SAS A330 Grönlannin yläpuolella |
Katselen
ulos lentokoneen ikkunasta. Vasemmalla puolella näkyy valtavan
siiven sininen kärki, jossa lukee valkoisilla kirjaimilla SAS. Reilut
yhdeksän kuukautta sitten istuin lähes samalla penkkirivillä, samalla puolella tällaista
samanlaista lentokonetta, mutta silloin siiven päässä oli Finnairin logo. Lennämme kilpaa auringon kanssa (maan pyörimisen kanssa) ja
olemme koko ajan auringonlaskun rajamailla. Ulkona, alapuolellamme on
pilviä, mutta näen kuitenkin niiden raoista Grönlannin
lumihuippuisia vuoria. Kun istuin lentokoneessa Grönlannin yläpuolella kevättalvella, mietin
mihin tämä vuosi minua vie, mutta en olisi ehkä ihan osannut
arvata, kuinka paljon kaikki tulisi muuttumaan. Nyt yhdeksän
kuukautta myöhemmin olen matkalla Yhdysvaltoihin jo viidettä kertaa
tänä vuonna ja vuoden loppuessa olen viettänyt siellä kuluneen 10 kuukauden aikana tasan kolme kuukautta!
Cityjet Canadair CRJ900 |
Miami Beach maaliskuussa |
Minun
joulunalusviikon lentoni on edennyt jo Kanadan yläpuolelle. Olemme siis
jo Pohjois-Amerikan mantereella. Olen nyt istunut lentokoneessa 45
minuuttia Helsingistä Tukhomaan ja pian 6 tuntia matkalla Tukholmasta
Newarkiin. Tai onhan tuota istumista tullut jo paljon enemmänkin,
tuo on vain lentoaika. Matka Kanadan pohjoisosista Newarkiin kestää
vielä 2,5 tuntia ja pitkän odotuksen jälkeen edessä on vielä
vajaan kolmen tunnin lento Palm Beachin lentokentälle (joka
sijaitsee itse asiassa West Palm Beachin kaupungissa). Etuna tässä
matkassa on se, että olen suoraan perillä määränpäässäni, vain lyhyen taksimatkan
päässä kotoa. Lentäessäni Miamiin käytän Tri-Rail junaa, jolla
matka Miamista West Palm Beachille tai tarkemmin sanottuna Mangonia
Parkiin kestää kaksi tuntia. Hintaa tuolle matkalle tulee
kokonaiset kuusi dollaria... Jos taas saavun Ft Lauderdaleen tai
lähden sieltä, on minulla aina autokuljetus lentokentälle... :)
Tällä
kerralla joudun ottamaan taksin, koska ”pikku” urhailuvammasta
johtuen kumppanini ei tänään kykene ajamaan autoa ja noutamaan
minua lentokentältä. Matka on tosin lyhyt, joten ei taksikaan kovin
kallis ole ja nyt etuna koko lomaa ajatellen on kuitenkin se, että
vuokra-autoa ei tarvitse tällä kertaa ottaa. Kun olemme molemmat
lomalla, yksi auto riittää.
Kone,
jolla nyt lennän, on viimeistä paikkaa myöten täynnä. Myymällä
joulun aikaan ja jo ennen joulua selvästi muita lentoyhtiöitä
halvempia lippuja, SAS on näköjään saanut koneensa täytettyä.
Ainakin koneen takaosa on täynnä ruotsalaisia. Kaikkialta kuuluu
vain pelkkää ruotsin kieltä ja myös matkustamohenkilökunta on
ruotsinkielinen. Lukuunottamatta sitä onnetonta purseria, joka on
äänessä... ja jonka puheesta ei saa mitään selvää. Kaikkihan
tietävät lentokoneiden kuulutuslaitteet, jotka tekevät jo
normaalistikin puheesta usein koodattua salakieltä ja varsinkin jos
kuulutukset hoitaa purseri, jonka ruotsin kielestä ei saa selvää,
eiikä sen paremmin englannin kielestäkään. Hänen aksenttinsa
perusteella olisin valmis väittämään, että hän on
norjalainen...
Minun
vieressäni istuu ruotsalainen mies, joka on perheensä kanssa
matkalla joululomalle Floridaan. Olen oikeastaan tyytyväinen, että
kerrankin viereeni sattuu puhelias ihminen. Olen kuluneiden kolmen
vuoden aikana matkustanut pääsääntöisesti yksin. Olen lentänyt
paljon ja nyt kolme vuotta ihan itsekseni, joitakin poikkeuksia
lukuunottamatta. Tämä taas on aiheuttanut sen, että todella monta
kertaa lentänyt niin, että vieressäni on ollut tyhjä paikka tai
jopa koko penkkirivi on saattanut olla tyhjä. Ja sehän on aina
ahtaassa lentokoneessa kuin lottovoitto. Voi levittäytyä
tavaroinensa miten haluaa, levätä miten haluaa ja varsinkin
syödessä tuo tila tuntuu mukavalta, kun voi levittää kyynerpäänsä
ja avata ruokatarvikkelle kaksi pöytää. Eli tyhjä paikka vieressä
on paras, mutta jos joku viereeni istuu, on kiva, jos hän haluaa
edes muutaman sanan vaihtaa. Tähän asti kaikki vieruskumppanini
ovat olleet enimmäkseen tuppisuita tai sitten sitä tyyppiä, joka
heti istuuduttuaan laittaa kuulokkeet korville ja ottaa ne pois kun kone
pysähtyy määränpäässä. Tai sitten nukahtaa jo ennen koneen
lähtöä ja herää koneeen laskeutuessa. Mutta takaisin tähän
koneeseen; olen tyytyväinen kun löydän monta puheenaihetta
vieressäni istuvan miehen kanssa ja jutustelemme niin Suomesta kuin
Ruotsistakin ja tietysti myös Floridasta. Hauska yhteensattuma on
se, että miehen vaimo on kreikkalainen ja Kreikastahan taas riittää
minullakin tarinaa.
Ensimmäinen
lento tänään (pienellä Canadair CRJ900-koneella) oli todella
tasainen pehmeä alusta loppuun. Oikein mukava lento. Myös tämä
lento Tukholmasta Newarkiin (isolla Airbus A330-koneella) on ainakin tähän asti ollut tasainen ja
mukava, vaikka kapteeni ennen lähtöä varoitti, että matkalla
saattaa olla jonkin verran turbulenssia. No, vielä on melkein kaksi
tuntia aikaa.
Atlantin
yli lennettäessä tarjoillaan yleensä kaksi ateriaa: lounas ja sitten
vielä jonkinlainen kevyempi ateria hieman ennen laskeutumista. SAS:n
versio lounaasta oli tänään
ihan tyypillinen lentokoneateria, josta ei kehuja paljon liikene,
mutta eipä siinä mitään
valittamistakaan ollut. Paluuulennot taas lennetään
yleensä yöikaan, jolloin lennoilla tarjoillaan "illallinen" ja
aamiainen. Poikkeuksen muista tekee Norwegian, jonka lennoilla ei
halvimman lipun hintaan kuulu mitään
aterioita (eikä myöskään
ruumaan meneviä matkatavaroita tai paikanvarausta). Itse olen aina
valinnut Norwegianilla lennettäessä
seuraavan hintaluokan liput, jolloin nuo edellä mainitut kuuluvat hintaan, mutta hyvin voisin mennä halvemmallakin,
koska matkatavaroita en oikeastaan tarvitse ja eväät
voi ottaa mukaan lentokentältä.
New York (Newark, NJ) |
Tämä
vuosi on ollut tasaista liukumista yhä enemmän kohti toista
mannerta. Kevään jälkeen elämän kulku on muuttunut melko
radikaalisti, mutta tämä kaikki on käynyt kuitenkin täysin
kivuttomasti ja helposti. Kun tämä vuosi loppuu, maaliskuun ja
vuoden lopun väliseen 10 kuukauteen mahtuu viisi USA:n matkaa ja
kaikkiaan siis kolme kuukautta oleskelua siellä! Eli tämän laskelman
perusteella olen lähestulkoon 2/3 ajastani Suomessa ja 1/3
Yhdysvalloissa. Tämä vuosi on ollut liukumista yhä enemmän muihin
maisemiin.
Newark, taustalla Manhattan, NYC |
Kävin
USA:ssa ensimmäisen kerran jo vuonna 1991. Sen jälkeen olikin
sitten usean vuoden tauko, mutta sitten tahti alkoi taas kiihtyä.
Oman asunnon ostin vuonna 2012. Kovin paljon en ole USA:ssa kierrellyt ja elämä on keskittynyt nyt enimmäkseen "kotinurkille", mutta jossain muuallakin on sentään tullut käytyä. Tässä minun listani. Osavaltiot, joissa
olen ihan oikeasti vieraillut: Florida, New York, Virginia, Maryland,
Illinois, Havaiji ja Washington D.C. (ei varsinaisesti osavaltio).
Osavaltiot, joiden läpi olen kulkenut Amtrakin junalla: New York,
New Jersey, Delaware, Pennsylvania, Maryland, Washington D.C.,
Virginia, North Carolina, South Carolina, Georgia ja Florida. Ja
vielä yksi osavaltio, jossa olen kahdesti vaihtanut lentokonetta,
mutta en koskaan varsinaisesti vieraillut: Kalifornia. Eli oikeastaan aika paljon on
aikaa vietetty eri puolilla Yhdysvaltoja. Paljon on nähty... Ja
paljon paljon enemmän on näkemättä.
Nyt
olen saanut jollakin tavalla potkaistua tämän
pitkään
jumissa olleen matkablogini liikkeelle ja kuten olen luvannut,
jatkossa seuraa sekalaisia (ja sekavia) tarinoita sieltä täältä ilman
logiikkaa tai kronologiaa; vain katkelmia sieltä ja täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti