Chicago - West Palm Beach, lauantai 3.10.2015
P-juna painuu tunneliin jo paljon ennen Helsinki-Vantaan lentoasemaa
ja pysähtyy ensimmäiseksi upouudella Aviapoliksen asemalla. Asema on hieno.
Korkeat, ruiskubetonilla viimeistellyt seinät, taustavalaistut asemakyltit ja
violettia valoa hohtavat reittikartat luovat tunneliin mukavan tunnelman. Hieno
on myös uusi lentoaseman terminaali, joskin vielä ei kaikki ole kunnossa... Liukuportaiden jälkeen pitkä matka kohti
maan pintaa alkaa loivasti ylöspäin vievää, kaartuvaa käytävää, jonka päässä
odottaa valtava kallioon louhittu kuilu. Kuilusta noustaan ylös useiden
liukuportaiden kautta tai vaihtoehtoisesti pitkin kuilun seinämää kulkevalla
maisemahissillä. Tähän uuteen junarataan on todella panostettu; se on todella
vaikuttava ja antaa varmasti hyvän kuvan Suomeen saapuville ihmisille. Olen jo
vähällä suositella tätä reittiä lentoasemalle jo ihan nähtävyytenä, kunnes...
Yhtäkkiä viimeiset liukuportaat päättyvät epämääräiselle työmaa-alueelle, josta
kuljetus jatkuu rähjäisellä ja ahtaalla paikallisbussilla kohti lentoasemaa (joka on kyllä
ihan nurkan takana). Niin kauan kuin lentoasemalle ei pääse nousemaan suoraan junalta,
tämä ei ole kovin hyvä kulkuyhteys ja suosittelenkin muita vaihtoehtoja. Tmä on kuitenkin vain
tilapäisratkaisu ja suora yhteys terminaaliin avautuu myöhemmin. Jos ei tänä vuonna, niin ensi vuonna.
Helsinki-Vantaan juna-asema |
Minusta tuntuu nyt todella vapauttavalta lähteä
hetkeksi pois tästä Suomen tulehtuneesta ilmapiiristä. Tekisi mieleni melkein
sanoa, että pois tästä sairaasta ilmapiiristä... En oikein ymmärrä mikä
suomalaisia oikein vaivaa. Tai ainakin osaa heistä. Ovatko he syöneet jotai kummallisia sieniä
tai onko ilmassa jotakin sellaista, mikä tekee ihmisen tyhmäksi, vie kaiken
vähänkin ajatus- ja ymmärrykyvyn ja saa vielä sen lisäksi käyttäytymään
julkisesti vihamielisesti ja suoraan sanoen ilkeästi ja inhottavasti. Jotain
tässä maassa on nyt perinpohjin pahasti vialla ja olen todella iloinen, kun saan jättää
tämän paikan hetkeksi taakseni.
Finnair Airbus A330-400 |
On lauantai 3.10.2015 ja olen taas
matkalla yli Atlantin. Olen jo tehnyt lähtöselvityksen kotona netin kautta ja
varannut samassa yhteydessä istumapaikkani, mutta kuten ennenkin, minun pitää
vielä lentoasemalla tulostaa matlalaukkuuni "tagi" ja samalla
automaatti antaa minulle uuden boarding cardin. En ihan täysin ymmärrä miksi tein lähtöselvityksen jo eilen netissä, kun nyt teen samat asiat uudestaan. Katson vielä samalla
istumapaikkatilanteen siinä toivossa, että saattaisin löytää paikan, jossa
viereinen penkki on tyhjä, mutta kone on kuitenkin aivan täyteen "buukattu".
Kiinnitän tagin matkalaukkuuni, vien sen baggage drop -pisteeseen ja jatkan jälleen kerran melkein pysähtymättä
turvatarkastuksen kautta varsinaisen lähtöterminaalin puolelle. Koska olen
matkalla EU:n ja Schengen-alueen ulkopuolelle, kävelen suoraan
passintarkastuksen läpi kakkosterminaalin päätyyn. En ole todellakaan kiinnostunut Oak
Barrel- baarista (erään selfien mukaan olut 9,10€!), josta monet kuvia lähettelevät ja yhtä vähän minua kiinnostaa
tax free- putiikit. Kävelen suoraan Starbucksiin, joka sekään ei minua paikkana sen kummemin kiinosta, mutta sieltä saa kahvia ja samalla voi laittaa läppärin ja puhelimen lataukseen. Tilaan kahvin ja
suklaamuffinsin ja levittäydyn seinustan pienen pöydän ääreen, jossa saan sekä
tietokoneeni että puhelimeni kiinni sähköpistokkeeseen.
Kaksi ensimmäistä yötä Chicagossa vietän aivan
ydinkeskustassa olevassa hotellissa ja siirryn sitten kolmanneksi yöksi O'Haren
lentokentän lähellä olevaan hotelliin. Aikaisin tiistaiaamuna lennän American
Airlinesin suoralla lennolla Palm Bechin kansainväliselle lentokentälle West
Palm Beachin kaupunkiin. Lentokentältä on vain noin 10 minuutin ajomatka
"amerikan kotiini". Floridassa minulla on aikaa 11 vuorokautta ja
sitten palaan taas Chicagon kautta kotiin. Paluumatkalla tosin en enää poikkea
Chicagossa, minulla on on vain kolmen tunnin aika koneenvaihtoon ja sitten
olenkin taas jo matkalla takaisin kotiin Itä-Eurooppaan... Siinä kaikki. Mitään muita suunnitelmia minulla ei ole.
Grönlanti |
Finnairin suora lento AY009 Chicagoon pääsee
lähtemään hieman myöhässä ja luvassa on sen verran vastatuulta, että lentoaika
tulee olemaan aikataulun mukainen 9h 10min. Koneena on Airbus A330, joilla Finnair lentää yleensä aina kaikki Atlantin yli suuntauvat lentonsa. Näin myös jatkussa, uudet Airbus A350 XWB -koneet menevät käsittääkseni Aasian reiteille. Yhden ainoan kerran olen palannut Finnairin lennolla Boeing B787 Dreamliner -koneella New Yorkista ja sekin kone oli lainattu Puolasta. Lento menee tälläkin kertaa
suurimmaksi osaksi tasaisesti ja mukavasti. Istun käytäväpaikalla, enkä siis
juuri näe ulos, mutta Grönlannin lumi ja jää ja mahtavat vuoret näkyvät tänään
niin hyvin, että kurottelen ottamaan niistä pari valokuvaa. Jos lento
Pohjois-Atlantin ja Grölannin päällä olikin tasaista, niin Kanadan päällä meno
on jonkin aikaa melkoista ravistelua. Kun olemme ylittäneet Michigan-järven,
lennämme suoraan yli Chicagon O’Haren
lentokentän, kierrämme noin 60km lentokentän länsipuolelle ja käännymme
jyrkästi takaisin. Tämä laskuun jonottaminen aiheuttaa sen, että lopullinen
lentoaika venyy noin yhdeksään ja puoleen tuntiin. Onhan tässä taas saanut
istua… Jollakin tavalla yksi koko elämäni väsyttävimmistä ja tympäisevimmistä lennoista on nyt
kuitenkin takana.
Downtown Chicago |
Olisi kiinnostavaa päästä joskus näkemään, mitä
tietokoneella näkyy minun kohdallani maahantulotarkastuksessa. Viimeksi minulta
ei otettu sormenjälkiä lainkaan ja nytkin riittää ¼ siitä, mitä muilta
vaaditaan. Asia on muutenkin hoidettu taas hetkessä ja pääsen jatkamaan
matkaani hyvin lyhyellä pysähdyksellä (jonottamista lukuun ottamatta). Laukkuni
pyörii jo hihnalla kun pääsen maahantulotarkastuksesta ja jätettyäni
tulliselvityksen ovensuussa olenkin taas valmis lähtemään omille teilleni.
Mietin hetken junaa ja mietin hetken bussia, mutta olen väsynyt pitkän lennon
jälkeen ja kotimaassa kellokin on jo neljä aamuyöllä. Tieto siitä saa minut
ottamaan taksin. Pääsen taksilla perille melko nopeasti, mutta ruuhka-aikaan
tämä ei ilmeisesti olisi kovinkaan hyvä yhteys Chicagon ja lentokentän välillä.
Nyt valtavan leveät tiet ovat melko hiljaiset ja taksi ajaa melko hurjaa
vauhtia. Hintaa tälle kyydille tulee $37 ja hieman tippiä päälle.
Congress Hotel & Willis (Sears) Tower |
Melko massiivisen oloinen Congress Plaza –hotelli on
rakennettu joskus 1800-luvun lopulla. Hotelliin kuuluu kaksi toisissaan kiinni
olevaa järeää kivitaloa (pohjoistorni ja etelätorni). Myös sisätiloiltaan hotelllin aula ja siihen liityvät monet erilaiset tilat ja ravintolat ovat avaria ja tuo "järeys" näkyy myös sisällä. Sisätiloissa on pieni
ripaus jonkinlaista vanhanajan glamouria; marmoria ja kiiltäviä pintoja yhdistettynä kullan sävyyn. Voisi kai sanoa, että hieman aikojen saatossa himmentynyttä
hohtoa ja loistetta eli oikeastaan tämä on hotelli ihan minun makuuni. Luokitukseltaan hotelli on kolmen tähden hotelli eli siinä mielessä aivan perushotelli minulle. Yhden yön hinta ei ole mitenkään päätä huimaava, jos ei nyt ihan halpakaan. Nyt yksi yö tässä hotellissa maksaa noin 130 euroa.
Michigan Avenue |
Vaikka Suomessa onkin jo aamuyö ja minä olen
herännyt pian jo vuorokausi sitten, en silti malta jäädä vielä lepäämään. Kun
olen vienyt tavarani huoneeseeni hotellin ”pohjoistornin” kahdeksanteen
kerrokseen, lähden melkein saman tien ulos pienelle kävelylle. Kello on
paljon jo täälläkin ja ulkona minua odottaa pimeä ja kylmä ilta. Windy City
tervehtii minua heti hotellin ovella ja todella kova tuuli saa ilman tuntumaan hirveän
kylmältä. (nimi Windy City ei kuitenkaan käsittääkseni johdu pelkästä
tuulesta.) Kävelen kadun toiselle puolelle Grantin puistoon ja palaan siitä
pian takaisin Michigan Avenuen toiselle puolelle ja lähden kävelemään kohti
pohjoista. Käännyn Adams Streetille ja törmään heti yhteen Chicagon
”nähtävyyksistä”, jonka jälkeen olenkin valmis palaamaan parin korttelin
kiertämisen jälkeen hotelliin nukkumaan. No, eihän yksi katukyltti mikään suuri
nähtävyys ole, mutta on silti hienoa nähdä edessään liikennemerkki, jossa lukee
”Historic Route US66, Begin”.
Palaan taas ainakin tällä kertaa tässä blogissani
alkuperäiseen ”päivä päivältä” –tyyliin ja kirjoittelen kronologisessa
järjestyksessä joitakin satunnaisia asioita matkan edetessä. Joistakin päivistä
kerron enemmänkin, kun taas toiset kuittaan muutamalla lauseella. Koska en nyt
aio kirjoitella kovin paljon ihan on-line matkalla ollessani, kirjoittelen nämä
jutut puhtaaksi vasta kotona ja julkaisen vasta jälkikäteen.
------------------------------------------
Tämän matkablogin (blogitekstejä kaikkiaan 138kpl),
Flickr-valokuvablogin ja YouTube-videoiden laskurit 22.10.2015:
Tämän matkablogin katselukerrat | 17 258 |
Flickr-kuvien ja albumien katselukerrat | 666 612 |
YouTube-videoiden katselukerrat | 93 378 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti