihmisiä on paljon ja kaikki näyttävät olevan kovin kevyesti
pukeutuneita. Yksi hyvin silmäänpistävä piirre on alkoholi kaikkialla laivan
ulkokansilla. Huomattavan suuri osa matkustajista näyttää tarvitsevan olutta ja
lonkeroa jo klo 10.30 aamupäivällä. Iästä ja sukupuolesta riippumatta. En tahdo
moralisoida, enkä olen ”puhdas pulmunen” itsekään, mutta silti tämä tapa hieman
kummastuttaa minua. Vaikka olen elänyt tässä maassa jo viitisenkymmentä vuotta,
en edelleenkään ymmärrä täysin tämän maan alkoholikulttuuria, vaikka se onkin
kääntynyt viime vuosina parempaan päin ja lähenee jo muita Euroopan valtioita.
Tämä on kuitenkin vielä yksi asia, jota välillä ihmettelen: pitääkö päivä lomalla
tai päivä laivalla aloittaa oluella tai lonkerolla… Varsinkin ihmettelen
lapsiperheitä, joissa molemmat vanhemmat kulkevat pitkin laivaa tuopit kädessä
lastensa kanssa.
Sen lisäksi, että laivalla
tuntuu olevan paljon ihmisiä, huomasin satamassa, että laivaan oli tulossa myös
todella paljon autoja. Taitaa olla niin, että ne, jotka eivät nyt lomaile
Suomessa tai Norjassa, matkustavat lomalle Baltian maihin. Tämä kesä tulee nyt
ilmeisesti loppujen lopuksi olemaan todella hyvä kotimaan matkailulle (ja myös
Norjan ja Baltian maiden matkailulle). Ihmisiä on ruuhkaksi asti ja monen
lomatekemisen tai majoituksen osalta myydä ”ei oota”. Ainakin kuulemieni
huhujen mukaan hotelleissa on täyttä, matkailuautot on kaikki vuokrattu ja
veneet myyty ja vuokrattu… Ihan mikä tahansa tekeminen kotimaassa tuntuu nyt
kiinnostavan. Se on tietysti omaa maatamme ja yrittäjiä ajatellen hieno juttu
ja mukavaa kun samalla kotimaa nähtävyyksineenkin tulee tutuksi, mutta… Saattaapi
olla niin, että seuraavat 10 vuotta onkin sitten sitäkin hiljaisempaa…
Katselen
kauniin sinisenä hohtavaa meren pintaa, jonka auringonsäteet saavat
kimaltamaan. Kaipaan kovasti merta. Vaikka asun meren rannalla ja meren
ympäröimänä, kaipaan silti merelle. Nyt kun katselen sitä pitkästä aikaa täältä
laivan kannelta, mereltä, huomaan kaipaavani merellisiä töitäni. Kaipaan niitä
satoja meriretkiä erilaisilla harmailla aluksilla. Niitä on tietysti helpointa
kaipailla näin kauniina, aurinkoisena ja tyynenä päivänä, mutta kaipaan minä
niitä surkeita reissujakin, niitä, jolloin vain tuuli ja satoi ja meri oli
täynnä kuoppia. Kaipaan päiviä merellä. Kaipaan iltoja, öitä ja aamuja merellä.
Toki joitakin muistoja aika alkaa jo kullata, mutta kyllä tuo merellä
keikkuminen on jäänyt monipuolisesta ja monimuotoisesta työstäni mieleen
parhaana asiana.
Meri on ikävä
kyllä muutakin, kuin vain kaunista, hohtavaa sinistä. Päästyämme Harmajan
eteläpuolelle huomaan meressä sinilevälauttoja. Tänään on melko tyyntä ja nuo
kellanvihreät lautat erottuvat hyvin selvästi tummasta merivedestä. Vesi on
melko lämmintä ja auringonvalo saa levän kukkimaan. Tämä aiheuttaa minun
kesääni haittaavan ristiriidan: alkukesästä veden ollessa vielä viileää, levää
ei ole. Silloin vesi on kuitenkin niin kylmää, että minä en voi mennä uimaan.
Loppukesällä (jos kesä on hyvä…) vesi lämpiää uintikelpoiseksi myös minulle,
mutta silloin tulee myös sinilevä. Se on estänyt joskus uimiseni, mutta jos
sitä ei ole ihan puuroksi asti, olen kuitenkin uimassa käynyt ja ainakin tähän
mennessä selvinnyt ilman minkäänlaisia ulkoisia tai sisäisiä oireita.
Tänään teen ihan uudenlaisen
päiväristeilyn Tallinnaan ja takaisin. Lähden Helsingistä Viking XPRS:lla klo10.30
ja olen Tallinnassa klo 13.00. Tallinnassa minulla on aikaa peräti 7h 30min eli
jos siitä otetaan pois ajoissa satamaan palaaminen, aikaa on käytännössä lähes
seitsemän tuntia. Normaalista poiketen en palaa takaisin samalla laivalla,
jolla tulin, vaan palaan takaisin Mariellalla, joka lähtee Tallinnasta vasta
klo 20.30 ja on Helsingissä 23.15. Tänä koronanjälkeisenä aikana
Helsinki-Tukholma -liikenteen ollessa edelleen pysähdyksissä Viking Mariella
ajaa päivittäin kaksi kertaa Helsingistä Tallinnaan. Toinen Tukholman laiva,
Viking Gabriella on toistaiseksi reitillä Helsinki – Maarianhamina – Tallinna –
Helsinki. Maarianhaminassa on aikaa olla maissa peräti kahdeksan tuntia. Tallinnassa
matkustajilla ei ole maihinpääsyä.
Saavuttuani Tallinnaan kävelen
kaikessa rauhassa satama-alueen läpi, kohti kaupunginmuurin pohjoiskärkeä ja
Paks Margareeta -tornia. Jo kauan sitten päätin, että haluan mahdollisimman
pian käydä uusitussa merimuseossa Paks Margareeta -tornissa. Merimuseohan
koostuu kahdesta eri pisteestä: tästä keskustassa olevasta museosta ja
Lennusadamin näyttelyhallista ja ulkona olevista aluksista. Lennusadamia
suosittelen kaikille: koko vanha lentokonehangaari on näkemisen arvoinen ja sen
päätähti, ”Lembit” -sukellusvene on todella upea. Lisää katsottavaa löytyy
ulkoa: hallissa olevan näyttelyn lisäksi kannattaa käydä tutustumassa
laiturissa ja pihamaalla oleviin aluksiin.
Myös tämä enemmän museomainen
näyttely Paks Marhareetassa on todella upea. Uusimisen jälkeen koko torni on
kokenut melkoisen muodonmuutoksen (joskin siinä ”ajan patinaa” täynnä olevassa
vanhassakin museossa oli hohtonsa, jota myös osittain nyt kaipaan) ja
havainnollistamisen apuna on käytetty paljon tietokoneita ja muuta
nykytekniikka. Jos sukellusvene on Lennusadamin vetonaula, niin täällä se on
vanha koggi, maan alta löytyneen, noin 20 metriä pitkän, vanhan purjelaivan
hylky. Hylky on peräisin keskiajalta ja se löytyi läheltä Tallinnan satamaa,
talotyömaan alta. Esillä on myös hylystä löytyneitä esineitä. Itse hylky
tavallaan roikkuu kerrosten välissä ja se on onnistuttu asettamaan esille
erinomaisen hienosti. Koggin luota kierros jatkuu varsinaisen tornin eri
kerroksiin ja niitä ylöspäin noustessa edetään kronologisesti merenkulun
historiassa purjelaiva-aikakaudelta aina (lähes) nykypäivään asti. Museo on
mielenkiintoinen aikuisia ajatellen ja varsinkin lapset on huomioitu erityisen
hienosti: museossa on paljon erilaista ”räplättävää” ja kokeiltavaa ja
leikkiäkin saa. Minulta kuluu tässä museossa aikaa noin kaksi tuntia, mikä
näyttää olevan minulle hyvin tyypillinen museokäynnin pituus. Normaali
pääsylippu Paks Margareetaan maksaa 10 euroa.
Museon jälkeen minulla on
vielä runsaasti aikaa, mutta ohjelmaani ei nyt kuulu muuta kuin sitä minun
Tavallista Tallinnaani eli pitkin kapeita kujia kuljeksimista. On harmi, että
Tallinna on jo niin tuttu kaupunki, ettei sinne voi edes vähäisimmässäkään
määrin eksyä… Sen verran kuitenkin välttelen suurimpia turistiväyliä, että
kierrän Toompean mäelle läntisen kapunginmuurin puolelta, poistuen välillä
hetkeksi muurien ulkopuolelle. Toompean mäeltä kävelen alas keskusaukiolle ja edelleen
kohti Viru-hotellin edessä olevaa porttia. Koska olen päättänyt tehdä tällä
kertaa todellisen pienen budjetin matkan, olen jo etukäteen hylännyt ajatukset laivan
buffetista. Tällä kertaa Viking Line ei ikävä kyllä hyödy minun matkastani 12
euron matkalippua enempää… Koska säästelen nyt rahaa, teen todella ison
poikkeuksen ja käyn Tallinnan McDonaldsissa syömässä: Mc Donalds ei koskaan
petä… Eikä siitä sen enempää…
Minä en koskaan ole ollut
kovin hyvä alkoholikuriiri… En suoraan sanoen suostu olemaan suomalainen
kännituristi, enkä kyllä suostu myöskään vetämään perässäni kärrykaupalla
kaljaa… Sinä päivänä kun näette minut vetämässä kaljakärryä, voitte sanoa, että
sille sitten taisi iskeä se Altzheimerin tauti tai joku muu vakava tauti, joka
vie järjen tai muistin tai molemmat… Tällä kertaa olen kuitenkin päättänyt
täydentää loppukesän viinivarastoni (täysin ehtynyt) ja Gin-varastoni (niin
ikään täysin ehtynyt). Huomaan Sadamarketissa olevan alkoholiliikkeen
lopettaneen ja kävelen satama-altaan toisella puolella olevaan
Nautica-ostoskeksukseen. Teen ostokseni siellä olevassa alkoholiliikkeessä ja pakkaan
reppuuni 2x3 litraa punaviiniä ja litran Giniä. En ala vertailemaan laatuja,
mutta ostaessani näitä hieman edullisemman hintaluokan tuotteita, rahallinen
säästöni Suomesta ostettuihin verrattuna on noin 40 euroa. Vertailuni perustuu
siis täysin siihen, että mitä ostan yleensä Suomessa ja millä korvaan sen nyt.
Paluumatkani Viking Linen
Mariellalla sujuu rauhallisissa merkeissä. Laiva on todella hiljainen ja
suurimman ajan matkasta istun laivan peräkannalla kauniista auringonpaisteesta
ja tyynestä säästä nauttien. Ilta alkaa kuitenkin viiletä ja tarvitsen pian
fleecen lämmittämään. Jos jo menomatkalla kaipasin työtäni merellä, niin yhä
enemmän ajattelen sitä nyt palatessamme Suomenlahden yli takaisin Helsinkiin. Haikea
hetki. Sininen hetki? Vaiko enemmänkin oranssinpunainen? Väri, joka täyttää pian
taivaan ja pilvet ja heijastuu myös merestä. Kaipaan tällaista iltanäkymää
merellä. Mietin mitä kaikkea täällä olemme vuosien aikana tehneet, minne olemme
olleet menossa, mistä tulossa. Kaipaan myös omia vapaa-ajan veneretkiä;
erityisesti niitä kahta aivan mahtavaa, omalla veneellä tehtyä retkeä Viroon. Ensimmäinen
niistä suuntautui Piritaan ja toinen Piritaan sekä Naissaareen.
Kuluneiden 10 vuoden aikana en
ole tainnut vielä koskaan olla näin pitkää aikaa yhtäjaksoisesti Suomessa. Heinäkuun
lopussa olisi tullut täyteen jo kuusi kuukautta ja koko tuona aikana en ole
poistunut Kehä III:n ulkopuolelle kuin ainoastaan kerran muutamaksi tunniksi.
Olen viettänyt lähes puoli vuotta akselilla Suomenlinna – Helsingin keskusta –
Matinkylä. Nyt olen vihdoin rikkonut tuon ”kirouksen” ja toivon rajojen avautuvan
nopeasti yhä enemmän ja toivon myös lentokoneiden hiljalleen palaavan
reiteilleen ja matkustamisen helpottuvan. Toinen kotini Yhdysvalloissa on nyt
paristakin syystä edelleen ulottumattomissa, mutta matkustaminen lähialueella
jatkuu ja ensi viikolla suuntaan pienten matkalaisten kanssa kohti
Maarianhaminaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti