YHDEKSÄSTOISTA VIIKKO
|
Thessaloniki (Kuvat voi suurentaa klikkaamalla) |
Tämä viikko Kreikassa jää tynkäviikoksi, koska olen töissä
ainoastaan maanantain ja tiistain ja keskiviikkona 18.6.2014 lähden vielä kerran
”lomalle” Suomeen. Matka kotiovelta toiselle kotiovelle kestää taas normaalit
17 tuntia! Tuo aika tuntuu lähes uskomattomalta, kun ottaa huomioon, että
olemme kuitenkin melkein keskellä Eurooppaa ja kuljen oikeastaan niin hyvillä
yhteyksillä, kuin on mahdollista. Tuossa ajassa olisin helposti New Yorkissa ja
jopa Floridassa asti…Matka alkaa kävelyllä juna-asemalle ja vajaan kahden tunnin
junamatkalla Thessalonikiin. Thessalonikissa minulla on hieman joutoaikaa ja
kahvit juotuani siirryn tällä kertaa pienen kävelylenkin jälkeen taksilla
Makedonian lentoasemalle. Thessalonikista lennän ensin Frankfurtiin ja sieltä
koneen vaihdon jälkeen Helsinkiin. Helsinki-Vantaan lentoasemalta matkaan
seutubussin kyydissä keskustaan, kävelen Kauppatorille ja matkustan lautalla
Suomenlinnaan. Kaikkine mutkineen ja odotusaikoineen matkaan kuluu todellakin
tuo 17 tuntia.
|
Aegean Airbus |
Frankfurtista Helsinkiin vieressäni istuu saksalainen mies,
joka on tulossa ensimmäistä kertaa lomamatkalle Helsinkiin ja samalla myös
Tallinnaan. Koneen noustessa hän osoittaa sormellaan Frankfurtin valtavaa
keskustaa korkeine tornitaloineen ja esittelee paikkoja kaupungissa. Matkalla
hän yrittää kysellä minulta mitä hänen kannattaisi nähdä ja tehdä Helsingissä
ja tuo kysymys tulee niin yllättäen, että kun yritän nopeasti miettiä Helsingin nähtävyyksiä… Mieleeni tulee vain Suomenlinna. Yritän keksiä jotain muuta ja
mietin mielessäni koko keskustan alueen läpi, mutta aika laihaksi jäävät
tulokset. Totuus on karu: Helsingin keskusta ”nähtävyyksineen” on kierretty
helpostikin yhden päivän sisällä ja aikaa jää vielä tylsistymiseenkin. Ja muu
Suomi… Niin, onhan meillä metsää, järviä ja vähän peltoja, mutta niitä tämä
turisti ei selvästikään ole tullut katsomaan. Anteeksi, mutta näin se ikävä
kyllä vaan on, että tälle kaupunkituristille minulla ei ole kovinkaan paljon
annettavaa, vaikka kuinka yrittäisin jotain keksiä.
Mies kysyy myös Porvoosta, mutta hän ilmeisesti arvaa jo
ilmeestäni, että sekään ei välttämättä ole bussimatkan arvoinen käyntikohde. Takellellen yritän kuitenkin kertoa, että ehkä siellä kannattaa käydä, mutta
käyntiin ei tarvitse varata juuri puolta tuntia tai tuntia pitempää aikaa. Jälkikäteen miettien tulen kuitenkin siihen tulokseen, että ehkä se sittenkin olisi ollut kovastikin suosittelemisen arvoinen paikka.
Tiedän kyllä, olen surkea Suomi-matkaopas, mutta en myöskään halua valehdella
turistiparoille, että Suomesta löytyisi kovinkaan paljon varsinaisia
nähtävyyksiä. Tai sitten minä en vaan enää kykene itse niitä näkemään...
|
Saapumassa Suomenlahdelle |
Lähestyessämme Helsinkiä matalalla aivan rannikon
suuntaisesti lännestä, mies kysyy minulta missä on Helsinki. Pientä ylpeyttä
tuntien olen jo valmistautunut näyttämään Helsingin keskustan, mutta… Oho… Se
meni jo. Tuo tuolla oli Helsingin keskusta… Lennämme hieman epäedullista reittiä kaupungin ohi. Tehdessämme kaarroksen idän kautta
kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa, alammekin olla jo niin matalalla, että
ympärillä ei näy juuri muuta kuin metsää.
Lento menee muuten kuitenkin todella mukavasti ja rennosti
ja tällä kertaa jopa nautin lentämisestä. Myös loppumatkan maisemat ovat upeat
ja ensimmäistä kertaa näen näin selvästi Hankoniemen, kauniissa auringonlaskun
valossa. Tunnistan ilmasta käsin kaikki tutut saaret Hankoniemen ympäristössä
ja nyt huomaan hyvin myös sen, kuinka keskellä merta tuo niemi ja Hangon
kaupunki on. Tämä lento on yksi koko elämäni mukavimmista lennoista; osaksi
siksi, että minulla on juttuseuraa, mutta varsinkin siksi, että lento on alusta
loppuun tasainen, hiljainen ja mukava. Otan rennosti ja pienen syömisen lisäksi
ehdin nauttia pari Lufthansan tarjoamaa lasia punaviiniä.
20. VIIKKO
Olen koko Juhannuksen jälkeisen viikon ”kesälomalla”
Suomessa. Tämä on koko puolen vuoden jakson ensimmäinen ja samalla myös
viimeinen kokonainen viikko kotona. Viikon lopulla saan myös tiedon matkani
tarkasta kestosta: saan kuulla, että työsuhteeseeni tulee pyytämäni kahden viikon
jatkoaika ja sitoumukseni tulee päättymään 24.8.2014. Se ei ole kuin vaivaiset kaksi
viikkoa lisää alkuperäiseen suunnitelmaan, mutta silti se tuntuu pitkältä,
koska viimeinen pätkäni Kreikassa tulee venymään melkein kahden kuukauden
mittaiseksi. Kaiken kaikkiaan tämä reissu tulee siis kestämään puoli vuotta ja vielä
kaksi viikkoa päälle.
|
Ellivuori Rock'n'Roll Jamboree |
Sää Suomessa on juhannuksen aikaan sanalla sanoen järkyttävä! Vietämme
keskikesän juhlaa joulukuisissa lämpötiloissa: päivisin lämpötila nousee +10
asteeseen tai jopa hieman yli ja öisin ilma tuntuu niin kylmältä, että
lämpötila ei voi olla +5 astetta enempää. Kylmyyden lisäksi saamme ”nauttia”
myös sateesta, harmaudesta ja tuulesta. Itse olen nyt loppukesän mukavassa
kesäkelissä Välimeren tuntumassa, mutta suomalaisille toivon todellakin
parempaa kesän jatkoa säiden suhteen. Säästä huolimatta lomani menee Suomessa
mukavasti ja reilun viikon aikana tapaan vanhoja ja uudempia ystäviä niin
paljon eri paikoissa eri päivinä, että en jaksa edes laskea. Juhannuslomani
kohokohta on Ellivuoren 93rd Rock’n’Roll Jamboree (siitäkin huolimatta, että nuorison teltan päällä on juhannuspäivän aamuna paksu kerros jäätynyttä räntää), jossa jaksamme nauttia
musiikista kaksi iltaa ja yötä ja toinen oikein hyvä ilta on pienimuotoinen
grillijuhla talomme pihalla Suomenlinnassa.
21. VIIKKO
Viikko alkaa taas ennen viittä maanantaiaamuna Scandic Park-
hotellissa Helsingin Mannerheimintiellä. Aivan kuten aiemminkin, myös tämän kolmannen
Suomeen suuntautuneen matkan paluulento lähtee niin aikaisin aamulla, että
minun on pakko lähteä saaresta kaupunkiin jo edeltävänä iltana. Puoli kuudelta
maanantaiaamuna olen jo lentoasemalla ja tehtyäni lähtöselvityksen
automaatilla, jätettyäni kassini tiskille ja selvittyäni läpi
turvatarkastuksesta, minulla on vielä noin tunti aikaa ennen koneeseen nousua.
Käyn juomassa aamukahvin ja kävelen aikani kuluksi ykkösterminaalilta
kakkosterminaalin puolelle ja takaisin.
|
Helsinki-Vantaa |
Lentomme lähtee hieman myöhässä ja saavumme Frankfurtiin
lähes minuutilleen aikataulussa. Helsingistä Frankfurtiin lennän Lufthansan
Airbus A320-koneella ja reilun tunnin odottelun jälkeen jatkan Frankfurtista
Thessalonikiin kreikkalaisen Aegeanin samanlaisella koneella. Odottelu Frankfurtissa
venyy lopulta huomattavasti tuota tuntia pitemmäksi, koska seuraava koneemme saapuu
kentälle paljon aikataulusta myöhässä ja boarding kestää ihmismäärään
verrattuna varmasti kauemmin kuin koskaan. Sekä lento Helsingistä Frankfurtiin
että Frankfurtista Thessalonikiin on lähes tauotonta tärinää, heilahtelua ja
”ilmakuoppia”. Tänään ei näköjään Euroopan taivaalla ole missään kovin mukava
lentosää. Lennot ovat tänään ”heitteisiä”, tuota hieman omituista
ammatti-ihmisten sanaa käyttäen.
|
Frankfurt |
Frankfurtin lentokentällä teen sellaisen havainnon, että
matkustajamäärät Kreikan suuntaan ovat lisääntyneet ja matkustajat muuttaneet
muotoaan. Kun ensimmäistä kertaa lensin Munchenista Thessalonikiin helmikuun
alussa, oli vielä talvi ja matkustajia vain puoli koneellista. Helmikuussa
matkustajat näyttivät olevan suurimmaksi osaksi paikallisia asukkaita, joilta
mielestäni puuttuivat matkasta vai kanat ja lampaat (ehkä ne olivat koneen
ruumassa)… Nyt kesäkuun lopulla kone tulee aivan täyteen ja mukana on paljon
myös eurooppalaisia turisteja sandaaleineen, shortseineen ja hellehattuineen.
Nenänpää jo valmiiksi aurinkorasvassa.
Ehdin olla Kreikan maan kamaralla noin 15 minuuttia, kun
olen jo ehtinyt moneen kertaan manailla mielessäni paikallisia ihmisiä
(anteeksi vaan kreikkalaiset, teissä on todella paljon, ehkä jopa enimmäkseen, mukavia ja hyviä ihmisiäkin)…
Välillä minusta tuntuu siltä, että tälle kansakunnalle normaali järjenkäyttö ei
vaan kuulu tapoihin ja sellaisista asioista kuin maalaisjärki tai hyvät
käytöstavat heillä ei toisinaan ole hajuakaan. Koneen laskeuduttua
Thessalonikin kentälle seuraa lyhyt pysähdys kiitoradan päässä rullaustien
alussa. Tuon lyhyen hetken aikana useampi ihminen ehtii jo avata turvavyönsä ja
nousta ylös penkomaan matkatavarahyllyjä. Onneksi lentoemännät ovat tiukkoja ja
käyvät ripityksen säestämänä pamauttamassa hyllyjen luukut kiinni. Itse olen
tyytyväinen, koska en todellakaan halua saada päähäni painavaa laukkua (tai
mandoliinia), enkä syliini toistasataa kiloa painavaa karvakättä.
Hässäkkä jatkuu terminaalissa matkatavarahihnalla. Ihmiset
pakkautuvat kiinni hihnaan niin, että kukaan heidän takanaan olevista ei näe
hihnaa ja osa on kumartuneena sen päälle. Innokkaimmat laukkujensa odottajat
ovat sulloutuneet yhtenä kasana kiinni seinässä olevaan hihnan luukkuun ja
hetken näyttää jo siltä, että osa heistä ei malta odottaa laukkujen
ilmestymistä luukusta, vaan aikoo ryömiä seinän läpi laukkuaan vastaan. Jotkut asiat täällä vaan ovat sellaisia, että niitä on
vaikea käsittää edes viiden täällä vietetyn kuukauden jälkeen. Suurimmalle
osalle olen tosin onneksi jo ummistanut silmäni ja korvani ja ne menevät
kategoriaan ”maassa maan tavalla” tai ne herättävät ainoastaan pientä
hilpeyttä. Ja kuitenkin viihdyn täällä loppujen lopuksi aika hyvin ja todella moni asia myös erittäin hyvin tässä hieman omasta maaastamme eroavassa maasa.
|
Thessaloniki |
Kimi Räikköstäkin nopeampi taksikuski vie minut
Thessalonikin Makedonian lentokentältä rautatieasemalle. Otin taksin jotta
ehtisin neljän jälkeen lähtevään junaan, mutta päästyäni rautatieasemalle
huomaan kiirehtimisen olleen turhaa. Neljän jälkeen lähtevä juna on täynnä ja
joudun odottamaan reilun tunnin seuraavaa junaa. Kulutan ajan istumalla ulkona
kahvilla ja oikealla asenteella tällaiset pikku odottelut eivät haittaa yhtään.
Juna on jo paljon ennen lähtöaikaa laiturilla valmiina, mutta ihan vaan
paikallisia tapoja noudattaakseen, junankuljettaja (joka hänkin on ollut
junassa jo paljon ennen lähtöaikaa) odottaa kunnes aikataulun mukaisesta
lähtöajasta on kulunut muutama minuutti ja vasta sitten lähdemme liikkeelle.
Jos Suomessa olikin ihan käsittämättömän kylmä, kylmempää
kuin joskus talvella, niin Kreikassa ihana lämpö tervehti minua jo
lentokentällä. Kun olen perillä Larissassa, kävelen kilometrin matkan asunnolle
todella kuumassa illassa. Kello on jo yli seitsemän illalla, mutta lämpötilan
on pakko olla reilusti yli +30 astetta.
|
Larissan Postiaukio |
Jo todella pitkään sää on pysynyt täällä lähes joka päivä
täsmälleen samanlaisena: päivälämpötila on ollut +35 asteen tuntumassa ja jopa
yli ja vielä myöhään illallakin lämpötila on ollut yli +25 ja jopa +30 astetta.
Aurinko on paistanut lähes joka päivä pilvettömältä taivaalta. Minä pidän
tästä. Minä pidän lämmöstä ja auringosta. Alkukaan ei ollut hankalaa, mutta nyt
kun tähän on jo tottunut, huomaan tulevani hyvin toimeen kuumuudessa, vaikka
sen olen tiennyt kyllä jo ennenkin. Lämpötila tulee kuuleman mukaan tosin vielä
nousemaan myöhemmin heinä- ja elokuussa…Työviikon aikana heinäkuun ensimmäisellä viikolla en
iltaisin ehdi puuhailla mitään sen kummempaa. Omasta parvekkeesta ja
parvekkeella olevasta vuodesohvasta on tullut minun lempipaikkani ja
arki-iltaisin en tällä viikolla käy edes kävelyllä kuin ainoastaan
keskiviikkoiltana. Larissan kaupunki oli iltaisin vilkas jo talvella, mutta nyt
ihmisiä on liikkeellä joka ilta aivan uskomattoman paljon. Vaikka keskustan
alue aukioineen ja kymmenine kävelykatuineen on melko suuri ja avara, niin
silti ihmisiä riittää monin paikoin ruuhkaksi asti. Ja sanomattakin on selvää,
että kaikki kymmenet tai sadat katukahvilat ovat aivan täynnä ihmisiä. Kaupat ja konditoriat, apteekit ja parturit ja monet muut liikkeet ovat auki yömyöhään ja kaupunki on täynnä elämää.
|
Larissa |
Tähän väliin on taas pakko kertoa yksi asia, mitä olemme jo
pitkään kummastelleet. Se asia on ihmisten halu lotrata veden kanssa: täällä
ihmiset käyttävät melkoisia määriä vettä parvekkeiden ja jalkakäytävien pesuun
vedellä. Ei tarvitse kävellä kuin muutaman korttelin matka, ihan mihin aikaan
tahansa hyvin varhaisen aamun ja myöhäisen illan välillä, kun jo huomaa, että
aivan jatkuvasti näitä pesuoperaatioita menossa monessakin paikassa. Joku on
sanonut, että ihmiset huuhtovat Saharasta tuulien mukana kantautuvaa hiekkaa.
En tiedä onko se totta vai ei, mutta itse en ole meidän parvekkeella huomannut
mitään muuta kuin tavallista katupölyä, jonka voisi harjata tai sitten vaan
antaa olla, koska ei sitä nyt niin kovin paljon ole. Olen kuullut myös, että ilmaa
yritetään viilentää kastelemalla parveke ja jalkakäytävät, mutta… No joo… Joka
tapauksessa jatkuva vedenlorina kuuluu täällä päivästä toiseen ja vettä
suihkuaa letkuista niin kaduille, pihoille kuin parvekkeillekin.
|
Nei Pori - Platamonas |
Lauantaina 5.7. käyn työpäivän päätteeksi nopeasti kaupassa
ja kotona ja jatkan melkein pysähtymättä matkaani rautatieasemalle. Matkustan
junalla iltauinnille Nei Poriin, armeijan rannalle. Menomatkalla junassa on
hyvin tilaa, koska kello on jo melkein kuusi illalla junan lähtiessä kohti Thessalonikia.
Pidän kovasti tämän junamatkan maisemista. Kun pääsemme melko ankean Larissan
esikaupunkialueen ulkopuolelle joka puolella avautuvat isot pellot ja aukeat
alueet ja niiden takana on korkeita vuoria. Vieläkin jaksan tuijotella noita
monimuotoisia vuorenrinteitä ja miettiä millaista olisi lähteä kiipeämään niitä
ylös. Ennen rannikolle saapumista juna kulkee vuorien välistä, sukeltaa pitkään
tunneliin ja pysähtyy heti tunnelin päässä Rapsanin kylässä.
|
Neoi Poroi |
Kävelen suoraan rannalle ja vuokraan taas
aurinkotuolin yhden euron hinnalla. Seuraavat pari tuntia makailen rannalla ja
käyn pari kertaa uimassa. Vesi on nyt lämmennyt entisestään ja sen on pakko
olla ainakin +25 asteista tai ylikin. Kellun vedessä selälläni ja katselen
etelän puolella olevaa parin kilometrin korkusta, terävähuippuista Ossa-vuorta
ja pohjoisen puolella olevaa, lähes kolme kilometriä korkeaa Olymposta. Ei
lainkaan hassummat uintimaisemat. Välillä minulle tulee hetkeksi hieman outo
olo kun ajattelen missä olen ihan yksikseni; ensinnäkin jo Thessalonikiin on
Helsingistä pitkä ja mutkikas matka, sieltä olen tullut parin tunnin junamatkan
jonnekin keskelle Kreikkaa ja nyt olen lähtenyt yksin junalla jollekin
uimarannalle, jonka olemassaolosta kukaan Suomessa tuskin tietää mitään. Ja silti
minulla on ihan hyvä ja mukava olo. Ennen paluuta ”kotiin” käyn suihkussa ja
ehdin vielä juoda yhden oluen terassilla. Yhdeksän jälkeen olen taas täynnä
rannalta palaavia nuoria olevassa junassa, matkalla kohti Larissaa, auringon
juuri laskiessa.
|
Matkalla Trikalaan |
Sunnuntaina on taas aika lähteä vähän kauemmas Larissasta.
Suunnitelmissamme on tänään matka kauemmas sisämaahan, Meteoran luostareille.
Meillä ei ole ihan tarkkaa kuvaa siitä, minne olemme menossa ja miten pääsemme
loppumatkan ylös vuorille, mutta alkumatka on saatu selvitettyä jo ennen
lähtöä. Kävelemme suomalaisen työkaverini kanssa Larissan pienemmälle
bussiasemalle ja ostamme noin kuuden euron liput Trikalaan. En ole käynyt tällä
suunnalla koskaan ja noin tunnin matka menee nopeasti vuoristoista maisemaa katsellessa.
Perillä Trikalassa olen hieman yllättynyt, koska bussiasema ei olekaan itse
kaupungissa, vaan pääteasema on kaukana sen ulkopuolella, peltojen keskellä.
|
Meteora, Kalambaka |
Pienen odotuksen jälkeen jatkamme matkaa toisella bussilla,
joka kulkee ensin Trikalan kaupungin läpi ja jatkaa sieltä matkaansa Kalambakan
pieneen kaupunkiin, noin puolen tunnin ajomatkan päähän. Kalambakassa jäämme
pois bussista keskellä kaupunkia ja aloitamme retkemme kahvilla ja toastilla
mukavalla terassilla bussin päätepysäkin vieressä. Olemme aivan keskellä pientä
kaupunkia ja Meteoran jylhät vuoret nousevat pystysuorina ylös aivan meidän
edessämme. Vuoret ovat melkein kuin jostakin lännenleffasta; ne ovat
pystysuoria, maanjäristysten ja sään muovaamia kivipylväitä, joista kuuden
päälle on rakennettu 1400-1500- luvuilla luostari. Eräs Meteoran luostareista,
Monastery of the Holy Trinity, on yksi James Bond, Erittäin salainen- leffan
kuvauspaikoista. Maisema on todella upea. Tätä maisemaa kannattaa melkeinpä
tulla katsomaan, vaikka ei menisi Kalambakaa pitemmälle.
|
Meteora |
Me jatkamme kuitenkin matkaa pitemmälle. Kyselemme kahvilan
terassilla neuvoja ja lopulta päädymme siihen, mitä olimme itse ajatelleet jo
lähtiessämme: otamme taksin. Taksilla kulkeminen on täällä näppärää ja
kohtuuhintaista. Otamme taksin aivan kahvilan nurkalta ja ennen kuin kunnolla
huomaammekaan olemme jo korkealla vuorien välissä, matkalla edelleen ylöspäin.
Taksinkuljettaja näyttää välillä kädellään oikealle ja välillä vasemmalle ja
kertoo paikkojen ja luostarien nimiä. Ikävä kyllä ne menevät minulta ihan ohi
korvien ja keskityn vain katselemaan tuota jotenkin hämmästyttävää ja
kummallista maisemaa. Ohitamme matkalla monenlaisia ”kivipylväitä” ja niiden
päällä olevia luostareita ja saavumme pian määränpäähämme yhden tien päähän.
Pyysimme taksia viemään meidät tärkeimpään ja suurimpaan paikkaan eli Grand tai
Great Meteoran luostarille (Megalo Meteora). Taksi jättää meidät
pysäköintialueelle ja me lähdemme kävelemään parin rihkamakojun välistä kohti
luostaria.
|
Megalo Meteora |
1400-luvulla rakennettu Luostari sijaitseekin jo oikeastaan
seuraavan pylväsmäisen vuoren, Platis Lithoksen laella, 615 metrin korkeudella
merenpinnasta. Laskeudumme vähän matkaa portaita pitkin alas toisella puolella
olevaa vuorta ja ylitämme sitten näiden vuorien välissä olevan solan siltaa
pitkin. Sillan toisessa päässä polku menee vuoren seinämästä sisään ja kulkee
pienen matkan tunnelissa. Tunnelin jälkeen alkaakin sitten kiipeäminen portaita
pitkin luostariin Platios Lithioksen päälle. Portaat kulkevat vuoren seinämää pitkin
ja sen verran kärsin korkeanpaikan kammosta, että pidän varmuuden vuoksi
katseen tiukasti portaissa. Portaat ovat kuitenkin tukevaa kiveä ja taatusti
turvalliset. Mitään vaaraa täällä ei todellakaan ole. Portaita isompi ongelma
on se, että meillä molemmilla (amatöörit, olisi se pitänyt tietää) on shortsit
jalassa ja olemme menossa ortodoksi-luostariin… Odotan jo, että meidät ehkä
käännytetään ovelta takaisin, mutta ilmeisesti maan tapaan täälläkään ei olla
niin tarkkoja ja kolmen euron pääsymaksu kelpaa heillekin. Kielloista
huolimatta kukaan ei näytä kiinnittävän huomiota vaatetukseemme ja aika monta
muutakin tyhmää turistia näyttää olevan liikkeellä samassa varustuksessa.
(Vasta pois lähtiessä huomaan, että lippuluukun vierestä olisi voinut lainata jonkinlaiset
pitkälahkeiset housut.)
|
Megalo Meteora |
En katsele kelloa, mutta kiertelemme luostaria ehkä reilun
tunnin verran ja lähdemme pois vasta kun luostari on sulkemassa oviaan.
Sisäpuolella pääsee katsomaan ikivanhaa keittiötä, kellaria, missä on vanhoja
viiniastioita ja tynnyreitä ja muuta tavaraa sekä upeaa kirkkoa, jota tosin
katselin vain ovelta, koska sinne en halunnut mennä shortseissani sisään.
Luostarissa on myös hieman hämmentävä museo, joka on yhdistelmä uskontoa ja
sotaa… Vanhimmat museoesineet, aseet ja vaatteet ovat keskiajalta ja uusimmat
toisen maailmansodan ajalta. Keskellä luostarialuetta on kaunis sisäpiha
kukkaistutuksineen ja vuoren reunalta löytyy näköalapaikka, josta näkymät alas
ovat lähes henkeäsalpaavat.Pois lähtiessämme vilkaisen vielä sisääntuloaulassa olevaa
vanhaa hissihuonetta. Keskiajalla kulku luostariin tapahtui pitkin vuoren
seinämää nousevalla köysihissillä. Onneksi joku keksi myöhemmin rakentaa myös
portaat… Laskeutuessamme alas vuorenseinämällä olevia portaita olen jo melkein
innoissani näistä portaista. Kun niitä kävelee alaspäin, näkee edessä ja aivan
allaan korkeuseron ja vastapäätä olevien jyrkkien seinämien korkeuden. Tuntuu
melkein kuin kävelisi taivaalla.
|
Meteora |
Päästyämme takaisin toiselle puolelle ihmettelemme hetken
miten pääsemme takaisin kaupunkiin. Ainuttakaan taksia ei näy missään ja bussit
eivät tänne kulje. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää se, että palaamme krääsäkojuille
kysymään taksin puhelinnumeroa ja tilaamme taksin Kalambakasta. Ehdimme vielä
hetken ihailla näitä upeita maisemia, mutta pian taksi jo saapuu ja alle 15
minuutissa puhelinsoitosta olemme jo matkalla alaspäin. Taksimatkan hinta ylös
oli 10 euroa ja samat 10 euroa maksamme myös paluumatkasta. Ajamme taksilla
juna-asemalle ja ostamme liput parin tunnin päästä lähtevään junaan. Koska
tulimme bussilla, aiomme nyt kokeilla paluuta junalla. Odotellessamme junaa
käymme vielä kahvilla pienessä keskustassa ja valitsemme taas terassin, josta
näkee hienosti jyrkät vuorenseinämät.
|
Kalambaka |
Paluumatka kahdella eri junalla on pitkä… Odotamme jo
totuttuun tapaan alkumatkan junaa asemalla todella pitkään. Onneksi ilta on
aurinkoinen ja lämmin ja asemakin on oikeastaan ihan viihtyisä ja rauhallinen.
Juna lähtee matkaan 50 minuuttia myöhässä ja olemme tyytyväisiä siitä, että
meillä on vaihtoaikaa ennen seuraavan junan lähtöä yli 1,5 tuntia. Juna kulkee Kalambakasta Trikalaan ja
sieltä edelleen Karditsaan ja Farsalaan, jossa meillä on vaihto
Paleofarsaloksen asemalla, taas aivan keskellä autioita peltoja…Myös Ateenasta tuleva toinen junamme on reilusti myöhässä ja
viettäessämme pitkälti yli tunnin pituiseksi venyvää odotusaikaamme minulle
tulee sellainen tunne, kuin olisin keskellä Kaurismäki-elokuvaa. Käymme
asemaravintolassa syömässä jotakin pientä, koska emme ole koko päivän syöneet
lämmintä ateriaa. Asemaravintola on kolkko ja koruton sali, jossa on ikivanhat
kuluneet pöydät ja ehkä 70-luvulta peräisin olevat keinonahkatuolit. Tuolit
ovat kuluneet melkein puhki ja istuinosan kangaspäällystettä ei sen nurkissa
olevan pölyn määrästä päätellen ole imuroitu sitten 70-luvun. Seinällä olevasta
televisiosta tulee ranskalainen, kreikaksi tekstitetty elokuva ja muuten
hiljaisessa ravintolassa ei meidän lisäksemme ole kuin yksi asiakas, jonka
tupakansavu leijailee ilmassa. Viimeiset puoli tuntia tästä surrealistisesta odotusajasta istumme kaksistamme
pimeyden keskellä laiturilla, ympärillämme vain pellot ja jossain kaukana
näkyvät Farsalan valot.
|
Junassa välillä Trikala - Karditsa
Paleofarsalos |
Kun juna lopulta saapuu asemalle, törmäämme junassa tuttuun
ongelmaan: lipuissa kyllä lukee vaunun ja paikan numero, mutta vaunuissa ei ole
minkäänlaisia numeroita. Ei edes niitä tavallisia teipillä ikkunaan liimattuja,
käsinkirjoitettuja tuherruksia. Ehkä tässäkin junassa voisi taas istua minne
haluaa, mutta juna on niin täynnä, että vapaita paikkoja ei ole. Käymme
katsomassa paikat, joiden epäilemme olevan meidän paikkamme, mutta niillä istuu
jo joku. Emme ala ajamaan ihmisiä pois, koska meillä ei ole mitään varmuutta
vaunun numerosta. Valitsemme helpoimman ratkaisun: kävelemme ravintolavaunuun
ja juomme yhdet pienet oluet, joiden jälkeen juna onkin jo Larissassa ja meillä
on edessämme enää lyhyt kävelymatka kotiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti