Olen 15. kertaa kolmen vuoden
sisällä matkalla Yhdysvaltoihin. Kuluneiden kolmen vuoden aikana tahti on siis
ollut keskimäärin viisi kertaa vuodessa. Tästä eteenpäin matkojen tiheys tulee
nyt todennäköisesti hieman harventumaan, mutta matkat pitenevät ajallisesti. Jo
edellisellä kerralla viivyin USA:ssa pitempään kuin koskaan ja myös tästä eteenpäin
suunnitelmana viipyä vähintään yhtä kauan ja ehkä vielä paljon enemmänkin.
Saapuessamme Pohjois-Amerikan
mantereelle, minä yritän ratkaista mielessäni kiperää pulmaa: Miksi muutama
ihminen on ravannut käytävää edestakaisin Helsingistä noususta lähtien? Mitä he
oikein puuhaavat koneen takaosassa ja mitkä syyt ovat pitäneet heidät
liikkeellä melkein kuusi tuntia? Olen huomannut, että lentoja on oikeastaan
kahdenlaisia: On niitä, jolloin kukaan ei liiku. Ihmiset istuvat omissa
ajatuksissaan tai laittavat kuulokkeet korville ja vetäytyvät peiton alle.
Ikkunaverhot suljetaan ja koneessa on hämärää, hiljaista ja rauhallista. Ja
sitten on niitä lentoja, jolloin koneessa ei ole hetkeäkään pienintäkään
rauhaa. Ihmiset nouset, istuvat alas, nousevat taas, kulkevat käytävää
edestakaisin ja kaikki ovat levottomia. Tämänpäiväinen lento kuuluu
ehdottomasti tuohon jälkimmäiseen luokkaan. Olen kuitenkin havainnut
aikaisemminkin sen, että tämä rauhattomuus on enimmäkseen noin kymmenen ihmisen
aiheuttamaa. Niiden, jotka eivät ilmeisesti kestä istua sekuntiakaan paikallaan.
Palaan nyt kuitenkin vielä
ajassa noin kolme tuntia taaksepäin. Näiden mannertenvälisten lentojen
juhlallisin hetki on se, kun on lennetty noin kolme tuntia, ensimmäinen ruoka
on syöty ja on aika rentoutua ja… ottaa kengät pois jalasta. Tässä vaiheessa,
kun kymmenet muutaman tunnin kengät jalassa olleet ihmiset ottavat kengät pois,
koneen täyttää usein melkoinen jalkahien käry… Huh… Niin tänäänkin. Ennen
Islannin tasalle tuloa harmittelen, hajusteallergioista kärsivistä
välittämättä, että miksi en suihkutellut kotona enempää parfyymiä ja miksi
eivät myös lähelläni istuvat ole tehneet sitä. Haju on järkyttävä! Ne kengät
voisi ottaa pois heti koneeseen noustua tai sitten ei laisinkaan.
Lennämme tänään kokolailla
normaalia reittiä, ehkä ihan pikkuisen pohjoisempana kuin yleensä. Kirkkaalla
säällä näen hyvin Suomen maisemia ja alhaalta on helppo tunnistaa ainakin
Vammala (Sastamala) ja Pori. Vammalan ympäristöstä tunnistan itse kaupungin
lisäksi Rautaveden ja Liekoveden (osa Kokemäenjokea) ja Porin ympäristöstä taas
Yyterin, Tahkoluodon ja Reposaaren. Lennettyämme Pohjanlahden yli saavumme
Ruotsin päälle hieman Sundsvallin eteläpuolella ja siitä suuntaamme kohti Islantia
ja edelleen kohti Grönlantia. Tultuamme jonnekin Norjan ja Islannin välille
katselen ulkona näkyvää lentokoneen tekemää valkeaa ”savujuovaa”: seuraamme
jotakin konetta melko lähellä ja arvelen että se voisi ihan hyvin olla vain
muutamaa minuuttia ennen meitä lähtenyt Finnairin New Yorkin kone. Jonkin aikaa
meno on myös hieman ”heitteistä” ja mietin mahtaako turbulenssi olla edessä
lentävän koneen jättöpyörteen aiheuttamaa.
Finnairin kun on tullut tässä
menneinä vuosina arvosteltua negatiivisesti, milloin toimimattomien
nettisivujen vuoksi, milloin myöhästymisten vuoksi ja milloin vaan yleisesti toiminnan
siirtämisestä lähemmäs halpalentoyhtiöitä, niin nyt kirjoitan tähän muutaman
positiivisen asian. Ensimmäinen on se, että ainakin tällä lennolla koneen
henkilökunta on ystävällistä ja avuliasta (Ainoa ihan pikku miinus liian nopeasta viinitarjoilusta:
ensimmäiseen lasiin ei ehdi edes koskea kun toinen ”kaato” on jo tulossa ja se
oli siinä sitten se. Tämä yleinen koneen peräosan ongelma.). Mukavana asiana
pidän myös sitä, että koko lennon ajan saa edelleen hakea koneen takaosasta
”ilmaisia” juomia, pientä suolaista ja suklaata. Tänään se tosin aiheutti sen,
että ahneimmat kävivät tankkaamassa vartin välein ja se liikenne koneen
käytävillä… Erityiskiitos tänään menee Finnairille tyhmien matkustajien
paimentamisesta… Olen jo pitkään kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka turvavyön
merkkivalosta on tullut jonkinlainen ”koristevalo”, joka ei kiinnosta ketään;
ei koneen matkustajia, eikä edes henkilökuntaa. Valon palaessakin ihmiset
seisoskelevat käytävillä, kulkevat edestakaisin ja käyvät vessassa. Mutta ei
tänään! Siitä huomautetaan välittömästi. Kiitos! Kyse on kaikkien
turvallisuudesta.
Siinä oli vähän kiitosta,
mutta vielä jotain huonoakin: nimittäin nämä ”light”-liput… Se ei tosin olen
vain Finnairin, vaan koko One World allianssin ongelma. Matkustan nyt itse
ensimmäistä kertaa tällaisella ”light”-lipulla, johon ei kuulu lainkaan ruumaan
meneviä matkatavaroita (mutta hinnat ovat kuitenkin samaa luokkaa kuin
ennenkin, ellei jopa enemmän). Huomaan nyt yllätyksekseni, kuinka olen
saattanut silloin tällöin pakata liikaa painoa käsimatkatavaroihin, koska nyt
kun alan sitä tarkkaan punnita, huomaan kuinka naurettavan vähän tuo sallittu
8kg on. Hieman karrikoiden ilmaisten 8kg käsimatkavarat ovat kannettava
tietokone okalaukkuineen ja tyhjä lentolaukku. Eli juuri mitään ei voi ottaa
mukaansa, jos haluaa tietokoneen mukaan ja vaikka sen jättäisi poiskin, ei
painoraja siltikään salli kuin hyvin kevyen varustuksen. No… Käsimatkatavarahan
se onkin… Ja minun ei edes tarvitse tällä välillä juuri mitään kuljetella,
mutta kun jo se tietokone ja laturit yms. välttämätön tekevät sen kahdeksaan
kiloa. Tässä asiassa annan pisteet Norwegianille, koska he sallivat 10kg
käsimatkatavarat ja tuo kahden kilon ero on hyvin merkittävä.
Tässä joitakin mietteitä
lennolta; 11 tunnin aikana on aikaa miettiä… Minulla on tällä hetkellä elämässä
käymistilassa ja odotusvaiheessa niin monia, melko isojakin asioita ja olen
ollut suoraan sanoen melko hermostunut ja myös huolissani joistakin asioista.
Tästä johtuen ajattelin, että tästä 11 tunnista voisi tulla tuskallinen
istuminen ja perillepääsyn odottelu… Mutta toisin kävi: tämä menomatka on
jostain kumman syystä ollut ehkä yksi helpoimmista matkoistani tähän suuntaan
ja aika on kulunut nopeasti. Tällä kertaa minusta tosin tuntuu siltä, että
tapan aikaa ihan kirjaimellisesti: yritän olla pitkiäkin aikoja vilkaisematta
kelloon tai katsomatta näytöltä jäljellä olevaa lentoaikaa ja sitten yhtäkkiä
yllätän sen! Yllätän ajan pitkän välttelyn jälkeen niin ettei se huomaakaan ja
sitten voin ilokseni todeta tappaneeni juuri kolme tuntia: lähtiessä lentoaikaa
oli 11 tuntia ja nyt enää kahdeksan!
Saavuttuani Miamiin teen hyvin epätavallisen reitinvalinnan loppumatkaa varten. Se on niin epätavallinen, että toteutan sen tänään ensimmäisen kerran. Maahantulomuodollisuudet sujuvat tänään(kin) kohtuullisen kivuttomasti ja mukavasti. Aikaa siinä jonotellessa menee minkä menee, mutta minulla ei ole kiirettä. Ja rehellisesti sanoen: eipä noissa jonoissa kovin kauaa tarvinnut seisoa. Päästyäni ulos ajattelen ensin, että taidan odotella seuraavaa Tri-Rail -junaa lentokentällä, mutta kun huomaan sen lähtöön olevan aikaa melkein kaksi tuntia: teen nopean ratkaisun terminaalin käytävällä. Avaan netin ja siirryn Brightline-junien sivuille. Syötän tarvittavat tiedot junalippua varten ja lisään vielä luottokorttini numeron ja niin minulla on yhtäkkiä Brighline-junan lippu puhelimessani. Junan lähtöön on vielä jonkin verran aikaa, mutta en tiedä kauanko taksilla kestää ajaa asemalle (se ei ole lentokentällä vaan Miamin Downtownissa), joten suoriudun ulos ja mahdollisimman nopeasti taksiin. Noin 15 minuutin jälkeen olen Brightlinen asemalla Miamin keskustassa. Tämä juna on huomattavasti kalliimpi kuin todella edullinen Tri-Rail, mutta tasokin on jotain aivan muuta: upea, melkeinpä loistelias asemarakennus, kirkkaita värejä, näyttötaululuja, kaikki puhdasta ja siistiä ja paljon siisteihin univormuihin pukeutuneita työntekijöitä... Ja kaikki todella ystävällisiä ja avuliaita. Ja sama jatkuu junan osalta: puhdas, hieno, uusi juna ja paljon tilaa istua. Matkakin taittuu West Palm Beachille noin puoli tuntia nopeammin kuin toisella junalla. Sir Richard Branson osti hiljattain koko tämän junayhtiön ja pian sen nimeksi tulee Virgin Trains USA. Toivottavasti ihmiset löytävät nämä hienot, uudet junat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti